Nästa artikel
Biltest: Mercedes E-klass Kombi, Skoda Superb Combi
Nybilstest

Biltest: Mercedes E-klass Kombi, Skoda Superb Combi

Publicerad 16 mars 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
De spelar inte i samma division, varken när det handlar om status eller pengar. Men på en punkt är Mercedes E-klass och Skoda Superb direkta konkurrenter. Båda aspirerar på titeln marknadens rymligaste kombi. Den duellen vinns av Mercedes E-klass, med några centimeter till godo. Skoda Superb kontrar med att ta hem ekonomironden – och det med hästlängder. Det är inget snack om vilken bil som är mest prisvärd!

Tysk högstatus för nästan en halv miljon mot tjeckisk vardagslyx för knappt 300 000 kronor.

Mercedes E-klass och Skoda Superb är inte direkt några naturliga konkurrenter i ett biltest. Ändå har vi tussat ihop dem i en duell.  

Orsaken är kombiegenskaperna. E-klass och Superb är marknadens just nu rymligaste laståsnor. Några andra alternativ finns inte för den som prioriterar mesta möjliga bagagevolym.

Knappt men klart
Och i fråga om ren och skär lastslukarförmåga är det Mercedes som tar hem spelet, knappt men klart. Även när handlar om maxlast, dragförmåga och smarta kombilösningar är E-klass bäst i test. Marknadsförarna överdriver inte, Mercedes är i topp bland dagens stora kombibilar.

Men när pengar kommer in i bilden förändras bilden radikalt.   

Vår test-Mersa, en E 250 CDI med 204 råstarka dieselhästar, kostar i basutförande 425 900 kronor. Med Avantgarde-paket (32 500 kr) och automatlåda (21 300 kr) hamnar priset på nästan en halv miljon. Eller, för att vara exakt, 479 700 kronor.

Grundpriset för Skodan, en TDI/170 hk med högsta utrustningspaketet Elegance, ligger på 289 000 kronor och då följer den fina dubbelkopplinglådan DSG med på köpet. Det gör en skillnad till E-klass på hela 190 700 kronor.

En ekonomiskt mer rättvis jämförelse skulle vara att ställa Skodan mot en Mercedes 220 CDI med 170 hk. Det försökte vi också göra, men någon 220 fanns inte att uppbringa för test. Fast även i det fallet hade prisskillnaden blivit stor, nästan 150 000 kronor till Skodans fördel.   

En rad finesser
Till saken hör också att båda testbilarna var utrustade med en rad extra finesser, med skenande prislappar som följd. Mercedes tillval är långtifrån billiga och ”vårt” exemplar gick på hela 611 500 kronor. Test-Skodan var också fullproppad med utrustning och det skickade iväg priset till 353 000 kronor.  

Det kostar att ligga på topp, i synnerhet för den som vill ha en stjärna i nosen. Men den som har råd får också en hel del för pengarna, även om vår E-klass fick en ganska dålig start på testet.       

Mersan halkade omkring som en Bambi på teststräckans mest utmanande partier, som var täckta av is och snö. Bilen var i stort sett okörbar på det besvärliga underlaget och blev frånåkt av Skodan så det bolmade (av snörök) om det.

Förklaringen kom när vi började fingranska däcken. E-klass rullade på dubbfria kontinentala vinterdäck, som inte alls fungerande på svenska vintervägar i tiogradig kyla. Ett byte till nordiska vinterdäck, även de utan dubb, gjorde susen.

Riktigt bra
Plötsligt fungerade Mersan riktigt bra på de halkiga vägarna, men utan att ge samma trygga körkänsla som Superb. På bakhjulsdrivna bilars vis har E-klass tendenser att småjazza med bakvagnen vid gaspådrag, trots de elektroniska livlinorna i form av antispinn- och antisladdsystem.    

