Nästa artikel
Toyota bygger mur kring hybridteknik
Nyheter

Toyota bygger mur kring hybridteknik

Publicerad 3 juli 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Genom att ta patent på hybridteknik vill Toyota försvåra för sina konkurrenter. Hittills har bolaget fler än 2 000 patent på olika hybridlösningar.
Sedan Toyota introducerade Prius har man dominerat hybridmarknaden fullständigt. I år har bolaget fått konkurrens från Honda med sin prispressade Insight, men Toyota ligger fortfarande i absolut framkant när det gäller hybridteknologi.

Mot hybridmonopol
För att behålla denna position började Toyota, enligt Wall Street Journal, redan tidigt att ta patent på komponenter och system inom hybridtekniken. Målet uppges vara att andra tillverkare inte ska kunna bygga egna hybrider utan att söka licens från Toyota - något som Ford redan gjort för sin Escapehybrid och Nissan för sin Altimahybrid.

- Vi har den bästa tekniken för hybrider med låga koldioxidutsläpp och bäst bränsleförbrukning. Rivaler kommer inte att kunna konkurrera, säger Gouichiro Kuriyama, chef inom Toyotas produktplanering, till Wall Street Journal.

Fler än 2 000 patent
Den första Priusmodellen lanseras 1997 och sedan dess har Toyotas advokater arbetat hårt för att ta patent på så många komponenter och system som möjligt. Hittills har bolaget mer än 2 000 patent på hybridteknik och ungefär hälften av dessa gäller nya Prius.

Att tillverkare söker patent på sina tekniska lösningar är inget nytt och något som även Toyota sysslat med tidigare. Men eftersom detta gäller en relativt ung typ av teknik kan mängden patent ge ett försprång gentemot konkurrenterna.

Om hybrider blir en betydande faktor på bilmarknaden kan Toyota sannolikt se fram mot fina licenspengar.

Är hybrider framtiden och är då framtiden Toyotas? Kommentera!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-07-03 14:45
Tobbe (ej verifierad)

Hybrider är en god ide men ingen långsiktig lösning. Vi måste försöka komma bort för gott från fossila bränslen men hybriden är ett steg i rätt riktning.

#2 • Uppdaterat: 2009-07-03 14:58
Conny Karlsson (ej verifierad)

Naturligtvis kommer Toyota att tjäna pengar på hybridtekniken, som jag sagt tidigare "de är inte dumma de där japanerna"
"Hybriderna är början på framtiden och i början på sin utveckling."
Så kanske man skulle kunna beskriva Vibilägares och text författaren Fredrik Diits Vikströms frågeställning i slutet av artikeln.
Framtiden Toyotas ? Frågar artikelförfattaren också.
Helt klart kommer Toyota att ligga i framkant på detta område, och sälja vidare sin teknik dyrt eller i utbyte mot något annat som Toyota finner intressant.
Men vänta lite här nu ! Är det inte japaner som bara kopierar andra ?! Är det inte så det brukar låta och att folk har den föreställningen att japaner är så ? Något som jag anser är helt felaktigt. Och många anser fortfarande att Toyota säkerligen inte ligger före teknikmässigt inom hybridteknik före tyskar tex. Fast man har patenten, men det vet man inte ens om att de har. Bara det att tyskarna är "uber alles" ;o)

#3 • Uppdaterat: 2009-07-03 15:49
Calle (ej verifierad)

Smart av Toyota: Satsa på smart, miljövänlig forskning och naturligtvis försöka ta betalt för/få igen, allt detta kostsamma och riskfyllda utvecklande. De är de väl värda, ligger helt rätt i tiden - här har konkurrenterna mkt att lära och numer betala....Dax att köpa aktier i detta bolag!

#4 • Uppdaterat: 2009-07-03 16:27
Magnus (ej verifierad)

Det är väl bara att gratulera Toyota till gott affärssinne!
Surt för konkurrenterna, men det straffar sig att sticka huvudet i sanden och envisas med bensinmonster.

