Nästa artikel
Provkörning: Nissan X-trail
Provkörning

Provkörning: Nissan X-trail

Publicerad 28 juni 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nya Nissan X-Trail är sig lik trots att hela bilen är helt och hållet omgjord. Den lite kantiga men praktiska formen är omtyckt. Nissan ändrar därför inte sitt vinnande koncept. Vid provkörningen visade X-Trail en imponerande förmåga också vid sidan av vägen.

Det blir allt vanligare att nya modeller mer handlar om nya pressveck snarare än väsentliga förändringar. Nissan faller inte för den frestelsen. Man får allt titta två gånger för att upptäcka skillnaden mellan nya och förra modellen av X-Trail. Men det är inget som bekymrar Carlos Tavares ansvarig för strategi och produktplanering hos Nissan.

Tvärtom. Nissan har verkligen ansträngt sig för att tillgodose ägarnas önskemål. Och de vill ha den lite kantiga och robusta formen. Det går hem särskilt här i Europa, där X-Trail stjäl från tidigare kombiägare och mer blivit ett alternativ för "aktiva familjer".  Därför har också Nissan lagt mycket arbete på att förbättra vägegenskaper och utrymme.

Det nya chassiet, samma som i Qashqai, innebär bättre hjulupphängningar såväl fram som bak. X-Trail har gummiupphängda hjälpramar med fjäderben fram men en multilink-bakvagn. Vid Euro NCAPs krocktest kammade Qashqai in den högsta poäng som hittintills delats ut! Vid Vi Bilägares test av just Qashqai berömde vi komforten men upplevde den som en mjukis på vägen. X-Trail har utan tvekan hårdare fjädring.  

På vanlig väg, där man oftast kör, har X-Trail blivit mer personbilslik, lite smidigare och bekvämare. Den går stabilt och känns stadig, till och med ganska hårt fjädrad - ändå tills vi körde ut på den terrängbana vi fick tillfälle att prova bilen på. Då upptäckte vi att fjädringen klarar betydligt mer än vi först kunde ana.

Och det är kanske främst vid sidan av vägen som X-Trail verkligen briljerar jämfört med många av de konkurrenter som bara har utseendet gemensamt med riktiga terrängbilar.

Vi fick ge oss i kast med en terrängbana som innehöll en skaplig mix av tänkbara svårigheter. DDS är ett datorprogram  som med hjälp av ABS-bromsarna håller kontroll på bilen vid kraftiga nedförslut. Det fungerar lika bra framåt som bakåt. Vi ställde drivlägesväljaren i läge lock och gav oss iväg längs ett lerigt nedförslut. Utan att göra annat än att styra tog bilen oss ner i lugnt tempo.  

Kanske demonstrationen av karossens styvhet imponerade mest. 30 procent mer vridstyvt chassie säger inte så mycket. Men vi fick tillfälle att testa genom att placera bilen på vänster fram- och höger bakhjul tvärs över ett riktigt krondike klätt med stockar. Bilen vaggade som en gungbräda på de två hjulen utan minsta knak i kaross eller plastinredning. Det gick till och med att öppna dörrarna och stänga utan avslöjande glipor.

Drivsystemet kallas numera 4x4i. Den viktigaste förändringen är att autoläget har byggts ut och blivit betydligt mer avancerat för att ägarna  slipper fundera över vilket drivläge de ska välja och när. I grundläge är X-trail så gott som framhjulsdriven. Men den kan beroende på underlaget förändra kraften till 50/50 mellan fram och bakaxel.

Framför allt har den effektiva elektroniska differentialbromsar som innebär att även med ett hjul i luften så flyttas så småningom kraften över till det hjul som har fäste så att bilen kan tugga sig fram.

X-Trail är ett mycket starkt alternativ i klassen - kanske det allra bästa. Det är inte många som kan konkurrera med X-trails mångsidighet. Och ägarna behöver heller inte skämmas för bränsleförbrukningen. Den ligger nämligen i nivå eller t o m under stora kombibilar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Nissan X-trail

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Nissan X-trail

Modell: femdörrars suv

Pris: ej fastställt, ingen större höjningar är att vänta enligt svenska importören. Men räkna med prisjustering också för de nya motorerna.

Försäljningsstart: 8 sept 2007

Mått, l/b/h, cm: 463/178/168

Markfrigång: 20

Frigångsvinklar fram/bak: 29/23

 Motorer: 2,0 resp 2,5 liters bensinmotor alternativt 2,0-liters turbodiesel på 150 resp 173 hk, båda med partikelfilter.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning med inkopplingsbar fyrhjulsdrivning, elektroniska differentialbromsar. Sexväxlad manuell eller sexstegad CVT (på bensinmotorerna), konventionell 6-stegs automat eller manuell på dieselversionerna. 

Hjulupphängning: fram fjäderben. Bak multilänk med separat monterade skruvfjädrar och stötdämpare.

Bränsleförbrukning l/100 km blandad körning: 8,7 (manuell 2,0 l bensin), 7,1 (manuell 150 hk dieselturbo)

CO2 utsläpp, gr/km (med motoralternativ enligt ovan): 208 resp 190.

Närmaste konkurrenter: Toyota RAV4, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Citroen C-Crosser etc. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.