Nästa artikel
Begtest: Nissan Almera
Begbil

Begtest: Nissan Almera

Publicerad 15 augusti 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
På japanskt vis är kvaliteten hög hos Nissan Almera. Men rostskyddet håller inte samma klass.

Nissan Almera är ingen storsäljare i Sverige, trots att den finns i den populära lilla mellanklassen eller Golf-klassen om man så vill. Bland de mer kända konkurrenterna finns modeller som Ford Focus, Opel Astra, Toyota Corolla och Volkswagen Golf.  Men Nissan Almera tillhör definitivt de mer anonyma bilarna i klassen.

Första generationen Almera kom 1996, som ersättare till Nissan Sunny. En ny generation presenterades våren 2000. En facelift kom hösten 2002. Almera finns som tre- och femdörrars halvkombi samt som fyrdörrarssedan. Någon kombi finns inte, däremot en högbyggd MPV-version, kallad Almera Tino.

Almera finns främst med 1,5-litersmotor på 98 hk samt 1,8-liters motor på 114 hk. Den större motorn är klart piggare i responsen.  Utrustningsvarianterna är tre, basmodellen kallas Visia och den mest utrustade heter Tekna. Mellanmodellen Accenta är dock den som sålts mest.

Bra styrning och stabila kör-egenskaper är ett skäl till att välja Nissan Almera. Bilen är spänstig i chassiet och tål att köras hårt om man så vill. Tyvärr saknas aktivt antisladdsystem som ESP.

Förarplatsen är tydlig och lätt-överskådlig. Ratten är ovanligt kraftig och skön att hålla i. Framstolarna ger bra komfort, men den ljusa plyschklädseln blir lätt fläckig. Baksätet är inte lika stort och bekvämt som i flera konkurrenter. Även bagageutrymmet är mindre än normalt för storleksklassen och dessutom mindre än sin föregångare. Ett komfortminus är att Almera är ganska bullrig i hög fart. Sikten är bra, utom snett bakåt.
 
Säkerheten har förbättrats med åren.I Euro NCAP:s krockprov gick det dåligt för första Almera-generationen. Två stjärnor i betyg, varav en överkorsad. Det innebär risk för dödliga skador. Den andra generationen klarade sig betydligt bättre med fyra uppnådda stjärnor.

Almera är en bil som är sällsynt på verkstaden, driftsäkerheten är mycket hög. Bilprovningens besiktningsresultat talar också för Almera. De fåtaliga anmärkningarna gäller främst ägarslarv med trasiga lampor.

Reservdelarna till Almera håller ganska höga priser. Om du är spekulant på en Almera, kontrollera att kopplingen inte slirar. Precis som på många begbilar är bromsarna en svag punkt, främst är det skivor och bromsklossar som rostar fast.
 
Slitna drivaxeldamasker kan också förekomma. Se till att dessa är hela, annars riskerar du att få byta drivknuten senare, vilket är rejält mycket dyrare.

Nissan har kamkedja på Almera, vilket är en fördel från underhålls­synpunkt. Den kräver normalt sett inget byte under bilens livslängd. Men lyssna ändå efter onormalt rassel från kedjan, då kan det bli dyrt att reparera.

Rostskyddet på Nissan Almera är inget vidare, trots tolv års rostskyddsgaranti. Detta är Almeras svagaste punkt. Tröskellådorna är mycket känsliga. Skärmkanterna samlar åt sig smuts och fukt. Dörrarnas bakkant och bakluckan medför också stor rostrisk, vilket en del ägare har uppmärksammat. De utstickande bakskärmarna kan också utsättas för angrepp på grund av  vägsprut eftersom stänklapparna fram är minimala.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.