Nästa artikel
Kul design och fin komfort i nya Citroën C3
<b>Direktrapport:</b>

Kul design och fin komfort i nya Citroën C3

Publicerad 29 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
UPPDATERAD. Snart är det dags för andra generationens Citroën C3. Vi Bilägares Mikael Schultz är nu i Italien och provkör en småbil som både är komfortabel och har kul design.
Vi Bilägare får tag i testförare Mikael Schultz när han sitter vid ratten i tät italiensk huvudstadstrafik.

- Jag är en bit utanför Rom och på väg mot hotellet som ligger 15 mil härifrån, säger Mikael Schultz.

Hur är Italien så här års?
- 20 grader varmt, riktigt skönt faktiskt. Som svensk försommar.

Och vad är det du kör?

- Nya Citroën C3, andra generationens C3:a. Och jag är imponerad över komforten. Även om den är liten, 3,94 meter lång, så skulle den fungera väldigt bra som landsvägsbil.

Han fortsätter direkt:

- Modellen jag kör kallar man för Exclusive och då ingår den här långa vindrutan, Zenith, som i vanliga fall är ett tillval. Det är lite larvigt egentligen, jag ser det som en gimmick. Om man vill ha ljusinsläpp kan man lika gärna ha ett vanligt glastak, här måste man hålla på och dra fram en bit tak när man kör mot solen.

Vilken variant är det du kör?
- Jag kör en 1,6-liters diesel på 90 hästar. Sen finns det också tre bensinare, en 1,4 på 75 hästar, en lite starkare 1,4 på 90 hästar och så en 1,6 på 120 hästar, säger Mikael Schultz medan hans kollega i passagerarstolen fyller i rätt siffror.

Hur skulle du jämföra den mot gamla C3?

- Det är en alldeles ny bil, med i stort sett samma format. Men den är lite större och har lite snitsigare utseende. Man har förbättrat mycket, men en sak som inte är förbättrat är baksätet.

- Bagaget är på 300 liter, så det känns som att man valt bagage före baksäte. Om man sitter bakom en gubbe på en och åttiofem får man inte mycket plats för benen.

Har bilen några andra kvalitéer som man kan sätta fingret på?

- Det skulle kanske vara materialvalen, man har fått en lite bättre kvalitetskänsla.

Det knastrar till i telefonen.

- Jag tittar på färddatorn nu och den visar att vi har förbrukat 0,45 liter per mil, så den verkar hyfsat snål och har väldigt lite dieselkänsla.

Har bilen några svagheter?
- Det är framför allt att bilen aldrig kan få fler än fyra stjärnor i Euro NCAP på grund av att antisladdsystem inte är standardutrustning på alla marknader, och då kan man inte få fem stjärnor även om krocksäkerheten är bra. Man har resonerat så att man vill sälja bilen lite billigare på vissa markander. Jag tycker att det är dåligt, det är ett klart minus eftersom det inte är så farligt dyrt med antisladdsystem.

Hur är den att köra?

- Jag har kört på motorväg, landsväg och krokvägar men det har varit mycket trafik. Så jag har inte kunnat prova väghållningen. Men för att vara en småbil är den jättetrevlig att köra.

Från när kan man få tag i den?
- Det dröjer ganska länge, den kommer först i april nästa år.

Hur kommer nya C3 stå sig i konkurrensen?
- Priset är väldigt preliminärt, men 1,4 liter bensin på 75 hästar kommer att kosta runt 130 000 kronor. Diesel 1,6 kommer, preliminärt det också, att kosta 25 000 kronor mer.

- Men jag tror att den kommer att attrahera rätt bra, den ser lite gullig ut, och just den här är babyblå. Den har en kul design och ser lite annorlunda ut. Den har alla förutsättningar för att lyckas.

Allt som allt låter du ganska positiv?
- Jag är nog ganska så positiv, så länge jag inte behöver sitta i baksätet. Plus är kul design, fin komfort och trevlig dieselmotor. Minus är baksätet, ja, det är väl det egentligen.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-30 00:41
Konservator (ej verifierad)

"CitrÖen"?
Tja, den är ful, ser ut som alla andra, och har inte gashydraulisk fjädring, så det är ju ingen CitroËn.

