Nästa artikel
Biltest: Mercedes C 280
Nybilstest

Biltest: Mercedes C 280

Publicerad 20 juni 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Nya Mercedes C 280 Avantgarde är på många sätt en imponerande skapelse. Härlig att köra, säker att åka i och med en stor dos äkta premiumkänsla. Men ett bra köp? Nej, knappast.

En bullrig mellanklassbil med ett grundpris på över 400 000 kronor och tveksamma miljöegenskaper känns inte rätt i dagens läge.

Vi Bilägares tips till spekulanter på den nya mellanklass-Mersan blir istället:    

- Satsa på en diesel eller vänta in snålaste bensinaren och strunta i det sportiga Avantgarde-paketet. Det är en bättre affär.        
 
När förra generationens C-klass lanserades för sju år sedan fick den kritik av många märkespurister. Bilen ansågs som alltför "japaniserad", såväl när det gällde yttre design som inre kvalitetskänsla.
Några sådana omdömen lär inte drabba den nya modellen, som på Mercedes-språk går under beteckningen W204.
 
Karosslinjerna är kraftfullt eleganta och som helhet ger senaste upplagan av C-klass ett betydligt mer massivt intryck än sin slanka och mjukt rundade föregångare. Designen har klara drag av lyxvagnen S-klass och det är nog ingen slump.

Även inne i kupén har en uppryckning skett och kvalitetskänsla och detaljarbete har numera återförts till gammal god märkesstandard. Helgjutet var ordet!

Mercedes har också medvetet undvikit alltför djärva elektroniska äventyrligheter i den nya bilen. Dessutom har mycket krut lagts på en genomgripande förbättring av  rostskyddet. Allt för att minska risken för besvärande kvalitetsproblem, något som på senare år drabbat flera av märkets modeller och allvarligt sargat de stjärnprydda bilarnas goda rykte.  
Men den nya Mersan  upplevs som ett sällsynt gediget bygge och har dessutom kryddats med en generös dos behaglig premiumkänsla.
  
Ett annat plusvärde, åtminstone för kunderna, är att Mercedes valt en mycket försiktig linje när det gäller att ta betalt för sin viktigaste modell. Trots att den senaste generationen C-klass är både större och bättre standardutrustad än sin företrädare så är priserna i sort sett oförändrade. I praktiken innebär det att den nya modellen är billigare än den gamla.

Fast billig blir förstås aldrig en Mercedes, det är vår testbil ett rullande bevis för. C 280 Avantgarde har ett grundpris på 404 400 kronor, en helt omöjlig summa för de allra flesta och knappast Vi Bilägares förstaval om vi själva fått bestämma.
 
Helst hade vi satt tänderna i en C 180 Classic, som går att komma över för i sammanhanget beskedliga 287 900 kronor. Det lär också bli den i särklass mest sålda modellversionen, eftersom den kryper under den kritiska tjänstebilsgränsen på 7,5 basbelopp.

Skrytsam stjärna
Men C 180, med fyrcylindrig kompressormatad 1,8-litersmotor på 156 hk, lanseras inte förrän i augusti. Och att vänta så länge med första testet av Mercedes nykomling hade varit på gränsen till tjänstefel.

Istället fick vi "nöja" oss med en C 280 i Avantgarde-utförande. Det betyder bland annat att bilen har den nya bredribbade sportgrillen, som domineras av en nästan skrytsamt stor stjärna och ska ge fronten ett extra maffigt utseende.
 
Den som vill kan också få sin C-klass med en beskedligare uppsyn, den nya Mersan har två olika ansikten. Väljer man utrustningsnivåerna Classic eller Elegance pryds fronten av en traditionell delad grill och märkesemblemet sitter som vanligt uppe på huven.
  
Men Avantgarde, som är den sportiga av de tre utrustningsnivåerna, innebär inte bara ett annorlunda nosparti. I paketet ingår även ett hårdare strängat chassi och 17-tumsfälgar med 45-profilsdäck. Det är en kombination som säkert passar perfekt för snabba Autobahn-etapper eller på kontinentens salongssläta asfalt. Men på gropiga och dubbdäckskrovliga svenska vägar fungerar den hårtgående Avantgarde-Mersan sämre. Fjädringen känns onödigt stum och det dunkar rejält i hjulställen när korta tvära gupp passeras. Chassiet skickar dessutom upp irriterande småvibrationer i ratt och kaross på ett sätt som inte riktigt anstår en 400 000-kronorsbil med lyxambitioner.

Extremt känslig
Även däcksdånet besvärar och det börjar redan i låga farter. Till saken hör också att C-klass Avantgarde är extremt känslig för underlaget. Den är tystare än många konkurrenter på slätt underlag, samtidigt som den väsnas mer på skrovlig väg. Därför blir "bullerspannet" extra stort.
 
Ett exempel: Om bilen körs i samma hastighet, 50 km/tim, ökar oljudet i kupén med hela tio decibel när underlaget skiftar från slät till grov asfalt. Det uppfattar örat som en fördubbling av bullernivån och så stora skillnader är sällsynta. En normal ökning ligger på mellan fem och sju decibel.
 
På testslingans få, men ack så uppskattade, släta etapper tar C 280 Avantgarde revansch. Då nästan viskar sig den eleganta mellanklassaren fram i raskt landsvägstempo. Även när vi på testbanan gasar upp ekipaget i farter en bra bit över de tillåtna i Sverige håller ljudkomforten måttet.

Motorn hörs nästan inte alls och bara ett lätt vindbrus från backspeglar, eller möjligen fönsterkarmar, kan anas. Däcksdånet har förvandlats till ett stilla susande och plötsligt känns även fjädringen harmonisk. Inga vibrationer, inga stötar, bara skön komfort. 
 
