Nästa artikel
Begtest: Toyota Corolla
Begbil

Begtest: Toyota Corolla

Publicerad 17 augusti 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
Kanske en näst intill perfekt begbil, men sämre rostskydd och högt pris är nackdelarna.

Corolla är en av världens mest tillverkade modeller, presenterad redan 1966. 1984 kom Corolla med framhjulsdrift och sålde bättre än tidigare. Generationsbyten skedde sedan 1988, 1993 och 1998 .  Den nionde generationen kom till Sverige 2002 och är på flera punkter klart förbättrad jämfört med tidigare. Corolla ersätts 2007 av Auris.  

Corolla finns i tre-och femdörrars halvkombi, som fyrdörrars sedan och som femdörrars kombi. En MPV-version finns också, kallad Corolla Verso. Vanligast är halvkombimodellerna.

Motoralternativen är flera, vanligast är 1,6-liters motor som ger 110 hk. En 1,4-liters motor på 97 hk finns också, liksom 1,8-liters motor på 192 hk i sportvarianten. Dieselmotor finns endast till kombin, en tvåliters motor på 116 hk, som dock är ovanlig.

Utrustningsvarianterna är två, Terra och Sol, varav den senare är något mer välutrustad.

Den nionde generationen Corolla är betydligt roligare att köra än tidigare. En ny bakaxel ger stadigare väghållning. Styrningen är bra och 1,6-liters motorn är pigg i responsen. Men precis som sina föregångare kan Corolla sladda med bakvagnen i undanmanöver om den är tungt lastad. Speciellt vinglig blir första generationen av Corolla Verso. Tyvärr fanns inte antisladdsystem från början, det kom först under maj 2004 på 1,6-liters modellen.

Förarplatsen är tydligt utformad, både snygg och lätt att överblicka. Komforten fram är bra, men stolarna kan vara lite svåra att ställa in. Baksätet är rymligare än tidigare. Där får även vuxna plats numera, något som förr var ovanligt i den här klassen. Däremot är utrymmet för bagage mindre än tidigare och inte speciellt konkurrenskraftigt. Här finns det andra bilar i klassen som har mer att erbjuda.  

Säkerheten är också förbättrad jämfört med tidigare. Corolla fick 2003 en fyra i betyg för krockskyddet av EuroNCAP. Folksam rankar Corolla som något bättre än medelbilen sett till olyckor som skett i verkligheten.

Det främsta köpskälet för Toyota Corolla är driftsäkerheten. Modellen går nämligen sällan sönder. Det vittnar exempelvis Bilprovningens besiktningsstatisik om. Corolla från 2002 klarar sig där betydligt bättre än genomsnittsbilen. I Vi Bilägares ägarundersökning ligger också Toyota bra till.

Därför är det oväntat att en del nyare Corolla har drabbats av startproblem.
Rostiga eller kärvande bromsar är ett problem som drabbar många bilar, även Corolla. Ett tips är att låta verkstaden smörja upp bromsarna vid service. Annars kan skivbromsar och belägg kosta flera tusenlappar om de behöver bytas.

Spruckna drivaxeldamasker kan förekomma på exemplar som rullat långt. Det brukar kosta ett par tusen kronor att åtgärda. Slitna stötdämpare kan också finnas, byte kostar runt 3 000 kr.  Kolla också så att kopplingen inte slirar. Ett kopplingsbyte kan gå lös på över 12 000 kr.

Tvivelaktigt rostskydd är den svagaste punkten. Rostskyddet skiljer sig också mellan årsmodellerna. 2002 fick Corolla en trea i rostbetyg. Två år senare sänktes betyget för Corolla Verso till en tvåa. Den svenska behandling som generalagenten bekostade upphörde under den här  tiden.

Corolla saknar nu helt behandling i balkarna under bilen. Underredets slitskydd är också bristfälligt. Minus blir det också för innerskärmarna bak som lätt suger åt sig fukt. Corolla Verso från 2002 har bensintank i plåt, en klassisk rostfälla. Den vanliga Corollan har däremot en bensintank i plast, som inte rostar. Plus får Corolla också för en välbyggd konstruktion med få skarvar i karossen samt för bra limning i fogar och vaxbehandling i nederkant. Rostskyddet är något bättre än på tidigare generationer.

Corolla är en mycket populär bil i andra hand tack vare den höga kvaliteten. Andrahandsvärdet har varit mycket bra. Hos vissa handlare råder det brist på begagnade Corolla från 2002 och senare. Något som givetvis leder till höga begpriser och kärv prutmån. Begpriserna ligger skyhögt över många av konkurrenterna, men i gengäld kan också Toyotahandlarna erbjuda bra garantier på sina begbilar. Exemplar som rullat som hyrbilar eller liknande bör dock vara betydligt lägre prissatta.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-27 19:39
Jean-Paul (ej verifierad)

Vad säger ni om en corolla 2002, som år 2009 fick följande: Ändring: kopplingsanordning, reg.besiktning alt. återställande. Besiktningen ska utföras av Bilprovningen
Och nu år 2010 ska kamkedjan bytas innan bilen säljs vidare. Är det en bra bil att köpa?

#2 • Uppdaterat: 2010-11-07 20:49
S-E (ej verifierad)

@Jean-Paul: Uppenbarligen har någon monterat en dragkrok på den aktuella bilen utan att reg.besikta. När detta upptäcks hos bilprovningen får man välja mellan att göra en reg.besiktning för dragkrok, eller återställa d.v.s. ta bort dragkroken. När kamkedjebyte ska ske varierar lite från bil till bil, en del kan gå 20 000 mil innan det är dags, medan andra kan behöva byta vid betydligt färre mil. Är bilen välvårdad så kan det säkert vara en bra bil att köpa. Lycka till med bilköpet!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.