#2 • Uppdaterat: 2009-10-30 10:05
Hatimali Kamrudin (ej verifierad)

Som vanligt Fransmännen har lyckats skapa en liten bil med mjuk design och fin komfort med läckra färger.
Citroén känns alltid modernt. Fransk traditoin lever vidare.

#3 • Uppdaterat: 2009-10-30 10:47
Peeti (ej verifierad)

"Jag tittar på färddatorn nu och den visar att vi har förbrukat 4,5 liter per mil, så den verkar hyfsat snål och har väldigt lite dieselkänsla."
4,5 l/milen är väl knappast vad man kan kalla snål förbrukning? =)

#4 • Uppdaterat: 2009-10-30 12:23
Raphael (ej verifierad)

Konservator: Citroën 2CV är ingen Citroën för den var ful och hade ingen gashydraulisk fjädring... Citroën Ami och berömda Citroën Traction var heller inga Citroëner eftersom de saknar gashydraulisk fjädring. Enligt så uppstod alltså företaget i och med modellen DS? Men Citroën existerade som biltillverkare många många år tidigare...

#5 • Uppdaterat: 2009-10-30 12:26
Raphael (ej verifierad)

Artikeln har fel då den påstår att C3 inte får 4 Euro NCAP-stjärnor då antisladd inte kan fås på alla marknader. Antisladd kan fås på alla marknader. Skälet till att bilen inte får 4 EuroNCAP är att antisladd inte är standardutrustning i den billigaste modellen, utan är extra tillbehör - alltså man kan köpa till det om man vill. För 5 stjärnor i EuroNCAP måste bilen vara standardutrustad med antisladd, eller beräknas att många beställer antisladd så att de flesta bilar som säljs är utrustad med antisladd. C3 beräknas få för låg andel sålda med antisladd för att den ska få 5 stjärnor.
I Sverige blir antisladd standard i alla modellversioner.

#6 • Uppdaterat: 2009-10-30 12:30
Fredrik Diits, Vi Bilägare (ej verifierad)

Raphael:
Tack för påpekandet.

För övrigt: Vad tycker ni om just detta? Fem stjärnor är ändå ett säljargument och antisladdsystem inte omrimligt dyra. Tjänar Citroën på att sälja fler billigare bilar?

#7 • Uppdaterat: 2009-10-30 14:23
Norrland (ej verifierad)

Klart att antisladd ska vara std på alla marknader - bra att C. straffas och bara får 4 stjärnor!
Undrar hur detta tak står emot vid en älgkrock? Ganska klart livsfarligt - eller hur!! Typiskt fransoser de har väl inget vilt.

#8 • Uppdaterat: 2009-10-30 16:16
Anders (ej verifierad)

När börjar försäkringsbolagen kräva högre självrisk eller högre premier för sådana framrutor (dyra, större träffyta för stenskott) ????????

#9 • Uppdaterat: 2009-10-30 20:22
Konservator (ej verifierad)

Raphael;
"Enligt [mig, K.] så uppstod alltså företaget i och med modellen DS?"
Inte företaget C., men för krämarsläkten Limoenman/Roelof/Citron/Citroën spelade det ingen roll om det var frukt, diamanter, vapen, ammunition eller bilar som såldes, bara det såldes. Några intressanta bilar tycker jag emellertid inte dök upp från den firman förrän just 1955 med DS, 20 år efter firmagrundarens frånfälle. Nu är det som sagt bara ointressanta standardbilar igen.
(Förresten kanske min första kommentar ser knepig ut nu, men i originalartikeln stod det genomgående "Citröen" med Ö. Tack för rättelsen, ViB.)

#a • Uppdaterat: 2009-11-01 13:25
Roy (ej verifierad)

Jag har märkt att somliga biltestare, som t ex Marianne, har en fablaisse för stora glastak. "De ger luft och rymd!" En bilmekaniker i släkten kommenterar helt torrt: "Jag skulle inte vilja rulla med en sån bil!"
Många med mig tycker inte om att få solen i ögonen och hjässan stekt av solen.
Så vad är egentligen fördelarna? Ger kanske C3:s utseendet, som liknar ett uppdraget hårfäste med begynnande flint, sympatikänslor hos den manliga delen av Vi Bilägares redaktion??
Annars kan jag tänka mig att det är en trevlig bil...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.