Nästa artikel
Polo kan bli en folkvagn
VI BILÄGARE TESTAR:

Polo kan bli en folkvagn

Publicerad 6 oktober 2009 (uppdaterad 10 september 2019)
I Vi Bilägare nummer 14, som finns i butik från 6 oktober, testas Ford Fiesta och Volkswagen Polo mot varandra. Läs ett smakprov här.

Många biltillverkare tragglar i motvind, men Volkswagen ångar på med flaggan i topp. Golf är Europas mest sålda bil, i Tyskland är var femte såld bil en Volkswagen och i Sverige har VW nu över 14 procents marknadsandel. Volkswagen har helt enkelt lyckats med det svåra konststycket att i precis rätt tid lansera exakt de bilar som många vill ha.

Polo är ett gott exempel på den lyckade strategin. Det är en gedigen liten bil och priset är rätt: 131 000 kronor kostar den enklaste modellen med tre dörrar och det är till och med någon tusenlapp under priset för den gamla.

En sak är säker. Nya Polo kommer att bli en besvärlig konkurrent till Europas nya storsäljare: Ford Fiesta. Forden förlorade Årets Bil-titeln med en enda pinne och har nu blivit tvåa även i Europatoppen. På åtta månader har det sålts över 243 000 Fiestor.

I Sverige är Forden inte lika framgångsrik - bara 965 har sålts och den igger på 38:e plats - men den är ändå en av Polos värsta motståndare och kvalificerad för en testduell med nya Folkan.

Femte generationen
Fiesta kom i fjol och är femte generationen med det framgångsrika namnet.

Tolv miljoner Fiestor har sålts sedan debuten 1976. Nya modellen har inte en linje gemensam med föregångaren. Ford har tagit i med hårdhandskarna för att föryngra Fiesta och dess fräsiga design ligger säkert bakom en del av framgångarna.

Hos Volkswagen tänker man annorlunda. Designchefen Walter de Silva har aktat sig för att ändra för mycket på Polo. Den ser ut ungefär som förut och liknar en krympt Golf.

Man kan förstås kritisera Volkswagen för feg design, men att ändra för mycket på ett framgångskoncept kan också vara vanskligt. Polo är ju en väl inarbetad och välkänd profil i trafikbilden. Den första kom 1975 och namnet Polo har gått i arv i fem generationer. 10,6 miljoner Polobilar har tillverkats, varav över 80 000 är sålda i Sverige.

Skiljer enstaka cm
Mellan gamla och nya Polo skiljer det bara enstaka centimetrar (se tabell på sidan 40) men kupén har blivit lite större. Axelbredden fram är ett par centimeter generösare och tack vare nydesignade säten har knäutrymmet bak kunnat öka med nästan en centimeter. Vår största testpassagerare, drygt 190 centimeter, kunde till nöds sitta bakom en medellång förare. Men han hade bättre plats i Fiesta som är lite bredare och högre.

Passagerare av mindre format föredrog Polo, vars baksäte är bekvämare vinklat än Fiestas platta dynor.

Detta är en förkortad version av Marianne Sterners test. Hela testet, med mer information och fakta, finns i Vi Bilägare #14. Missa inte det.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-08 13:53
Jarl (ej verifierad)

Har kört båda. Fiestan är rappare i chassit men brister i komfort. Polon har dataspels-styrning men med sjukt bra komfort, gick tyst och fint. 1.4 varvade inte mer än 2800/rpm i 110... Tror jag. Verkar riktigt snål också. Jag skulle precis som Marianne välja Polo.

#2 • Uppdaterat: 2009-10-09 11:27
Per (ej verifierad)

Konstigt att inte fler svenskar upptäckt vilken bra bil FORDEN är. Gäller eg alla modeller som trots sv Fords relativt höga prissättning är det klart mest prisvärda alternativet - tror jag i alla klasser!! Fordarna är tyvärr dyra i Sverige relativt utlandet, jämfört med andra fabrikat. Vore intressant om ViB skrev en artikel om generalagenternas påslag och skillnader mellan alla fabrikat.

#3 • Uppdaterat: 2009-10-09 18:04
S-E S (ej verifierad)

PER, det beror kanske på att Svenskarna jämför?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.