Nästa artikel
Biltest: BMW Z4
Nybilstest

Biltest: BMW Z4

Publicerad 13 december 2006 (uppdaterad 23 september 2010)
BMW:s chefdesigner Chris Bangle är inte omtyckt i BMW-kretsar. Hans design är speciell, se bara på 7-serien och nu senast nya Z4. Men med öppet sinne kan roadstern ses som en skönhet ändå.

Z4:s form består av konvexa och konkava ytor förbundna med skarpa kanter. Ytorna kallas "Flame Surfaces", eldslåge-ytor. Tanken är att de ska återspegla ljuset på ett effektfullt sätt vars effekt liknar eldslågans ljusfenomen. Det fungerar faktiskt. Att betrakta bilen i solljus ger häftiga kontraster mellan ljus och skugga.

Föregångaren och budget-sportvagnen Z3 kom 1995 och gjorde succé. Under sju år sålde bilen i drygt 297 000 exemplar. Nu är Z4 här och ska ersätta och helst toppa Z3:s succé. Det är mindre budget i nya sportvagnen och därför kallas den Z4 för att särskilja steget uppåt i exklusivitet - och pris.

Att möta bilen i verkligheten är en upplevelse. Jag gick runt bilen ett par varv och för varje runda upptäckte jag nya intressanta detaljer. Aktern var faktiskt snygg, Ferrari Maranello och Honda S2000:s ändor dök upp i huvudet. Från sidan är den också snygg, en frodig bakskärm med en vass kantlinje som löper mellan fram- och bakljus. En linje som understryker den mjukt rundade "höften" över bakhjulet.

Men ett par steg framåt, till fronten, och ta mig tusan om den inte är ful trots allt! Från alla andra vinklar kan jag komma tillfreds med Bangles former, men framifrån är den vrålful. Strålkastarna är för små och bilen har alldeles för stor "panna". Som en valross med gris-ögon ungefär.

Sidoblinkrarna är täckta av mastiga BMW-emblem. Men blinkern syns ändå från sidan eftersom ljuset återspeglas i den försänkning som omger lampan. Genialt!

Snällare att hantera

Ett glädjebesked är att Z4 faktiskt är lättare än föregångaren! 25 kilo har bantats bort och de har inte använts till onödig extrautrustning, utan viktminskningen kommer prestanda till godo. Förträffligt.

Bilen är snällare att hantera än Z3. Högfartsstabiliteten är betydligt bättre och i snabba kurvor släpper Z4 greppet mjukt och med förannonsering. Väghållningen är inte lika digital som föregångaren.

Tygtaket fälls ner på sju snabba sekunder. Att konkurrenten Mercedes SLK har plåttak har inte bekymrat BMW, som hävdar att en äkta roadster har tygtak. Främst av viktskäl, men även den snabba manövreringen av taket gör sitt till. Ett plåttak tar närmare 25 sekunder att fälla och det är stor skillnad när bilarna bakom börjar tuta irriterat när trafikljuset slår om till grönt.
Det vindskydd som ska sitta mellan störtbågarna fanns inte att tillgå på testbilarna, och det blåste inne i kabinen. Den ganska låga vindrutan gör att det drar en hel del om toupén.

Försäljningsprognoserna ser goda ut för BMW. På en bilmarknad som annars backar ser man ut att öka sin totalförsäljning från rekordhöga 906 000 bilar förra året till sjusiffrigt antal sålda bilar i år. Detta om försäljningen håller i sig och där har man stora förhoppningar på Z4. Förhoppningar som nog kan slå in. För i verkligheten är Z4 en ganska fräck och fräsch bil, när man väl har kommit över första chocken. 
 
Testad i Vi Bilägare nummer: 16/2002

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.