Nästa artikel
Motorn skar efter råd av verkstaden
Reportage

Motorn skar efter råd av verkstaden

Publicerad 7 september 2010 (uppdaterad 6 oktober 2010)
När oljetryckslampan på Stefan Larssons Volkswagen Passat lyste gav verkstaden rådet att köra dit. På vägen skar motorn - en reparation som kostade över 50 000 kronor.

- Jag vill varna andra Volkswagen-ägare för att motorerna är mycket känsliga vad det gäller oljetrycket, det borde egentligen Volkswagen tala om för sina kunder, säger Stefan Larsson.

Det var i slutet av mars som motorhaveriet inträffade.

Blev bärgning
Larssons fru hade varit på Ikea i Jönköping och skulle åka hem till Tibro.

På hemvägen började oljelampan att lysa. Med i bilen fanns en släkting som trodde det kunde vara för lite olja eller fel på oljetrycksgivaren.

- De fyllde på olja och bilen skulle in på service eftersom servicelampan lyste. Men motorn rasslade och gick inte bra, berättar Stefan Larsson.

- Då ringde min fru till verkstaden i Skövde och frågade om bilen behövde bärgas dit eller om den gick att köra. Då fick hon till svar "om du kört från Jönköping och hem ska det nog gå att köra hit också".

Men på vägen till verkstaden Toveks Bil i Skövde skar motorn på alla cylindrar. Det fick bli bärgning till verkstaden ändå.

- När jag frågade vad som hänt med motorn så sa de bara att de ville ha betalt för att ta isär och analysera vad som hänt, säger Stefan Larsson.

- Vad det skulle kosta totalt sett kunde de inte säga. Och de blånekade till att de sagt till min fru att hon skulle köra till verkstaden med bilen.

Notan 51 000 kronor
Det som troligen orsakade haveriet var att oljesilen sattes igen på grund av oljekoks (klumpar i oljan).

Det är inget ovanligt fel, ofta orsakat av att bilen körts för länge mellan oljebytena. Men i de flesta fall går det inte så långt som till motorhaveri.

- Det man oftast gör är att göra rent oljesilen eller byta ut den och göra rent ventilkåpan från koks. Men den här motorn är ju redan körd, så det fick bli motorbyte, säger Daniel Lindqvist, verkmästare för Toveks Bil i Skövde.

Först fick Stefan Larsson beskedet att en utbytesmotor skulle kosta omkring 64 000 kronor.

Men eftersom verkstaden just då hade rabatt slutade notan på cirka 51 000 kronor.

Bilen hade gått cirka 13 400 mil när motorhaveriet inträffade, cirka 3 000 mil efter det att den hade servats.

- Jag visste ju att bilen skulle servas, men det går ju inte alltid att få tid hos verkstaden direkt heller. Och jag tycker nog att Volkswagen bör upplysa sina kunder om att motorerna är mycket känsliga för det här.

- I efterhand har jag fått höra av flera andra Passat-ägare att de kan få de här problemen vid 13 000-14 000 mil. Jag tycker att en bilmotor bör hålla längre. Andra Volkswagen-ägare bör varnas för att oljetrycket kan försvinna plötsligt, säger Stefan Larsson.

"Det vet ju alla"
Daniel Lindqvist är verkmästare på Toveks Bil i Skövde. Han känner väl till det här fallet:

- Om oljetryckslampan på en bil lyser så ska man inte köra den, inte ens en kort sträcka. Då kan det orsaka ett motorhaveri och det var just vad som hände i det här fallet.

- Kör man för länge med samma olja blir det tyvärr lätt att det koksar, oljan sätter igen oljetråget och oljesilen sätts igen. Om man kör med gammal olja så bygger man upp en skada på sikt.

- Det ingår i vår ram att informera om detta för våra kunder. Jag förutsätter att vi också har informerat om det, säger Daniel Lindqvist.

Från generalagenten Svenska Volkswagen har man inte gått ut med någon speciell information till bilägarna om att motorerna skulle vara känsliga för oljetrycket.

- Det vet ju alla att man ska stanna motorn omedelbart om oljetryckslampan lyser och kolla vad det står i instruktionsboken. Man ska inte starta bilen igen. Det vore tjänstefel av oss att tala om att man ska köra bilen i ett sådant fall. Beslutet låg hos henne själv, säger Daniel Lindqvist.

- Det gör mig förbannad att de blånekar till vad de har sagt. Aldrig mer en Volkswagen för min del, säger Stefan Larsson.

Diskutera: Vad tycker du om fallet med Stefan Larssons Volkswagen Passat?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-07 09:28
castrol (ej verifierad)

Skyll dej själv - det vet väl alla att man inte ska köra en meter med oljetryckslampan lysande.
Dessutom vet väl alla att man måste byta olja då och då - får man inte tid på vw verkstan så får man väl göra det själv eller hos ok/mekonomen/motsv.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-07 09:28
Sigge (ej verifierad)

Vilken överraskning motorlampan lyser och oljebye är inte gjorda och då går motorn sönder! Tänk lite själv istället! Dessvärre typisk ViB-artikel där man tror man har livstidsgaranti på allt på bilen oavsett om man servar eller inte. Nu ska vi se hur lång tid det tar innan ViB-censuren tar bort även detta inlägg.

