Nästa artikel
Begtest: Mazda6
Begbil

Begtest: Mazda6

Publicerad 27 juli 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
Mazda6 är rolig att köra, men bilen har tyvärr dåligt rostskydd och hög ljudnivå.

Mazda har länge varit kända för att bygga bilar som håller. Ta vilken driftsäkerhetsundersökning som helst - det japanska märket återfinns i toppskiktet. Ändå hade man i slutet av 1990-talet allt svårare att locka nya kunder - och de gamla ville ju inte byta bort sina bilar eftersom de höll så bra.

Mazdas försök till lösning blev att göra sina bilar snyggare och sportigare. För att markera kursändringen döpte man dessutom sina modeller och efterträdaren till 626 som kom 2002 fick heta Mazda 6.
Köparna tog emot modellen väl, kombinationen körglädje, spännande utseende och kvalitetsrykte lockade många och produktionstakten fick skruvas upp i flera etapper.

Tre karossalternativ finns: Fyrdörrars sedan, femdörrars kombisedan samt en traditionell kombi. Motorerna man kan välja mellan är 1,8/120 hk, 2,0/141 hk samt 2,3 med 166 hk. Senare tillkom två dieselalternativ på 121 respektive 143 hk. Under 2006 introduceras Mazda 6 MPS, en fyrhjulsdriven värsting med 260 hk. Den senare finns endast som fyrdörrars sedan.

Vi Bilägare valde lagommodellen 2,0 med femdörrarskaross och några tillval behövdes egentligen inte eftersom utrustningen var tämligen komplett redan i standardutförande. Till och med antisladdsystem ingick.

Sexan uppskattades av långtestlaget för sina rappa och roliga köregenskaper och sin modesta bränsleförbrukning men snabbt noterades även några allvarliga plumpar i protokollet: Exceptionellt hög ljudnivå på grund av mycket däckbuller och ljudlig motor samt ett ytterst tveksamt rostskydd.

Bullret försökte vi senare få bukt med genom att först byta till andra däck, Yokohama VS dB Decibel V550 och sedan genom att pumpa bilen full med ljuddämpande massa, 15 liter närmare bestämt.
Ingen av åtgärderna gav dessvärre något resultat och vi lade ut 13 275 kronor i onödan.

Bilen levde inte heller upp helt till Mazdas goda kvalitetsrykte. Det är sällan japanska bilar drabbas av elfel men vår bil drogs med en konstrande elfönsterhiss. Dessutom kärvade växelöverföringen och bilen kändes länge vinglig på vägen. Det senare visade sig vara ett fel med för dåliga fjäderbens­infästningar och ordnades av Mazda på garantin. Även andra exemplar har drabbats av detta fel.

Men värst var det med rosten. Redan efter två år och 6 700 mil konstaterades rostskador på båda skärmkanterna bak.  En tätning som hamnat vid sidan av skarven mellan inner- och ytterskärm och den ständigt fuktiga miljö som hjulhusen utsätts för på grund av filtinnerskärmar är urusla förutsättningar. Även krockbalken bakom stötfångaren var angripen liksom fram- och bakaxel, länkarmar och bärarmar.  

Mazda åtgärdade bakskärmarna kostnadsfritt, genom att byta ut flyglarna upp till taket.  Höger hjulhuskant lagades först, men efter ett år var rosten tillbaka. Den som äger eller funderar på att köpa en Mazda 6 gör bäst i att budgetera för en rostskyddsbehandling, en sådan brukar kosta omkring 6 000 kronor.

Den uppdaterdae Mazda6 som kom hösten 2005 är bättre både gällande ljudnivå och rostskydd.

Vid 8 000 mil skakade framvagnen kraftigt vid inbromsningar, och bromsskivorna fram fick bytas för drygt 4 000 kronor inklusive belägg. Detta rapporterar även andra ägare ha haft problem med.

Ett typfel som inte vi men väl många andra Mazda 6-ägare, drabbats av är "nervös" framvagn som vill dra åt höger eller vänster, främst vid acceleration. Detta beror på för hårt åtdragna bussningar och åtgärdas regelmässigt av Mazda i samband med service.

På det hela taget gillar vi bilen och den rullade totalt fyra år i Vi Bilägares långteststall. Verkstadsfakturorna gick på 18 694 kronor, i huvudsak fem servicebesök.

Testlagets omdöme om Mazda 6  var mycket positivt, utom på två viktiga punkter:

"Under de tjusiga karosslinjerna finns det mesta man kan begära av en riktigt duglig familjebil. Mazda 6 är både praktisk, ekonomisk och rymlig. Men den är också pigg i reaktionerna och skojig att köra. En favorit om det inte varit för den höga bullernivån och rostskyddet, som drar ned det annars fina intrycket".

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.