Nästa artikel
Klassiska bilmärken: Cadillac
Märket

Klassiska bilmärken: Cadillac

Publicerad 8 december 2010 (uppdaterad 8 december 2010)
Cadillac av 1959 års modell var den mest spektakulära uppvisningen i fenor och överdådighet – och ändå började historien så beskedligt.

Den första Cadillac-bilen presenterades 1903 och hade en encylindrig motor, som låg under golvet. Cadillac Model A var inte så olik andra amerikanska bilar från den tiden och någon sensation var Cadillac verkligen inte.

Däremot var redan de första bilarna av allt att döma väl konstruerade och omsorgsfullt sammansatta.

Högerstyrd i högertrafik
Trots att USA hade högertrafik var alla bilarna ända fram till 1915 högerstyrda. En lång rad allt större modeller hade då tillverkats, och det hela kröntes nu med märkets första V8-modell. Den här motortypen blev sedan ett kännetecken för Cadillac.

Affärerna gick bra och märket betraktades som tämligen luxuöst. 1927 lanserades ett billigare systermärke, La Salle, vars eleganta utseende inspirerats av den europeiska lyxvagnen Hispano-Suiza.

Möjligen var tidpunkten olyckligt vald men 1930 presenterade Cadillac en V16-modell på 7,4 liter. Den blev ingen storsäljare men omkring 500 vagnar per år såldes trots allt.

Några av dem kom till Sverige. Som om depressionen aldrig uppfunnits lanserade Cadillac år 1931 en V12-motor på sex liter.

Under 1930-talet byggde Cadillac således bilar med 8, 12 och 16 cylindrar, de flesta av dem med standardkarosser, som dock var både påkostade och solitt byggda.

God affär
Rolls-Royce har aldrig varit särdeles känt för innovationer. Annat var det med Cadillac! 1929 blev Cadillac först i världen med helsynkroniserade växellådor.

Servobromsar infördes 1931, bilarna fick justerbar fjädring 1932, så kallad dragfri ventilation 1933 och individuell framhjulsfjädring av Dubonnet-typ 1934. (Jajamän, det var apéritif-kungen själv som uppfann denna fjädring!)

På 38:orna kunde föraren njuta av rattväxelspak och det var ett år tidigare än på något annat GM-märke. 1941 erbjöds Cadillac-kunderna automatlådan Hydramatic. Den hade klokt nog testats modellåret 1940 på dem som köpte Oldsmobile…

40-talet blev en god affär för Cadillac. Efterfrågan ökade för varje år och när 48:orna lanserades med små fina fenor hade Cadillac funnit en gimmick som man sedan utnyttjade maximalt, med känt resultat.

Bilmärket Cadillac blev under 1950-talet och framåt en verklig symbol för monetär framgång trots att det nu bara fanns V8-motorer i modellprogrammet.

1957 års Eldorado Brougham var svindyr, vilket innebar 13 000 dollar, men vansinnigt flott med sitt tak i borstat rostfritt stål.

Så kom 59:an med sina jättefenor och annan grannlåt och därefter planade det ut genom att fenorna krympte och formgivarna fick fler linjaler att leka med. Inte raka rör alltså, men raka linjer. Stora och törstiga motorer, pråligt glitter och jättelika dimensioner kom att utmärka 60- och 70-talarna från Cadillac.

Litet snöpligt blev det förstås med det fyrcylindriga, framhjulsdrivna ekonomiförsöket Cimarron, på det hela taget en tämligen gräslig bil. Då hade 1975 års kompaktmodell Seville varit betydligt fräsigare.

Från Frankrike
Och varför heter då Cadillac just Cadillac? Jo, för att det låter flott och är hämtat från den gamla, möjligen fina, världen. Chateau de Cadillac ligger i Frankrike, så för amerikanerna var namnet exotiskt värre.

Snart införlivades det med den amerikanska populärkulturen och alla människor visste vad en ”Caddy” var för något: prestige och prakt.

Slutligen: medge att du inte i din vildaste fantasi hade kunnat förställa dig att Cadillac-bilar skulle byggas i Trollhättan! BLS-modellen var avsedd för Europa och skickades inte iväg till moderlandet.

Länkar

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.