#3 • Uppdaterat: 2010-09-07 09:28
Gösta (ej verifierad)

Kontentan av det hela är, lita aldrig på en bilverkstad, oavsett vilket bilmärke de representerar. De enda som gäller i den branschen är vinstmaximering. I detta fallet vad det betydligt mer inkomstbringande med ett motorbyte än ett oljebyte, man har sannolikt med uppsåt gett kunden ett dåligt råd för att motorn skulle skära. För att senare skörda frukterna och skära guld med smörkniv, 64 000:- för ett motorbyte, är motorn gjord av ädelmetall eller? Verkstadens "rabatt" på 14 000:- är ju ett hån. Nåja, man upphör aldrig att förvånas trots att man vet hur det funkar i branschen.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-07 10:19
Saabnisse (ej verifierad)

Ett problem är att instruktionsboken anger 3000 mil för oljebytesintervaller och det är en sträcka som nästan enbart gäller taxiåkare.
Men det står också i många instruktionsböcker att om man kör korta sträckor med många kallstarter bör oljan bytas betydligt oftare.
Kanske redan efter 1000 mil.
Tyvärr är det många som inte läser instruktionssböcker och hellre kör efter förutfattade meningar.
Jag vet ett parallellfall nyligen med en grannes Golf som lånades ut till en person med begränsade kunskaper om motorer.
Oljetryckslampan tändes, men hon tänkte att det nog var fel på lampan och körde vidare.
Den motorn skar också.

#5 • Uppdaterat: 2010-09-07 10:22
Marcus L (ej verifierad)

Man kan undra vilken modern dieselbil Stefan Larsson ska köpa nu, som inte är känslig för dåligt oljetryck osv?
Slutkommentaren är ovanligt kortsiktig: "Aldrig mer en Volkswagen för min del, säger Stefan Larsson."
Stefan Larsson borde sagt: "Aldrig mer en bil från Toveks för min del". Det är ju ÅTERFÖRSÄLJAREN Toveks Bil som eventuellt ljuger, inte Volkswagen. Det finns gott om andra Volkswagen ÅTERFÖRSÄLJARE i hans region.

#6 • Uppdaterat: 2010-09-07 10:31
Jägaren (ej verifierad)

1) Som "CASTROL" säger: Lyser en röd lampa är det STANNA som gäller!!! Och det oavsett vad en jöns på verkstaden säger.
--
2) Inget ont om tjejer och bilar, men jag tror att en tjej i det här läget är mer "lättlurad" (missförstå mig rätt nu) än en kille. Jag tror att min fru hade gjort samma sak i det här läget - dock vet hon att ALLTID ska ringa mig först.
--
3) Att verkstaden har sagt åt Larssons fru att köra vidare tvivlar jag inte en sekund på. Jag tycker det är ynkligt av verkstaden att blåneka. Här borde faktiskt ett utdrag av telefontrafiken från fruns mobiltelefon i alla fall kunna bevisa att samtalet har ägt rum - och uitfrån detta torde det vara självklart att hon fått rådet att köra vidare eftersom det var precis det hon gjorde. Verkstadens klantighet anser jag kunna bevisas!
--
4) Så har vi då det här med 3000-milsintervall. Är det inte bevisat att de här LongLife-intervallen är felaktiga? Motorerna klarar inte detta. Egentligen anser jag att det här ett fel som Volkswagen AG borde stå för, eftersom slagget i motorn har byggts upp just på grund av ett flertal för långa bytesintervall.
--
5) Att döma av bilden torde Larsson ordna en motortvätt mellan varven. Motorn verkar vara lika skitig utanpå som inuti.

#7 • Uppdaterat: 2010-09-07 10:41
Krister (ej verifierad)

VW skickar ju med en flaska olja att ha i reserv för man vet att den KAN dra lite extra mellan serviceintervallen, bara att fylla på.
Hur många andra märken gör så, där är det helt upp till föraren att stå för detta.
Sedan 3000mil service är ju väldigt varierande på hur man kört bilen. Vissa har en tung högerfot, service oftare, andra har en lättare, längre serviceintervall.
Men håller med övriga, aldrig köra med oljelampa tänd. Det vet väl alla.

#8 • Uppdaterat: 2010-09-07 10:54
Lars (ej verifierad)

det är inte bara VW som har detta problem. Även Toyota tex den 1,8 liters motor som bla sitter i Toyota Avensis har samma problem. ViBilägare tog häromåret upp det fall där en killes Toyota Avensis skar beroende på att oljan hade klumpat sig sk "oil sludge" där Toyota helt avvisade kundens krav på rättelse. Så även Toyota har samma fel som VW. Jag anser i detta fall att kunden borde begära in en samtalslista samt att avlyssna samtalet med verkstaden och därmed är bevisningsfrågan löst. Till kundens fördel!

#9 • Uppdaterat: 2010-09-07 11:20
Jägaren (ej verifierad)

LARS: Lyssna av ett samtal? Lagras alla samtal för senare uppspelning? Att samtalet har ägt rum kan ju lätt konstateras, men går det att få det uppspelat? I så fall är det rena guldläget.

#a • Uppdaterat: 2010-09-07 11:33
Tommy (ej verifierad)

Av konkurensskäl har de flesta bilmärken 3000 mils intervaller mellan oljebytena, vilket för de flesta är åt fanders för långt. Jag kommer inte upp till 3000 mil per år, därför byter jag en gång per år, oavsett mätarställning. Min SAAB 9-5 plingar till i displayen och säger samma sak, fastän reklamen säger 3000 mil!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.