Nästa artikel
Begteststallet: Dold och synlig rost på Saab och Toyota
Begteststallet

Begteststallet: Dold och synlig rost på Saab och Toyota

Publicerad 3 februari 2011 (uppdaterad 3 februari 2011)
Vad döljer sig bakom innerskärmar och annan skyddsutrustning? I Saabs fall fann vi fult angripna fjäderbensfästen i de bakre hjulhusen medan Toyota Prius här var i det närmaste skadefri, men i stället har Priusen drabbats av elakartad dörrost.

Vi Bilägare lät Thomas Widström och hans kollegor på Rostskydds-metoder AB demontera skyddsutrustningen på våra mesta långmilare, Toyota Prius, 14 418 mil och Saab 9-3 SportCombi, 12 484 mil.

För att få ordentlig överblick tvättades bilarna minutiöst – och det var närmast en nödvändighet, eftersom smutsen satt sig ordentligt fast, och för Saabs del också inne i hjulhusen trots innerskärmarnas tilltänka skyddsverkan.

– Saabs plastinnerskärmar har inte hållit tätt och Toyotas filtinnerskärmar bak är fullkomligt indränkta i fukt, konstaterar Thomas Widström. Därför är det ändå överraskande att Toyota klarat sig så bra som den gör.

Korrekt prognos
Ingen av bilarna fick några direkta toppbetyg när de testades som nya, Saab dock en trea (godkänt) medan Prius bara fick en tvåa (underkänt). Efter över 10 000 mil visar det sig att prognoserna var rätt ställda.

Toyota Prius är inte tillräckligt rostskyddsbehandlad för att klara aggressivt nordiskt vinterklimat med saltindränkta vägar. Kosmetiska rostangrepp finns i stor utsträckning på obehandlade detaljer och i skarvar och i hålrum under bilen, men vad som är allra värst är att limfogen vid den nedre skarven på höger bakdörr har släppt och att fukt och smuts som på beställning orsakat kraftiga rostangrepp.

Problemen är snarlika med det som Ford tidigare haft med Focus och Mondeo.

– Den här dörren är helt slut om några år, säger Thomas Widström.

Tidigare har vi också noterat så kallad vitrost på aluminiumhuvens skarvar, vilket ledde till att vi fick en ny motorhuv i början av år 2006, där skarvarna fått en extra limsträng på Toyota-verkstad i Sverige. Efter fyra år böjar nu limmet ge vika och tendenser till ny vitrost skönjas.

Ett plustecken för Toyota är att hjulhusen och skärmkanterna bakom de lösgjorda innerskärmarna inte tagit någon större skada.

– Bra tätningar och förmodligen bättre galvanisering  på de utsatta ställena gör att Priusen ännu klarat sig just här, säger Thomas Widström.

Dragkroken inte vacker
Saab 9-3 har överlag klarat sig bättre, men även här noterar vi att rosten accelererar efter skadereparationer. En förmodad leveransskada med spacklad och omlackerad vänster bakskärm håller inte måttet. Här är skärmkanten redan angripen. Övriga oskadade skärmar med originallack visar inga synliga tecken på angrepp.

Utöver fjäderbensinfästningarna bak noterar vi också angrepp inne i fjäderbensholkarna fram, och på brickan mellan fjäder och kaross. Under bilen ser fästanordningen för dragkroken bedrövlig ut rent kosmetiskt, men dessa extra monterade detaljer brukar vara i det närmaste obehandlade och det är inget specifikt för just Saab.

Saabs mer ovanliga lösning med en plastlist som skydd för dörrskavarna som är punktsvetsade fungera ännu till synes bra, mycket tack vare rejäla dränerings- och lufthål på dörrarnas undersida.

Glädjande är också att Saab numera bytt ut den obehandlade och rostkänsliga fästanordningen för bränsletanken mot en spännare av gummimaterial.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiD – 12 484 mil Toyota Prius II – 14 418 mil

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-03 09:59
emellertid (ej verifierad)

Att Toyota rostar är ingen nyhet men att Saab rostar är lite förvånande

#2 • Uppdaterat: 2011-02-03 10:05
SiggeN (ej verifierad)

Lagad skada plus eftermonterad dragkrok...känns inte som några modellrelaterade problem. Att Toyota tar genvägar har dessvärre visat sig rejält på senare år.

#3 • Uppdaterat: 2011-02-03 10:09
Johan1778 (ej verifierad)

Som vanligt brister ViB i information. Tex Vilken årsmodell är bilarna?

#4 • Uppdaterat: 2011-02-03 10:22
Anynomus (ej verifierad)

Simon no1 och Conny: Nu ringer larmklockan om Toyota igen. Skräp...

#5 • Uppdaterat: 2011-02-03 10:25
McTar (ej verifierad)

Johan Toyotan är en 2004 och jag tror Saaben 2005. Det står i papperstidningen.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-03 10:30
Yarl (ej verifierad)

Saabs fjäderben är av plast... Hålbart?! Bra grejer?! Rostar gör dom också, som vanligt.

#7 • Uppdaterat: 2011-02-03 10:34
Sweeny (ej verifierad)

SiggeN: dörren på Toyotan var väl inte lagad, det var väl huven? illa att rosten bubblar på insidan av dörrskarvar, man trodde ju de hade lärt sig vid det här laget...
Emellertid: varför är det förvånande att SAAB rostar, de tillverkas väl av stålplåt de också? har dessutom sett gott om rostiga SAAB:ar i trafiken...

#8 • Uppdaterat: 2011-02-03 10:40
SiggeN (ej verifierad)

Sweeny...kansket taskig syftning...första meningen avsåg Saab.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-03 10:47
Sweeny (ej verifierad)

ok, då förstår jag.

#a • Uppdaterat: 2011-02-03 10:50
emellertid (ej verifierad)

Sweeny!
Saab brukar ju berätta om sin fin rostskyddsbehandling och jag är faktiskt benägen att tro att bilar tillverkade här i norden med vårt klimat får bättre rostskyddsbehandling än de bilar som är tillverkade söderöver. Men jag kan ju ha fel

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.