Nästa artikel
Däcktest 2006: Vinterdäck
Däcktest

Däcktest 2006: Vinterdäck

Publicerad 12 oktober 2006 (uppdaterad 24 september 2010)
Det finns inget vinterdäck som passar alla bilister. Det visar Vi Bilägares däcktest. Inte ens bland de nordiska vinterdäcken är valet självklart. Vintern i norra och södra Sverige skiljer sig markant och än så länge finns inget däck som är bäst på alla vinterväglag. Man måste därför kompromissa för att göra det säkraste valet!

Vårt test av dubbdäck visar att däck-valet inte bara står mellan dubb- eller friktionsdäck, utan också mellan tillverkarnas olika prioriteringar.

Numera är Nokian den stora nordiska tillverkaren av vinterdäck. Och det är ganska tydligt vilken filosofi Nokian har. Hakkapeliitta ska vara en testvinnare vid alla körningar på is och snö. Där är också det finska däcket oerhört bra visar vårt senaste däcktest. Ingen klår Nokian i det avseendet.

Det är visserligen egenskaper som uppnås på bekostnad av bland annat våtgrepp och säkerheten på torr asfalt. Nokian har alltid varit lite sämre i tester på våt väg och på torr asfalt. En undanmanöver på dessa underlag  blir avsevärt yvigare med Nokian än till exempel med Michelin eller med Bridgestone. Dessutom bullrar Nokian brutalt på torr väg.

Men är det ett rent vinterdäck man behöver - då är Nokian bästa valet.

För stockholmare och bilister ännu längre söderut är inte den ena vintern den andra lik. Väglaget kan lika gärna mest handla om våta eller torra vägar som isiga eller snötäckta.
Då heter inte bästa vinterdäcket Hakkapeliitta längre. Bridgestone eller Continental är avsevärt bättre alternativ. Eller varför inte Gislaved som har lägsta ljudnivån på torr väg.
Pirelli WinterCarving är vad vi vill kalla ett kontinentalt vinterdäck. Det är inte bra på is. Däremot klarar däcket alla andra vinterväglag riktigt bra. Det har hyfsat grepp på snö, klarar modd galant och är mycket stabilt och säkert på våt och torr väg.

Vilka egenskaper vinner?

Det gäller med andra ord att man har klart för sig vilket däck man behöver. I de olika däcktester som görs bör man därför skärskåda vad som menas med "testvinnare". Det däcket är kanske helt fel för just dig!  Vinterväglaget består av minst fem olika slags underlag - inte bara av is och snö.

Två av årets testdäck är av typen Run Flat, vilket betyder att man kan köra dem en kortare sträcka trots punktering. Men inget av dem är riktigt bra. Den tjocka däcksidan tycks förstöra den smidighet och följsamhet som ett bra vinterdäck bör ha. Styrresponsen är sämre och balansen mellan däcksida och mönster känns inte bra. Tänk på att bilar med Run Flat-system normalt inte kan köras med vanliga däck eller tvärtom. Run Flat kräver anpassad fjädring samt ett övervakningssystem för däcktrycket. Vår rekommendation är att undvika bilmodeller med "punkterings- säkra" däck.

Avgifter på gång

Debatten om dubbdäckens vara eller inte vara dyker upp igen, nu i form av en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI. "Effekter av vinterdäck" är en kunskapsöversikt som beskriver det man för tillfället vet om vinterdäcks påverkan på miljön och människan.

Det är inte svårt att se åt vilket håll det lutar. Buller, slitage och små farliga partiklar som  forskarna säger sig vara säkra på skapas av dubbdäcken, gör att en begränsning i storstäder anses vara önskvärd.

Det framgår att idealet skulle vara om bara 20 procent av bilarna i Stockholm använde dubbdäck. Hur urvalet ska ske kan man läsa mellan raderna; lösningen heter avgifter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.