Nästa artikel
Provkörning: Toyota Prius laddhybrid
Provkörning

Provkörning: Toyota Prius laddhybrid

Publicerad 17 augusti 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Inom två år lanseras Toyota Prius som laddhybrid med en elektrisk räckvidd på två mil. Vi Bilägare provkör bilen på Gotland.

Politikerveckan i Almedalen är lika mycket cirkus som sommarkollo för lobbyister.

Just där väljer Toyota att presentera den svenska delen av ett globalt testprogram av Toyota Prius som laddhybrid. Testflottan består av 600 prototyper som ska utvärderas över hela världen under tre år.

Tyst med elmotor
Två exemplar har letat sig till Visby för att tyst smyga upp bakom besökarna som fyller stadens gator. Elmotorn avger endast ett svagt sus och utifrån hörs endast däcken mot marken.
 
Till en början känns det ovant som förare, men när man vant sig med att fotgängare inte hör bilen är tystnaden bara behaglig. Under sträckor upp till 20 kilometer och i hastigheter under 100 km/tim jobbar endast elmotorn som ger 82 hästkrafter.

Tystnaden bryts när förbränningsmotorn drar igång vid något kvickare acceleration.

Innan jag kliver i bilen anger instrumenten att räckvidden på el är 21,4 kilometer. Men redan efter 18 kilometers lugn körning tar bensinmotorn vid, enligt Toyota på grund av en brant backe.

När elströmmen är slut används överskottsenergi för att ladda upp batteriet. Med hushållsel fylls batterierna på rimliga 90 minuter.

Batterierna i Toyota Prius som laddhybrid är av typen litiumjon och batteripaketet är placerat mellan bakhjulen. I prototypen har bagageutrymmets golv höjts tre centimeter för att omsluta batterierna, vilket ska vara åtgärdat med ett plant golv i seriebilen.

Att köra en tur längs ringmuren i Visby med laddhybriden känns ungefär som att köra dagens Toyota Prius. Testbilarna har samma kaross som tredje generationen Prius, med undantag för ett tanklock på vänster framflygel.

Därunder finns ett uttag för det kraftiga laddmunstycket. Om kontakten sitter i går det inte att köra iväg och skulle man råka köra över kontakten går den inte sönder, uppger Toyota.

Toyota undersöker dock om tanklocket ska placeras på bilens högra sida för att hålla nere försäkringskostnaderna.

Dyra batterier
Enligt Toyotas beräkningar kostar batteripaketet ungefär lika mycket som alla övriga material i bilen - eller ungefär 10 000 kronor per kilometer i räckvidd.

Med dagens prisläge innebär det ett ingångspris på mellan 340 000 och 400 000 kronor. Det kan jämföras med Toyota Prius som i dag kostar 276 000 kronor eller elektriska småbilen Mitsubishi i-Miev som kostar 379 000 kronor.

Toyotas mål är att sälja 1 500 exemplar per år i Sverige. Sommaren 2012 ska bilen börja säljas, det återstår att se om kunderna är beredda att betala.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius laddhybrid?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Prius laddhybrid

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Toyota Prius laddhybrid

Pris, från kr: I dagens prisläge mellan 340 000 och 400 000 kronor.
Säljstart: Sommaren 2012.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Mått, cm: L 446, B 175, H 149.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1797 cm3 på 99 hästkrafter (73 kW) samt elmotor på 82 hästkrafter (60 kW). Vridmoment bensinmotor 142 Nm, elmotor 207 Nm.
Prestanda: Anges ej.
Laddtid: 90 minuter med 240 volt.
CO2-utsläpp: 59 g/km.
Framtida konkurrenter: Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf, Opel Ampera

Vad nytt? Prius som laddhybrid.
För vem? Myndigheter, företag, förvaltningar och fantaster.
Bra köp? Om priset inte är något problem.

Plus: Tyst, två mil på el.
Minus: Priset.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-07 13:01
Gösta (ej verifierad)

Mellan 340-400 kkr, nu har väl ända japanerna fått solsting. Med en mer lämplig prissättning kan nog modellen få viss framgång i storstäderna. Laddningstiden på 90 minuter känns rimlig, de kan nog de flesta leva med. Men bilen är knappast något för norrlands inland. Möjligtvis om det kommer en höjd och fyrhjulsdriven version. Annars är den nog inte mycket att hänga i julgranen vid älgjakten.

