Nästa artikel
Begtest: BMW 5-serien
Begbil

Begtest: BMW 5-serien

Publicerad 28 maj 2005 (uppdaterad 27 september 2010)
Fantastisk som ny, men hur är BMW 5-serien när den börjar få några år på nacken? Vi Bilägare har svaret.

Du kanske har sett reklamen om att BMW 5-serien har 95 procent nöjda ägare? Det stämmer i alla fall under de första åren. BMW har smart nog inkluderat tre års fri service i nybilspriset. Sådant ger många nöjda nybilskunder. Ägare av äldre BMW 5-serien är däremot missnöjda med ägandekostnaderna.

Som modell debuterade BMW 5-serien 1972. Nya karossformer kom 1981, 1988 och 1996 och nu senast 2003. Det är den fjärde generationen, internt kallad E39, som vi tittar närmare på här.

Från början fanns fyra motoralternativ: 520i med 150 hk, 523i/170 hk, 528i/193 hk samt dieseln 525 tds med 143 hk. Kort därpå debuterade 540i med V8-motor på 286 hk och 1999 kom den verkliga värstingen: M5 med fem liter stor V8 på 400 hk.

Hösten 2000 fick fronten ett lite annorlunda utseende och 520i fick 2,2-litersmotor på 170 hk, 525i ersatte 523i och hade 192 hk och 528i ersattes av 530i med 231 hk. Den raka dieselsexan i 530d fick mer effekt, från 184 till 193 hk.

Förutom sedanen finns en kombi. Den erbjuder många praktiska lastlösningar men volymen är begränsad eftersom utseendet fått styra. En smart detalj är dock den separata glasluckan i bakluckan, bra för av småprylar.

BMW-fabriken är känd för att bygga körglada bilar och 5-serien är inget undantag. Den är både stadig och smidig att köra, med bra balans. Som alla bakhjulsdrivna bilar finns det viss sladdrisk vintertid. De flesta nyare exemplar har dock antispinn- eller antisladdsystem. BMW-ägarna är mest nöjda med komfort, utseende och prestanda.

BMW är också känt för att hålla hög kvalitet. Till exempel håller avgassystemet ovanligt länge. Att vissa reservdelar är dyra leder dock till höga försäkringspremier.

Men visst finns det fel även på begagnade 5-seriebilar. Ett problem som främst drabbar äldre modeller är läckande topplock. Om kylarvätska läcker ut mellan topplock och motorblock kan det leda till dyrbara motorhaverier.

Ett annat fel som är vanligt på äldre modeller är glapp i bakvagnsbussningarna. Även nyare 5-serien har dessa problem, men inte i samma omfattning som tidigare.

Bakre hjullager är också en känslig punkt, speciellt på kombimodellen.

Precis som på många andra begagnade bilar bör du vara uppmärksam på rostiga bromsskivor, speciellt bak. ABS-sensorerna kan behöva bytas efter att fukt kommit in i dem. Det gäller speciellt på bilar som rullat mycket på saltade vägar. Ett byte kostar ungefär 2 000 kronor per hjul.

Dioderna till färddatorn kan sluta att fungera. Reparationskostnader är omkring 5 000 kronor.

Felande termostat och krånglande fläktmotstånd till klimatanläggningen förekommer också, det beror på fabrikationsfel och förhoppningsvis är de flesta berörda bilarna åtgärdade vid det här laget.

Att byta trasiga Xenonlampor är ofta en kostnad på över 5 000 kronor per styck. Därför händer det att hela ljusinsatster stjäls på parkerade bilar.

På exemplar som körts långt kan styrväxeln läcka. Det är dyrt att åtgärda, en reparation kostar omkring 10 000 kronor.

BMW:s rostskydd håller oftast hög klass. Vi Bilägare har tidigare gett 5-serien en fyra i betyg för rostskyddet. Men några missar hindrar en topplacering. Skärmkanterna bak samlar fukt och smuts. Risk finns också för rostiga bränslerör. Rost kan du även hitta i bakluckans nedre kant.

Många BMW 5-serie är privatimporterade från Tyskland, där utbudet är större och priserna lägre. Men minst hälften av dessa bilar lär ha felaktiga mätarställningar. Låt en verkstad eller Motormännen avslöja dessa exemplar innan du köper. Att kolla upp den rätta mätarställningen kan göras på en BMW-verkstad för ca 500 kronor.

Utbudet av 5-seriebilar från dessa år är enormt och det skiljer inte särskilt mycket i pris mellan  olika motoralternativ.

Att V8-modellerna kunde kosta mer än dubbelt så mycket som de enklare versionerna speglas inte i begagnatpriserna eftersom ägandekostanderna är så mycket högre för värstingarna. Svensksålda bilar är alltid mer lättsålda och betingar därför högre priser.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-12 10:12
bmw535d

Ok, jag ställer frågan en gång till...Jag vet inte var NI har bytt xenonlampor, men jag har bytt på en E39 och på min E60, det kostade faktiskt under 1000 kronor båda gångerna, inte 5000 kronor som ni påstår. Tog verkstan 4000 kronor!? för att byta en lampa? Mitt tips: byt verkstad...

#2 • Uppdaterat: 2012-10-14 17:34
luaphq

Hej jag köpte lampor via nätet kostade 450kr bytade själv lamporna

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.