Framkomligheten i halka är heller inget vidare och det gäller att planera var man parkerar om man ska vara säker på att komma iväg med sin E-klass på morgonen.

I vinterföre är den framhjulsdrivna Skodan överlägsen testvinnare, både när handlar om körstabilitet och förmåga att effektivt tugga sig fram på snötäckta vägar.           

På torrt underlag är situationen den omvända. Då är det Mercedes som tar täten och trots sin vikt, nära två ton, upplevs bilen lättfotad och vig att hantera även när vägen kröker ordentligt. Styrreaktionerna är både snabba och precisa och kurvstabiliteten av hög klass.

Behåller greppet
Även fjädringen imponerar med sin extremt fina följsamhet mot underlaget. Det kvittar nästan hur gropig vägen är, så behåller hjulen greppet om underlaget. Rena trolleriet.

En annan bra finess, som är standard på alla E-klass Kombi, är luftfjädringen bak. Den fungerar som automatisk nivåreglerare och ser till att bilen aldrig knäar om den lastas tungt eller drar släp.   

När det handlar om avancerad fjädrings- och chassiteknik har Skodan inte mycket att sätta emot sin dyrare konkurrent. Det märks framför allt på riktigt dåliga vägar. Då bumpar den tjeckiska kombin hårdare över ojämnheterna och sväljer inte guppen och groparna med samma elegans som E-klass.   

Den framshjulsdrivna Skodan avslöjas också som trögare och mindre följsam i styrreaktionerna än Mersan när vi får chansen att pressa bilarna lite extra på en av de få snöfria krokvägarna vi hittade under testperioden. Men det ligger lite i sakens natur. Med drivningen fram följer per automatik vissa tendenser till understyrning.   
Komfortbrist avslöjas
Vid mer normal körning rullar båda bilarna stadigt, bekvämt och riktningsstabilt; som gjort för avslappnade landsvägsetapper. I alla fall så länge vägen är slät. Men på grovt underlag avslöjas Skodans största komfortbrist. Bilen är besvärande däcksbullrig och frekvenserna riktigt elaka mot örat. Synd på en annars behaglig bil.

Däremot jobbar Superbs 170 hk-diesel både lenare och tystare än Mercedes kraftfulla diesel-fyra. Båda växellådorna, konventionell automat i E-klass och en sexstegad dubbelkopplingslåda i Superb, växlar mjukt och behagligt. Men att lådan i E-klass bara har fem steg känns lite förvånande i en bil med en prislapp i halvmiljonklassen.

Mersa-kombins bränsleförbrukning imponerar inte heller trots den ekonomiska fabrikstrimningen, BlueEfficiency på internspråk. E-klass behövde i snitt 7,4 l/100 km, medan Superb under exakt samma körförhållanden klarade sig på 6,6 l/100 km.

I ronden bästa förarplats tar Mercedes revansch och kniper segern. Allt är elegant och funktionellt utformat, även om multispaken för ljus, blinkers och vindrutetorkare kräver en viss tillvänjning. Förarstolen är som gjord för att sitta länge i och ett extra plus blir det för de närmast perfekta inställningsmöjligheterna.

Kvalitetsintrycket är gediget och materialvalen håller hög klass och strunt vore väl annars, med det priset.
Skodan når inte riktigt når upp till samma nivå som E-klass, men överraskar med att ge mer lyxkänsla än väntat när man sätter sig bakom ratten. Behagliga material, omsorg i detaljarbetet, snygga instrument och reglage och en skönt dov dörrklang gör att den tjeckiska kombin upplevs som både exklusiv och solid.  

Bäst i test
Längst bak i Mercedes E-klass finns ett kombiutrymme som är bäst i test, såväl när det gäller utrymmen som lastvänlighet och nyttiga finesser. Några exempel på lastlistigheter är att baksätets ryggstöd kan fällas via handtag i lastutrymmet, att insynsskyddet följer med upp när bakluckan öppnas och att de elstyrda framstolarna automatiskt åker fram ett snäpp när baksätet fälls.

