Nästa artikel
Rosttest: Honda CR-V 2.2 i-DTEC (2010)
Rost

Rosttest: Honda CR-V 2.2 i-DTEC (2010)

Publicerad 10 maj 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Honda CR-V har en kaross helt i stålplåt, men är modernt konstruerad med relativt få skarvar. Motorhuv, dörrar och baklucka har välgjorda tätningar, men saknar synlig invändig behandling.

Bilens främre innerskärmar täcker inte hela hjulhusen och bak finns inga innerskärmar. Istället har de bakre hjulhusen behandlats med ett slitskydd i PVC. Plastprofilerna utanpå dörrar och skärmkanter kan bli en framtida rostfälla och samma sak gäller de otätade skarvarna under bilen.

Stora partier av underredet täcks av plastsköldar och under dem finns ingen behandling alls. Dessutom är slitskyddet på de delar som inte täcks av sköldarna ytterst sporadiskt och bara de mest utsatta skarvarna tätade, men inte särskilt noggrant.

Balkarna under bilen har inte någon synlig inre behandling, men enligt Honda finns ett extremt tunt skyddande skikt med rostskyddsmedel.             
– Honda CR-V har alldeles för många brister för att klara ett godkänt betyg, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda CR-V 2.2 i-DTEC
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.