Nästa artikel
Provkörning: Skoda Roomster
Provkörning

Provkörning: Skoda Roomster

Publicerad 21 augusti 2006 (uppdaterad 23 september 2010)
En flygplansnos ihopbyggd med en stuga är den träffande symbolen för Skoda Roomster. Fram påminner den om en sportbil, baktill är den rymlig som en limousine.

Provkörningen av Skoda Roomster äger rum ett par mil utanför Prag och dit blir vi skjutsade i bil från centrum. Vi kliver in i baksätet och jämkar oss tillrätta på de höga sätena. Kollegan rätar på sina 183 centimeter.

- Jag skulle kunna ha hatt på mig, säger han imponerat.

Bilen rullar iväg medan vi förtjust gör oss hemmastadda; skjuter sätena fram och tillbaka, vinklar på ryggstöden och sträcker ut benen. Prag är en vacker stad och vi ser den som från en sjuglasvagn. Bakrutorna går nästan ned till midjan och glastaket är över en kvadratmeter stort.

Vi åker ingen exklusiv limousine. Bilen är bara
421 cm lång och finns att köpa i höst för under 140 000 kr.

Ingen skåpkänsla

Skoda Roomster är osedvanligt smart. Trots relativt små yttermått finns det gott om plats för fem personer, eller för två passagerare och ett par cyklar, eller för 1,7 kubikmeter prylar, eller... Möjligheterna är många.

Baksätet består av tre separata stolar. De yttre kan flyttas långt i längsled. Alla tre stolarna går att vika ihop och fälla upp mot framstolarna eller lyfta ur helt och hållet. Om mittstolen tas bort kan ytterstolarna flyttas in några centimeter och då blir det gott om luft runt två passagerares axlar.

Bilar med lastförmåga brukar se ut som skåp, men Skoda Roomster har ett smidigt yttre. Den är visserligen 161 cm hög, men det har designerna lyckats dölja med svepande linjeföring. Den som tittar från sidan och skymmer bakdelen med handen kan tro att Roomster är en sportkupé. Vindrutan sveper brant bakåt, takstolparna är svängda som på ett flygplan och sidorutorna har en snärtigt rundad form.

En annan bil

Att kliva ur baksätet och istället äntra framsätet är som att komma in i en annan bil. Den låga vindrutan och uppvinklade sidorutan skapar en lite trång och angenämt sportig känsla. Förarstolen är behagligt hård med höga sidostöd - det finns dock en plattare variant i de billigare versionerna.

Men intrycket av att Roomster har sportkaraktär försvinner strax när 1,4-litersmotorn med 85 hk med ett ansträngt surrande försöker sätta fart på bilen. Det är den minsta bensinmotor som tas in till Sverige och den orkar dåligt, till och med när bilen är olastad. Med tillåten maxlast på 515 kilo kommer Roomster antagligen knappt att kunna köras på femmans växel.

Klok investering

En maskin som passar bättre för en liten storlastare som Roomster är på 1,6 liter och 105 hk. Den blir bara 8 000 kr dyrare och det är en klok investering.

Roomster kommer också att säljas med en grovt surrande trecylindrig diesel på 80 hk. På programmet finns också en 1,9-liters diesel på 105 hk och det är den starkaste, mest körbara och trevligaste motorn av alla. Med den stora dieselmotorn hamnar tyvärr priset uppe på 169 900 kr.

105-hästarsmotorerna jobbar diskret och med dem är Roomster en komfortabelt tyst bil. De tjeckiska vägarna håller bitvis svensk standard, vilket betyder att de är rejält trasiga. Men Roomster klarar även uselt underlag. Hjulen fjädrar lugnt utan att smälla eller klonka. Intrycket är att bilen är välbyggd.

Skoda Roomster är konstruerad på ett nytt sätt; av moduler. Framvagnen kommer att sitta även på nästa generation Fabia. Bakvagnen har tagits från gamla Octavia. Motorerna är gamla bekanta. Byggsättet är billigare, men Roomster har ändå kostat cirka 3,8 miljarder svenska kronor i investeringar.

Snål säkerhet

Skoda har använt pengarna väl, men på ett område har det snålats in. När Roomster så småningom körs i väggen av Euro NCAP är det risk för att resultatet bara blir fyra stjärnor, trots att bilen har både sidokuddar och krockgardiner, bältessträckare och nackskydd som förstärkts för att hjälpa mot whiplashskador.

- Vi kan göra bilen femstjärnig och har diskuterat det, men det kräver ytterligare investeringar. För Skoda är det viktigt att hålla nere priset och i många länder bryr sig köparna inte om ifall bilen har fyra eller fem stjärnor, försvarar sig styrelsens ordförande Detlef Wittig.

Det slutgiltiga beslutet har dock inte fattats och man kan bara hoppas att Skoda tänker klokt istället för snålt. Att inte erbjuda full säkerhet vore en obegripligt korkad miss på en så smart bil som Skoda Roomster.

Testad i Vi Bilägare nummer:
9/2006

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.