#5 • Uppdaterat: 2009-07-03 17:08
Anders Stensmo (ej verifierad)

TOBBE skriver "Hybrider ... ingen långsiktig lösning". Det håller jag inte med om.
Batterierna har förmodligen långt kvar innan de helt kan ersätta Ottomotorn.
Jag förmodar vi får vänta kanske 20 år innan batterier/solceller/bränsleceller helt kan ersätta de nuvarande motorerna.
Glöm inte heller att elen måste produceras på ett miljövänligt sätt vilket kräver stora omställningar hos elproducenterna.
Anders

#6 • Uppdaterat: 2009-07-03 17:08
Anders Stensmo (ej verifierad)

TOBBE skriver "Hybrider ... ingen långsiktig lösning". Det håller jag inte med om.
Batterierna har förmodligen långt kvar innan de helt kan ersätta Ottomotorn.
Jag förmodar vi får vänta kanske 20 år innan batterier/solceller/bränsleceller helt kan ersätta de nuvarande motorerna.
Glöm inte heller att elen måste produceras på ett miljövänligt sätt vilket kräver stora omställningar hos elproducenterna.
Anders

#7 • Uppdaterat: 2009-07-03 17:37
Patrik (ej verifierad)

en fånig rubrik tycker jag
det är toyota som gett oss konsumenter hybrid teknik och det är bara de bilmärken som ligger efter i utveckling och tekniskt kunnande som kan klaga
sen kan ingen få patent på hybrid teknik bara nya tekniska lösningar

#8 • Uppdaterat: 2009-07-03 18:24
Roy (ej verifierad)

Conny, finns det verkligen någon som än i denna dag tror att japaner bara kopierar andra?
Det har för övrigt sen långt tillbaka funnits även unika teknologiska produkter från Japan.

En parallell från ett annat japanskt företag - Canon:
När de i början av 70-talet knäckte Xerox patent kring sin kopieringsmetod ("xerografimetoden") så lärde sig Canon hur de skulle skydda sina egna produkter. Canon lanserade bordskopiatorn. Den var snabbstartande och var tänkt att ersätta kön till den där stora kopiatorn långt bort i någon korridor. Dessutom var den servicebefriad. Alla slitage och förbrukningsdetaljer satt i en speciell patron. Denna patron var omgärdad av över 300 patent.
Sen kan man fråga sig hur många som idag använder såna kopiatorer...
Utvecklingen kan ibland snabbt ta andra vägar.

När första generationen Prius kom, så läste jag en del om de bakomliggande principerna och det frankom även hur noga de var med patentskyddet.
Så gör alla de stora företagen - inte minst japanerna.
Alla är inte lika hyggliga som Saab som lät bli att patentera strålkastartorkare och på senare tid sitt whiplashskydd med tanke på att det handlade om säkerhetsdetaljer.

Patrik, hybridteknik förstår jag vad det är, liksom avancerad teknik, men vad är hybrid teknik? Hur ser en teknik ut som är hybrid?
(Blir bara allt tröttare på all särskrivning...)

#9 • Uppdaterat: 2009-07-03 20:19
Krille (ej verifierad)

Naturligtvis vill man tjäna pengar på all forskning man har lagt ned, se bara på Microsoft. Frågan är väl om patent i sig själv gör att tekniken utvecklas i den riktning vi vill. Ibland är kostnaden så hög för ett patent att man hellre köper upp företaget eller försöker att döda det genom att sätta käppar i hjulet.

#a • Uppdaterat: 2009-07-03 20:31
S-E S (ej verifierad)

Medan Toyota bygger murar kör de andra runt den. Att så sker bör man enbart titta i industrihistorien för att inse. Troligen visar det sig snart att hybridtekniken endast är en parentes i bilhistorien liksom gasturbiner (Rover), raketdrift (Opel), ångdrift (GM?). Bränslesnåla motorer med annan energilagring än batterier finns och utvecklas. Ta tex svänghjul, kondensatorer, tryckluft mm.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.