Nästa artikel
Provkörning: Mazda 6 MZR 2,0 Sedan
Provkörning

Provkörning: Mazda 6 MZR 2,0 Sedan

Publicerad 15 oktober 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det var nog ingen slump att Mazda förlade smygpremiären av nya Mazda 6 till en racerbana. Den stora sedanen trivdes oförskämt bra i full fart genom tvära böjar. Är den här bilen lika bra på vanliga vägar, blir den en tuff konkurrent till de bästa i mellanklassen.

Euro-Ring är en liten, privatägd racerbanan strax utanför Budapest i Ungern. Hit hade Mazda förlagt första provkörningen av sin nya bil i stora mellanklassen, Mazda 6. Många trodde att den nya versionen av Mazda 6 skulle komma att baseras på samma plattform som Volvo V70 och Ford Mondeo. Så är dock inte fallet. Mazda har istället byggt vidare på den gamla 6:an.

Snabbt står det klart att Mazda lyckats väldigt bra med köregenskaperna. Lätt och behändigt som en liten GTI, slinker den genom kurvorna. Styrningen är numer elektrisk istället för hydraulisk, en lösning som brukar betyda lägre bränsleförbrukning till priset av förlorad styrprecision. Mazda har dock fått till en riktigt underhållande styrning vars konstruktion är hämtad från sportbilen Mazda RX8.     

Trots att nya Mazda 6 är större än den gamla och har högre säkerhetsnivå, har vikten minskat med cirka 35 kg. Detta har bland annat åstadkommits genom ett flitigare utnyttjande av stål med extra hög hållfasthet.

Den nya modellen har blivit 65 mm längre, 15 mm bredare och 5 mm högre än sin föregångare. Hjulbasen har ökat med 50 mm. Detta ger generöst med utrymme i såväl kupé som bagage men fullvuxna kommer nog ändå att undvika baksätet. Sittdynorna är väldigt korta och ger dåligt lårstöd.


Vi har svårt att avge något omdöme om komforten efter en dags körning på bana. Fjädringen känns i alla fall inte överdrivet hårt satt och Mazda uppger att man jobbat hårt med att göra den nya modellen tystare än den gamla.

Mazda har lyckats sänka bränsleförbrukningen med 6,7 - 12,0 procent beroende på motoralternativ. Detta har bland annat åstadkommits genom förbättrad aerodynamik, lägre vikt, den tidigare nämnda elservon samt en lätt finputsning av motorerna.

Storsäljaren i Sverige tros bli versionen med en tvåliters bensinmotor på 147 hästkrafter och med en bränsleförbrukning på 7,0 liter/100 km. Det innebär att Mazda 6 är nästan en deciliter snålare per mil än sina närmaste konkurrenter.


Andra bensinmotoralternativ blir på 1,8 liter/ 120 hk och 2,5 liter/ 170 hk. Den sistnämnda är naturligtvis roligast att flänga runt på racerbana med men den mindre motorn känns också pigg, även om dess klenare bottendrag kräver mer arbete med växellådan.

Senare kommer också en dieselmotor på 2,0 liter och 140 hästkrafter med en bränsleförbrukning på låga 5,6 liter/100 km.

Säkerhetsnivån blir hög. Sex krockkuddar, aktivt whiplashskydd i framstolarna samt antisladdsystem är standard. Bilen är ännu inte krocktestad men Mazda förväntar sig högsta betyg, fem stjärnor, av Euro-NCAP.

Efter årsskiftet anländer sedanversionen av nya Mazda 6 till Sverige. Under mars månad kommer sedan också bilen som halvkombi och i kombi-utförande.  

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda 6 MZR 2,0 Sedan

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mazda 6 MZR 2,0 Sedan

Pris, kr från: Ej fastställt.

Modell: Femsitsig sedan.   

Säljstart: Januari 2008. 

Mått, cm: L 475/B 180 /H 144.

Tjänstevikt, från: 1 370 kg.

Släpvagnsvikt:  1 500 kg.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter. Cylindervolym: 1 999 cm3. Max effekt: 147 hk vid 6500 varv/min. Max vridmoment 184 Nm från 4 000 varv/min.

Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 9,9 sek. Toppfart 214 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,0 l /100 km. CO2-utsläpp: 166 g/km.

Konkurrenter: Ford Mondeo, VW Passat, Peugeot 407, Renault Laguna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-10-17 10:34
lennart hultquist (eivors man) (ej verifierad)

har hört att nya mazda 6 ska komma med automat vxl till 2 lit motorn, vad för typ av automat kan den tänkas vara? och eller kommer den även till 2,5 litersmotorn ,känns som ett allternativ till i mitt tycke något för stora ford mondeo m.v.h. lennart

#2 • Uppdaterat: 2007-10-17 16:36
Kent (ej verifierad)

Kommer dieselveriationen med automat vxl??

#3 • Uppdaterat: 2007-10-22 16:48
Tommy Wahlström (ej verifierad)

Hej!

2.0 bensin får en femstegs automat. Ingen automat till dieseln för närvarande.

Häls. Tommy, Vi Bilägare

#4 • Uppdaterat: 2007-10-24 01:04
Bosse (ej verifierad)

Snacka om att man kikat på storebror BMW 5. Se på bilden från sidan...

#5 • Uppdaterat: 2007-11-19 22:53
Atti (ej verifierad)

Lånat drag av Bmw 5 och Lexus? Kopia? I så fall är alla bilar kopior. Nej lägg ner snacket om japsar som kopierar! De har dom fräckaste designen på bilarna, honda civic ,mazda 6, mazda rx-8 o s v.

#6 • Uppdaterat: 2007-11-20 14:05
Jens (ej verifierad)

Är inte Lexus också japps...?
Hur som helst håller jag fullständigt med. Jag tycker den ser näst intill exakt likadan ut som en Lexus is250. Fantastiskt. Kan man köpa en bil som ser lika lyxig ut men för 150000 mindre, för den kommer väl att hamna runt 250000, prutad och klar, antar jag med 2,5:an...
Själv kör jag bmw 3-serie m-sport och har haft problem att hitta en ny bil som jag inte tycker är ett nerbyte utseendemässigt. ÄNTLIGEN en bil som utseendemässigt är lika snygg och som man inte behöver betala över 400000 för!
Det enda som hindrar ett köp av denna är om de inte har åtgärdat den dåliga ljudkomforten som var i gamla mazda 6...

#7 • Uppdaterat: 2007-11-23 00:56
rDaneel (ej verifierad)

Yes, ljudet år åtgärdat och det tycks vara en DSG liknande automatlåda vara på gång även kallad Power-shift . Den(växellådan) kommer även till Volvo och Ford.

#8 • Uppdaterat: 2007-12-02 00:40
Tiho (ej verifierad)

kommer den att rosta lika mycket som min gamla "6" 03?
det var ett stort antal andra problem också....
bara service var bra.....

#9 • Uppdaterat: 2008-03-04 13:00
Autobot (ej verifierad)

Tiho - har du haft problem med Mazda6?!?! Det är marknadens felfriaste bil (bla enligt Wards med statistik på 450 000 bilar, tyska ADAC 3 år i rad, Autobild mm mm), så tyvärr - bättre kavlitet kan du överhuvudtaget inte få tag på. Dessutom är den kvalitén kombinerad med den bästa tekniska plattformen för övrigt också vad gäller köregenskaper, förbrukning e t c - dessutom för vettiga pengar!!! Nej, det finns inget bättre att få tag på på marknaden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.