#2 • Uppdaterat: 2010-07-07 13:22
JAN (ej verifierad)

Gösta:
Det är nog inte tanken heller. Men för rätt behov måste det ju vara en lysande bil.

#3 • Uppdaterat: 2010-07-07 13:22
Ahhhh (ej verifierad)

Jag skulle tro att volt/ampera oxå lär hamna runt 400tkr när den kommer nästa år.
Frågan är vart brytgränsen kommer att vara för att tjäna på dessa bilar,är 25000mil optimistiskt räknat?

#4 • Uppdaterat: 2010-07-07 13:59
Tommy (ej verifierad)

Intressant bil. Och kul att det äntligen börjar hända lite. Kommer tåget bara i rullning så sjunker snart priserna och fler modeller kommer.
Jag måste medge att trotts att min bil bara är ett år gammal, så kändes den väldigt ur tiden när min kollega körde ut från jobbparkeringen med sin nya Prius på bara batteri, när vi andra satt intill i utemöblerna. Tyst rullade bilen i väg utan avgaser. Det var nästan genant när jag själv tog min bil och startade bensinmotorn och körde iväg framför de som satt kvar.
Så omoderna dagens bilar kommer att bli. Och tänk på de sista. Vem vill driva en bensinstation till dessa?

#5 • Uppdaterat: 2010-07-07 15:45
Anders (ej verifierad)

Tommy du har nog missat att det sitter en brummande bensinmotor i denna oxå.
Det är lååååångt kvar innan bensin/diesel/etanol/gas bilar är borta.
Ingen av oss som läser på denna sida kommer att vara i livet då.
Frågan är ens om det går att bara ha elbilar,med dagens teknik är det omöjligt såvida man inte har mackar var 15km där man kan byta batteripack.

#6 • Uppdaterat: 2010-07-07 15:52
palle (ej verifierad)

Oj oj oj!
Patetiskt! Tänk att köra en bensin stinkande bil hela 21 km och kalla det miljöbil med miljövidriga batterier... OM den ändå gick på etanol istället för bensin vore det avsevärt mycket bättre. Jag kan sammanfatta det så här: En liten trafikfarlig: läs hög skaderisk i förhållande till den stora tunga svenska bilparken och med miljövidriga batterier utvunna ur gruvor från diktaturstater i sydamerika och som inte ens går på etanol är absolut INGET att satsa på. Dessutom säger taxiförare i Stockholm att Toyotan drar betydligt mer bränsle än den skall. Uppemot 0,7 liter per mil om man inte bara kör i stan då den BITVIS går på el....

#7 • Uppdaterat: 2010-07-07 17:00
Sake (ej verifierad)

Palle: De taxiförare du pratat med måste ha gjort sitt yttersta för att få Prius att dra 0,7l/milen. Kör de enbart på motorväg i 170km så finns ju möjligheten, annars INTE. En liten trafikfarlig bil? Inte mindre än en Volvo V50 och med högsta 5* betyg Euro NCAP samt även högt betyg från Folksam så rimmar ditt antagande mycket illa.
Om den gick på etanol så vore det mycket bättre? Är du säker på det. Många sk experter menar att det inte är så.

#8 • Uppdaterat: 2010-07-07 18:19
per (ej verifierad)

SAKE:
Frågan är väl vem DU talat med? Jag har också hört att justToyota Prius bara är snål i stan. Men man kör väl inte bara i köerna?

#9 • Uppdaterat: 2010-07-07 19:14
saM (ej verifierad)

Läs Teknikensvärlds senaste test av den förra modellen som i mångt och mycket är lika som den "nya" förutom karossen som fö. var snyggare förr....
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#a • Uppdaterat: 2010-07-07 19:31
Simon (ej verifierad)

SAM det är stor skilln ad på nya och gamla modellen, inte nåt lika i drivsytem oavsett om du kollar el eller bensinsidan.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.