Nästa artikel
Begtest: Ford Focus
Begbil

Begtest: Ford Focus

Publicerad 26 november 2009 (uppdaterad 23 september 2010)
Ford Focus i den andra generationen är en körglad och rymlig bil i Golfklassen. Äntligen verkar Ford också tagit rostskyddet på allvar. Vi granskar Focus II som begagnad.

Den första generationen av Ford Focus visades hösten 1998 och blev Årets Bil 1999. 2005 var det dags för efterföljaren, det är den som vi tittat närmare på här.

Ansiktslyft 2008
Focus II delar bottenplatta med Mazda3 och Volvo S40/V50. En facelift kom under 2008.

Vanligaste motorn är 1,8-liters flexifuel på 125 hk. Den motorn kan köras både på bensin eller etanol och gör Focus till en av landets mest sålda miljöbilar. Den starkare tvålitersmotorn på 145 hk kan också köras på etanol.

Förbrukningen med etanol är cirka 30 procent högre jämfört med bensin. Två 1,6-litersmotorer finns också, på 100 hk eller 115 hk, samt två dieselmotorer, en 1,6-liters på 109 hk och en tvåliters på 136 hk.

En sportigare variant, Focus ST, har en turbomotor på 225 hk. Toppmodellen Focus RS kom under 2008 och har en femcylindrig turbomotor på 305 hk.

Stabil och körglad
Focus finns i flera karossutföranden, vanligaste är femdörrars kombi. Femdörrars eller tredörrars halvkombi finns också, liksom en sedan och en plåtcabriolet. Modellprogrammet omfattar också en MPV-version, kallad C-Max.

Köregenskaperna håller hög klass, Focus är körglad och stabil, både på motorvägar och kurviga småvägar. Antisladdsystem är standard. Förarmiljön är tydlig och lätt-överskådlig och komforten är bra i framstolarna.

Däremot är bakåtsikten i halvkombin inget vidare. Baksätet är ganska rymligt och bekvämt för bilstorleken. Fast i halvkombin är takhöjden bak i snålaste laget. Bagageutrymmet är rymligt och sväljer en del hel last.

Ännu mer rymmer kombin, hela 47 läskbackar med nedfällt baksäte.

Fem stjärnor
I Euro NCAP:s krocktest blev det högsta betyg, fem stjärnor, för den nyare generationen av Focus. Besiktningen klarar Focus ungefär som medelbilen, med få anmärkningar än så länge. Den förra generationen Ford Focus hade en mängd kvalitetsproblem. Totalt sett verkar Focus II klart förbättrad kvalitetsmässigt.

Ett mycket vanligt fel är dock fukt i låset på bakluckan. Det beror på att gummit i låset inte hållit tätt. Om vatten kommer in där finns dels risk för framtida rost, dels kan låset frysa om det är minusgrader.

En del ägare har klagat på oljud från karossen vid körning över trottoarkanter eller andra ojämnheter. Glapp mellan plastdelar på karossen förekommer också på vissa bilar. En del ägare har också klagat på vibrationer på vissa motorvarv i 1,8-litersmotorn.

Höjt betyg
Ford kom på 15:e plats av 22 bilmärken i Vi Bilägares senaste ägarundersökning AutoIndex. Det som ägarna mest har varit mindre nöjda med är kvaliteten, främst på äldre modeller. Rostskyddet är förbättrat jämfört med tidigare Focus, även om lacksläpp har förekommit på en del bilar. Baklucka, dörrar, hålrum och balkar har en bra invändig behandling.

De bakre skärmkanterna saknar också smutsamlande hylla. Däremot är slitskyddet under bilen inte heltäckande och det finns också en del otätade skarvar i bakvagnen. Vårt rostbetyg för Focus blev en medelmåttig trea.

Men Ford förbättrade rostskyddet på Focus 2008 för de bilar som skulle säljas i Sverige. Bland annat ska större stänkskydd minska risken för blästring av lacken vid dörrar och tröskellåda. Med förbättringarna höjdes rostskyddsbetyget till en fyra.

Men tyvärr har vissa exemplar utan extrabehandling ändå kommit ut på den svenska marknaden. Nyare generationen av Focus är relativt populär som begagnad, speciellt i kombiutförande. Men priserna på begagnade exemplar är ändå inte speciellt höga.

Det finns nämligen ett gott utbud av begagnade Focus II, vilket håller prisnivån nere.

Hela testet med all begagnatinformation finns i Vi Bilägare nummer 16.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-26 13:31
Olle Nilsson (ej verifierad)

Spolarbehållaren har ett avluftningssystem som fungerar som avtappningssystem. Felkonstruktion som Ford inte gör något åt, utan bara rekommenderar att fylla 1 1/2 halv liter mindre i behållaren, vilket är den mängd som skvalpar ut. Detta på en behållare som är helt inbyggd, och inte någon nivå kan ses.

#2 • Uppdaterat: 2009-11-26 22:44
Stig veijalainen (ej verifierad)

Min diesel år 2000 har ett bränslefilter som saknar avtappningsmöjlighet och varning för vatten i filtret.Vattnet går vidare till insprutningspumpen, som jag fått byta för dyra pengar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.