E-klass har även eldriven baklucka och lastskyddsnät som standard och på tillvalslistan finns en smått genialt konstruerad utfällbar dragkrok, som manövreras via ett vred i lastutrymmets sida. Bilen kan också, för 11 000 kronor, utrustas med ett nedfällbart bakåtvänt extrasäte för barn i lastutrymmet.   

Skodas kombiutrymme går heller inte av för hackor. Ändå är det bara på en punkt som Superb på allvar kan utmana E-klass. Det är när det gäller lastytans totallängd, som är hela 202 cm i den tjeckiska bilen.

Skodan har också en annan fördel och det är att både sittdynan och ryggstödet kan fällas, vilket ger ett helt slätt lastgolv. Så är det inte i Mercedes, där enbart ryggstödet är fällbart. Minus får Skodan däremot för att lastskyddsnät inte är standard, utan kostar 1 900 kronor extra.

Vinner baksätesronden
Baksätet är en av de allra starkaste sidorna hos Superb. Här finns benutrymme som i den värsta lyxlimousine och även sittkomforten håller hög klass. Men en miss är att sätet inte är skjutbart, då hade Superb-kombin blivit ännu mer flexibel. Det finns många centimeter att spela på innan det blir trångt för knäna för baksätespassagerarna. Skodan vinner baksätesronden överlägset. Fast ett mått är faktiskt bättre i E-klass och det är bredden i axelhöjd.

Sett till teknikinnehållet är Mercedes en betydligt mer avancerad bil än Skoda Superb. E-klass är redan i standardutförande fylld av spännande och nyttiga lösningar, inte minst på säkerhetsområdet. Att Mercedes spelar i en annan division än Skoda märks även på möjligheten att välja till högavancerad utrustning, typ mörkerkamera och antikrocksystem.   

Men även den tjeckiska kombin har en ganska diger utrustningslista, även när det gäller mer avancerade detaljer. Det beror på att Skoda numera har omedelbar tillgång till all ny VW-teknik. Men till Mercedes nivå har Superb en bit kvar.   

Rätta valet
För finsmakare med tjock plånbok och preferens för bakhjulsdrivning är E-klass det rätta valet i den här duellen. Men för de allra flesta bör Superb mer än väl räcka till. Den ger massor av utrymmen och en rejäl portion vardagslyx till ett förhållandevis humant pris.

Den nya Skoda-kombin har vad som krävs för att utmana alla konkurrenter på marknaden, inklusive storsäljaren Volvo V70 och koncernkusinen VW Passat.   

Så se upp för Superb!

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes E 250 CDI Kombi Skoda Superb TDI/170 Combi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Modellfakta

MERCEDES E 250 CDI KOMBI

Tillverkningsland: Tyskland.
Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.
Motor: Längsmonterad fyrcylindrig diesel med dubbelturbo och common rail-insprutning. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, kamkedja. Cylindervolym 2 143 cm3. Borrning/slaglängd 83 x 99 mm. Kompression 16,2:1.
Effekt/vridmoment: 204 hk (150 kW). Max vridmoment 500 Nm från
1 600 v/min.     
Kraftöverföring: Bakhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda (femstegad automat tillval). Antisladdsystem standard.
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bakvagn av multilänktyp med luftfjädring och automatisk nivåreglering.
Hjul: 225/55 R16 på 7,5 tum breda fälgar (testbilen: 245/45 R17).
Styrning: Kuggstång med elektrohydraulisk fartberoende servo. Vändcirkel 11,3 m.
Bromsar: Skivor runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt adaptivt system med start i backe-hjälp, understyrningskontroll och nödbromsassistans.
Prestanda (fabriksuppgifter): Toppfart 233 km/tim (aut. 230). 0–100 km/tim på 7,8 s (aut. 8,1 s).
Övriga versioner: E 200 CGI - 1,8 l/184 hk. E 250 CGI -1,8 l/204 hk, E 350 CGI – 3,5 l/292 hk. E 350 4-Matic 3,5 l/272 hk. E 500 – 5,4 l/388 hk. E 63 AMG – 6,2 l/525 hk. E 200 CDI – 2,1 l/136 hk. E 220 CDI – 2,1 l/170 hk. E 350 CDI – 3,0 l/231 hk. E 350 CDI 4-Matic – 3,0 l/231 hk. Grundpriser från 379 900 kr (E 200 CGI) till 1 009 900 kr (E 63 AMG).