Testlagets slutsats blir att C 280 Avantgarde passar bäst på slätare underlag än vad Sveriges bilister normalt är bortskämda med. Här hemma tjänar nog de flesta på att satsa på Classic eller Elegance, som båda har mjukare fjädring och smalare däck med högre profil (205/55 R16) än Avantgarde-versionen. Därmed är de bättre rustade för att tampas med det svenska vägnätet.
     
Full kontroll
Men exakt hur de mindre sportiga C-klassbilarna är att köra och åka i vet vi i ärlighetens namn inte. Orsak: det fanns inga att få tag på under testperioden, trots ivriga påstötningar hos generalagenten.
    
Däremot har testlaget full koll på C 280 Avantgarde och kan efter drygt 250 testmil konstatera att kör-egenskaperna ligger på en nivå som borde tillfredställa även mycket kräsna chaufförer.

Den nya mellanklasslimousinen kan, om andan faller på, hetsas fram på krokiga småvägar som den värsta sportvagn. Styrreaktionerna är kvicka och exakta, bettet i asfalten stadigt och karosskrängningen minimal. Det gör att bilen kan lotsas genom böjarna med hög precision även i raskt tempo och det ger en behaglig känsla av full kontroll.
 
På körglädjekontot noteras också den kvicka gasresponsen, de behagligt sugande och lättdoserade bromsarna och det kraftfulla påskjutet från den smidigt arbetande V6:an. En viktig förklaring till de stabila kurvegenskaperna är, förutom den ökade spårvidden, de nya självjusterande stötdämparna. De ser automatiskt till att staga upp karossen när vägen kröker eller när det behövs av någon annan anledning.

Vid normalkörning rakt fram mjuknar dämparna och istället prioriteras komforten.
 
Behaglig att ratta
Även om nya C-klass är en kurvslukare av rang så är det knappast huvudargumentet för ett köp. Den vassa väghållningen är snarast en extra bonus som kommit till för att Mersan på allvar ska kunna matcha, och helst också överglänsa, huvudkonkurrenten BMW och i viss mån Audi och Lexus.  
Vid mer normalt användande uppskattas den klippfasta riktningsstabiliteten, en egenskap som gör bilen avspänt behaglig att ratta på långa landsvägsetapper. C-klass skäms inte heller för sig i stadstrafik, där den fina körsmidigheten kommer till sin fulla rätt. Trots sin storlek känns Mersan både nätt och lätt att hantera.
 
Till det som imponerar mest i C 280 hör drivlinan. Den standardmonterade sjustegade automatlådan och den potenta men viskande tysta V6-motorn (som trots modellbeteckningen är på 2,5 liter) samarbetar i perfekt harmoni. Växlingarna sker omärkligt och lådan ser till att optimalt med drivkraft levereras i varje körsituation. Resultatet blir en gasrespons som man nästan inte trodde var möjlig i en automatväxlad bil. 
 
Enda invändningen mot drivpaketet är att det tär svårt på miljösamvetet. En förbrukning på över litern per mil känns inte vettig i dagens miljösituation och det grumlar delvis upplevelsen av det magnifika maskineriet.
Kvalitetskänslan i interiören är en annan stark gren hos nya C-klass. Materialval, design och detaljkvalitet ger ett omedelbart intryck av solitt bilbygge, som inte blir sämre när man börjar fingra på grejorna.

Livet lättare
Då upptäcker man också att Mercedes ansträngt sig för att göra livet lättare för föraren. Att manövrera färddator, telefon och navigationssystem (extrautrustning) är betydligt enklare än tidigare, mycket tack var det nya kontrollvredet mellan framstolarna.
   
Sittkomforten är  bestämd, för att inte säga hård. Uppskattat av många, medan andra klagar över träsmak vid långa sittningar.
    
Jämfört med gamla C-klass erbjuder den nya modellen bättre kupéutrymme. Framför allt känns bilen luftigare på bredden, men även benutrymmet i baksätet har utökats med några centimeter. Två vuxna får plats i bak, men sitter inte helt bekvämt på den platta och lågt monterade sittdynan.  
För krocksäkerheten belönades redan förra C-klass med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s tester. Den nya lär knappast vara sämre, men hundraprocentigt säker kan man förstås inte vara förrän även den har smällts i barriären.
 
Säkerhetsutrustningen har utökats med en knäkrockkudde för föraren och aktiva nackskydd i framstolarna.

En annan nyhet är att säkerhetssystemet Pre-Safe finns som extrautrustning för 3 800 kronor. Systemet känner via sensorer av om en olycka hotar och vidtar då en rad åtgärder för att skydda passagerarna: bältena stramas åt, sidorutorna hissas upp och bromsarna förbereds för att slå till extra hårt när föraren trycker på pedalen.
     
Även komfortutrustningen har blivit generösare och standard på alla versioner av nya C-klass, även enklaste Classic, är numera bland annat zonindelad luftkonditionering, lättmetallfälgar och fällbart baksäte.
 
Diger lista
Utöver de fasta utrustningspaketen Avantgarde och Elegance, som båda kostar 19 500 extra, finns en diger lista över tillvalsutrustning Den innehåller allt från en askkopp för 300 till panoramasoltak för 18 400 kr och dyraste navigeringsdatorn Comand APS för 33 400 kronor. Prickar man i någorlunda flitigt är det ingen större konst att få sin C 280 att kosta en halv miljon eller mer.

Sist en upplysning till alla som väntar på kombiversionen av nya C-klass: ni får lugna er några månader till. Bilen premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i september och börjar säljas strax därefter.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-02 23:02
Pontus Båth (ej verifierad)

Mercedes är bäst!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.