Nästa artikel
Provkörning: Dodge Nitro 2,8 CRD
Provkörning

Provkörning: Dodge Nitro 2,8 CRD

Publicerad 19 juli 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Dodge återkomst i Sverige sker med kaxig design och tuffa namn. Vi har provkört två nya modeller, SUV:en Nitro och mellanklassaren Avanger.

Bilnamnen Caliber, Nitro och Avanger (hämnaren) låter som hämtade ur vilda västern-filmer.


Golfklassaren Caliber kom till Sverige i höstas. Nu laddar importören om med Nitro och Avanger.


Kanske är det just tuffa namn tillsammans med uppkäftig design och relativt låga priser som utgör försäljningsargument för dessa amerikanare.


Dodge Nitro är en udda SUV-skapelse med kaxig design. Den lär tilltala de köpare som vill ha en fräck SUV för stadsbruk. Modellen finns både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Trots att fyrhjulsdriften är hämtad från koncernkollegan Jeep Cherokee är Nitro inte tänkt som terrängbil. I stället ska fyrhjulsdriften ge bättre dragegenskaper och bättre stabilitet i halka och på grusvägar.


Innerutrymmena är flexibla, både baksäte och passagerarstol fram kan fällas ned och ge en stor lastyta. Baksätet är för lågt placerat och har för korta sittdynor. Framstolarna är behagligare att sitta i. Förarmiljön är plastig men ändå trivsam och lättskött. Sikten är utmärkt med lastbilsstora backspeglar.


Tyvärr är det mycket lastbilskänsla även över väguppträdandet. Nitro är gungig, stötig och svajar fram på vägen. Att dieselmotorn har hyfsat med krut i sig gör knappast Nitro till en körglad bil.


Vi kritiserade rostskyddet i Caliber tidigare i test. Nitro är inte rostskyddstestad. Men en kortare titt under bilen ger ändå frågetecken för hur länge Nitro klarar sig från rosten.


Ett annat frågetecken gäller vem som ska köpa bilen. Importören hoppas kunna sälja 500 exemplar per år. Men Chryslerkoncernen har nu fyra mindre SUV som säljs i Sverige. Risken för kannibalism är överhängande. En gissning är att Nitro inte kommer att dra det längsta strået i den konkurrensen.


Avanger är Dodge bidrag i mellanklassen. Precis som Nitro präglas Avanger av en tuff och aggressiv design. Själva hävdar Dodge att Avanger är en sportig mellanklassare.  Men trots att den ser ut som en muskelbil så känns Avanger snäll att köra på vägen. Styrresponsen är snabb och exakt.


Det är tveksamt om Avanger blir en fullträff på den svenska bilmarknaden. Konkurrensen är stenhård och Avanger tillför inte mycket nytt. Utrymmena är relativt goda, men komforten har ändå brister. Sittdynorna är något korta, främst i baksätet. Förarplatsen är dock trevligt utformad.


Importören hoppas att locka 500 köpare per år. Instegspriset på 199 900 kr är ett starkt vapen och Avanger kan locka tjänstebilsköpare som vill prova något nytt. Men andrahandsvärdet är osäkert, liksom rostskydd och krocksäkerhet. Den som hoppats på muskler under huven riskerar att bli besviken. Vi provade en tvåliters dieselmotor på 140 hk som inte alls lever upp till det tuffa namnet.

Dodge Nitro 2,8 CRD (SE)

Pris: 275 900 kr.

Mått (cm): L 484, B 186, H 176.

Tjänstevikt: 1940 kg.

Motor: Dieselmotor på 2768 cm3, effekt 177 hk.

Kraftöverförning: 5-stegs automatlåda eller sexväxlad manuell.

Prestanda: 0-100 km/tim på 11,1 sek. Toppfart 182 km/tim.

Bränsleförbrukning: 9,4 l/100 km blandad körning.

Konkurrenter: Hyundai Santa Fe, Toyota RAV4, Honda CR-V.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-10-29 13:24
Charlotte (ej verifierad)

Den är ju så jävla ful. Och den känns bara som ett billigt ihop plock för att få sälja lite mer bilar till några få desperata som köper en skitbil för att folk kollar, men dom glor ju bara för att den e så jävla ful.

#2 • Uppdaterat: 2008-04-11 13:30
zacke (ej verifierad)

word! lätt fulaste bilen jag skådat! Jävla sit bil som bara "wannabes" köper. Har man inte råd med en ordentlig "stor" bil kan man fan gott köpa en saab i stället, man får ju fan bara en skit bil för de 300 tusen nitro kostar! Fan en begagnad durango är fan 200000 dyrare än en ny nitro, det kanske säger nåt om kvaliten på skiten

#3 • Uppdaterat: 2008-04-17 17:26
John (ej verifierad)

Låter som om någon är "avis".....

#4 • Uppdaterat: 2008-05-19 21:05
Fesken (ej verifierad)

Riktigt läcker bil.

Intressant att de som inte gillar bilen i kommentarerna ovan inte kan skriva som vuxna. Bilen verkar alltså inte vara något för efterblivna eller barn. Det får man väl leva med.

#5 • Uppdaterat: 2008-06-16 16:36
Emil (ej verifierad)

Lätt en dom snyggaste bilarna på marknaden!
Alla här ute som inte har åkt i en av Dodge nya bil vet inte hur grymma dom är, kan också säga att farsan köpte sig en Nitro -08.
Det var den bästa bilen har har kört sa han ;)

Ps. Om du har chans att provköra en Nitro, gör det! .Ds

Mvh Emil

#6 • Uppdaterat: 2008-07-06 16:11
Martin (ej verifierad)

Har haft en Dodge Nitro 2.8 crd SXT med Aut samt partikel filter
1 över ett år nu kört 2000mil och är helnöjd drar runt 0.85.0.95 blandat och går fint och tyst.

#7 • Uppdaterat: 2008-10-10 01:19
Wanker (ej verifierad)

Detta måste ju vara den fulaste jävla bil som gjorts! Grannen har en, och trots att eländet stått på hans uppfart i ett halvår så skrattar jag fortfarande åt den när jag passerar den i min väldesignade, nya BMW.

#8 • Uppdaterat: 2008-11-23 20:27
Kenneth (ej verifierad)

Köpte en Dodge Nitro R/T-08. Dodgen är helt överlägsen på marknaden. Ingen annan bil kan väcka sådan uppmärksamhet i sin omgivning som denna. För att inte tala om dess egenskaper...
Ni som kastar skit... prova en Nitro och åsikten kommer att förändras tro mig. Till alla som inte gillar Nitro, vill jag bara säga Var nöjd med det ni har... det säger allt. Tack för ordet...

#9 • Uppdaterat: 2009-03-05 11:04
Jakob (ej verifierad)

Jag kan bara hålla med FESKEN, smaken är ju som bekant som baken men ni som inte gillar bilen,skriv på ett vårdat och vuxet sätt.
Själv tycker jag bilen är varken snygg eller ful...men grym.

#a • Uppdaterat: 2009-03-18 16:45
Kalle (ej verifierad)

Haft en ny Nitro i ett år nu och kört 2000 mil. Kört mestdels i Skåne. Bilen är grym och väcker uppmärksamhet. Sedan att jag fick den till ypperligt pris gör det ju inte saken sämre. Downside är ju skatten på ca 9000 kr per år och att dieslskatten höjs. Vi som är miljövänliga borde väl gynnas istället???
Grym bil och låter härligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.