Ekonomi:

Grundpris, kr: 425 900
Testbilens pris, kr: 611 500
Förmånsvärde, kr/år: Fr. 73 800
Skatt, kr/år: 3 497 (aut. 4 064)
Försäkringskostnad, kr/år: 6 641
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 7 267
Serviceintervall, mil/år: 2 500/1
Kamremsbyte, kr: Kamkedja
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, trettio års rostskyddsgaranti och tre års vägassistans.
Milkostnad, kr: 59

SKODA SUPERB TDI/170 COMBI

Tillverkningsland: Tjeckien.
Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.
Motor: Tvärmonterad fyrcylindrig diesel med turbo och common rail-insprutning. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, kamrem. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slaglängd 81 x 95,5 mm. Kompression 16,5:1.
Effekt/vridmoment: 170 hk (125 kW) vid 4 200 v/min. Max vridmoment 350 Nm från 2 500 v/min.  
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda (sexstegad dubbelkopplingslåda, DSG, som tillval). Antisladdsystem standard.
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bakvagn av multilänktyp.     
Hjul: 225/45 R17 på sju tum breda fälgar (testbilen: 225/40 R18).
Styrning: Kuggstång med elmekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 11,5 m.
Bromsar: Skivor runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk diffbroms, start i backe-hjälp och nödbromsassistans.
Prestanda (fabriksuppgifter): Toppfart 220 km/tim (aut. 218). 0-100 km/tim på 8,8 s (aut. 9,0).
Övriga versioner: TSI/125 - 1,4 l/125 hk. TSI/160 – 1,8 l/160 hk. TSI/160 4x4 – 1,8 l/160 hk. TDI/140 – 2,0 l/140 hk. TDI/770 4x4 – 2,0 l/170 hk, V6 4x4 – 3,6 l/260 hk. Grundpriser från 217 500 kr (TSI 125) till 327 000 kr (V6 4x4). 

Ekonomi:

Grundpris, kr: 254 000
Testbilens pris, kr: 353 100
Förmånsvärde, kr/år: Fr. 42 300
Skatt, kr/år: 3 733 (aut. 4 064)
Försäkringskostnad, kr/år: 4 409
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 9 448
Serviceintervall, mil/år: 3 000/2
Kamremsbyte, kr: 11 031
Bytesintervall, mil: 18 000
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti och tio års rostskyddsgaranti.
Milkostnad, kr: 42

Vi tycker

Bortser man från pris och kostnader är nya Mercedes E-klass marknadens kanske mest kompetenta kombibil just nu.
Men tar man in pengarna i sammanhanget kommer saken i en annan dager. Då är det Skoda Superb som tar hem testsegern.  

Den tjeckiska kombin har en rad sympatiska egenskaper och är dessutom åtskilliga tusenlappar billigare än E-klass.
Det skiljer uppemot 140 000 kronor mellan bilarna när motsvarande modellversioner jämförs. Så mycket mer är inte stjärnan värd.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-08 12:09
king of the road

Skodan mycket bättre köp än mercedes.

#2 • Uppdaterat: 2013-09-08 12:16
king of the road

Bästa köpet utan tvivel Skodan..

#3 • Uppdaterat: 2014-05-11 16:04
Thommys

För de med pengar får det bästa med Mercedes.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.