Nästa artikel
Begtest: BMW 5-serien
Begbil

Begtest: BMW 5-serien

Publicerad 28 maj 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
Nya BMW 5-serie är körglad och bekväm, men dyr att äga. Och elektronikproblem kan ställa till det.

Sommaren 2003 presenterades nuvarande modell av BMW 5-serien, ett år senare kom kombimodellen Touring. Bakhjulsdrift är vanligast, men 5-serien finns även med fyrhjulsdrift, kallat X-drive.

5-serien finns med ett tiotal motoralternativ. Vanligast är raka sexcylindriga motorer på 170 hk, 192 hk och 231 hk. En 4,4-liters V8 med 333 hk finns också, liksom värstingmodellen M5 med en V10 på 507 hk. Dieselmotorer finns också, med 218 hk eller 272 hk. Oavsett motor ger 5-serien bra prestanda, vissa motorer är rent av sportbilsstarka.

Vägegenskaperna är utmärkta, BMW:n rinner igenom böjar snabbt och behagligt. Oavsett om det är motorväg eller kurviga småvägar ger 5-serien mycket körglädje. Aktiv styrning är ett tillval som gör styrningen mer direkt och gör bilen mer rolig att köra.  Antisladdsystem är standard på nya 5-serien, vilket höjer körsäkerheten på hala vägar.

BMW brukar vara ett föredöme vad det gäller förarmiljöer, så även på 5-serien. Däremot är I-drive, BMW:s reglage för bland annat radio och navigation alldeles för komplicerad att använda under körning. Dessutom är det ganska ont om småfack.

Stolarna är fasta och ger mycket hög komfort. 5-serien är också en ovanligt tyst bil. Baksätet är bekvämt och rymligt på ytterplatserna. Mittplatsen är dock hård att sitta på. Bagageutrymmet är stort och lättlastat. Mer flexibelt blir lastutrymmet i kombimodellen Touring.

Krocksäkerheten är god, men märligt nog klarade inte 5-serien högsta betyg i Euro NCAP:s krockprov. Där blev det "bara" fyra stjärnor.

Nuvarande 5-serien har nyligen kommit med i besiktningsstatistiken. Årsmodell -03 rankas som medelbilen. Föregångaren klarar dock besiktningen bättre än genomsnittet. BMW har många nöjda ägare och är det märke som de senaste åren legat i topp i Vi Bilägares kvalitetsundersökning Autoindex.

Kvalitetsproblem har funnits
Men kvalitetsproblem har det funnits ändå, främst på tidiga exemplar. Bilarna släpptes ut för tidigt på marknaden. Vanligast är elektronikproblem, 5-serien har ett avancerat datanätverk där många olika funktioner är sammankopplade med fiberoptik. Ibland har datanätverket låst sig och då har inte bilen kunnat starta. Ett synnerligen irriterande fel, som har avhjälpts genom byte av dataprocessor.

Styrprogram till navigation, radio, färddator och telefon har också strulat på en del exemplar. Ny programvara för någon tusenlapp brukar vara lösningen.

Trasiga elhissar har också rapporterats från ägarna, liksom fukt bakom blinkersglasen och missljud från inredningsdetaljer. Hjullager fram har slitits ut på några bilar, det kostar cirka 3 000 kr per sida. På några exemplar har också vattenpumpen gått sönder.

Oljud från framvagnen beror ofta på slitna spindelleder, ett byte kostar 2500-3 000 kr. Oljud i bakvagnen beror ofta på slitna bakvagnsbussningar, ett byte kostar cirka 2 000 kr per sida. Båda felen brukar uppstå på bilar som rullat runt 10 000 mil.

BMW har fri service de första åren, men bilarna brukar annars vara ganska dyra att serva. Försäkringen är också dyr.

Rostskyddet på BMW brukar hålla god klass. Plus för att motorhuv och framskärmar är i aluminium, liksom framvagn och bakvagn. Baklucka och dörrar är normalt bra limmade. Däremot är den invändiga rostbehandlingen sparsam. Vårt rostbetyg blev en fyra.

En dyr begbil
BMW 5-serie är i nuvarande generation en mycket dyr begbil. En av anledningarna till det är att modellen ser ut just som ett nytt exemplar. Det är svårt att skilja en tre år gammal bil från en ny. Därför blir andrahandsvärdet högt.

Många privatimporterar BMW från Tyskland. Dessa exemplar kan ha skruvade mätarställningar, vilket gör att man som köpare kan bli lurad.  Priserna är lägre, men värdet också osäkert på privatimporterade bilar på den svenska begagnatmarknaden. En BMW från 5-serien bör vara minst 40 000 kr billigare i Tyskland för att affären på sikt ska bli något så när acceptabel.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-11 09:54
Mats Eriksson (ej verifierad)

Jag är jättenöjd med min 530i årsmodell -05 den har ej varit på verkstaden en enda gång förutom service, den har nu gått 11000 mil.
Mvh Mats

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.