Nästa artikel
Rosttest: Kia Venga 1,4 CRDI ECO (2010)
Rost

Rosttest: Kia Venga 1,4 CRDI ECO (2010)

Publicerad 2 februari 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Såväl huv som baklucka är kantbehandlade inuti med förbättrad produkt. Alla dörrar är skyddade nedtill och har tätade skarvar. Bakskärmens konstruktion är bra.

Venga har innerskärmar i hård plast både fram och bak samt stänklappar. Hjulhusen är behandlade där de inte täcks av innerskärmen. Även fjäderholkarna är skyddade. Undertill har bilen ett slitskydd, tyvärr med några missar här och där. Bränsletank i plåt.

Sammantaget har Kia Venga ett mycket bra rostskydd.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Venga 1,4 CRDI ECO
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.