Nästa artikel
Provkörning: Tesla Roadster 2
Provkörning

Provkörning: Tesla Roadster 2

Publicerad 15 december 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Tesla Roadster 2 är den senaste versionen av Teslas eldrivna sportbil. En kraftfull elmotor monterad i ett Lotus-chassi ger blixtrande prestanda och finfina köregenskaper. Prislappen på dryga miljonen får kanske många att tveka, men tre svenska kunder har redan slagit till!

Vi tar det mycket lugnt när vi smyger runt på villagatorna i Djursholm, på väg ut mot större vägar. Tesla Roadster rullar nästan helt tyst.

Problematiskt tyst
Det innebär att fotgängare och cyklister knappt är medvetna om vår närvaro innan vi passerar. Skulle någon plötsligt få för sig att korsa vägen gäller det att vara snabb på bromsen.

Måhända är detta ett framtida problem vi drabbas av, när allt fler elbilar når ut på våra vägar.

Totalt har hittills cirka 800 Tesla Roadster byggts. Tre av dem har sålts i Sverige och Tesla räknar med att framöver sälja runt tio bilar per år här, trots det rejält tilltagna priset, från 1 100 000 kronor.

Bilen är byggd för att accelerera snabbt. Redan från början beslutades att den skulle klara 0-100 på under fyra sekunder. Mängden batterier och elmotorns storlek anpassades för att klara detta.

Totalt har bilen kostat cirka 500 miljoner dollar att utveckla. Då har man ändå sluppit att tänka alltför mycket på chassi och kaross vars grunder hämtats från Opel Speedster/Lotus Elise.

14 timmars laddning
Styrelektronik och elmotor är Teslas egen konstruktion. Batteriet består av 6 831 litium jon-celler som till vardags används i batterier till bärbara datorer och mobiltelefoner.

När Tesla började projektera sin bil fanns inga batteritillverkare som var intresserade av ett samarbete för att utveckla elbilsbatterier. Därför tvingades Teslas konstruktörer hitta andra lösningar.

Vattenkylning
Batteriet är vattenkylt och en del av överskottsvärmen används för att värma kupén. Uppskattat vid vår provkörning i två grader plus och lätt snöfall.

Att ladda batterierna tar cirka 14 timmar vanlig hushållsström, 10 A, 230 volt. Enligt studier som Tesla gjort bland de 700 amerikanska kunder man hittills samlat på sig, utgör laddningstiden inte något problem för de flesta använder bilen under dagen och laddar den under natten.

Batteriet har en beräknad livslängd om sju år. Idag erbjuder Tesla en voucher som berättigar till ett batteribyte för 10 000 euro.

Den egentliga kostnaden är omkring 25 000 euro så Tesla subventionerar i dagsläget batteriet kraftigt. Man räknar med att priserna ska sjunka på sikt.

Miljövänligt nöjesredskap
Vi får en kort provtur i den kraftigaste modellen, Roadster Sport. Elmotorn ger 288 hk och vridmomentet 400 Nm från start.

Accelerationen är verkligen överväldigande och vi är glad för att antispinnsystem är standard. Det behövs en dag som denna.

Tesla är väldigt rolig att köra. Elmotorns svaga surrande från bakvagnen och det faktum att bilen saknar växellåda gör att känslan skiljer sig en hel del från vanliga sportbilar.

"Ã-vertänd radiobil på steroider" är den krystade liknelse som dyker upp i huvudet.

Tesla Roadster 2 har en maximal räckvidd om cirka 360 km men det kräver lätt gasfot. Vid mer normal körning och en och annan snabb acceleration, kan man räkna med omkring 300 km räckvidd.

Femsitsig variant på gång
Bilen har bromskraftsåtervinning vilket återför en del av rörelseenergin till batterierna vid motorbromsning. Systemet förlänger räckvidden med upp till 20 procent i stadstrafik.

Tesla Roadster är trång i sittbrunnen. Visserligen har den ett litet bagageutrymme längst bak men vi har ändå svårt att se detta som en praktisk bil.

Ett ovanligt miljövänligt nöjesredskap ligger närmare sanningen. En större Tesla är dock på gång inom några år. Företaget har visat en femsitsig konceptbil på bilsalongen i Frankfurt.

Intressant är också att Daimler har köpt in sig med tio procent i Tesla Motors. Ryktet säger att Tesla-teknik kommer att dyka upp i kommande elbilar från Mercedes.

Relaterade bildspel

Tesla Roadster 2 Sport

Pris, kr: 1 300 000. (1 100 000 för grundversionen.)
Säljstart: Nu.
Modell: Tvåsitsig cabriolet.       
Mått, cm: L 395/B 185/H 113.
Tjänstevikt, kg: 1 238.  
Motor: 375 V luftkyld elmotor 288 hk vid 5 000-8 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 0 varv/min. Litium jon-batterier på 53 kWh.
Prestanda: Acc 0-96 km/tim: 3,7 s. Toppfart 201 km/tim.
Räckvidd: Ca 360 km.
CO2-utsläpp: 0 g/km.
Konkurrenter: Inga!

Omdöme:

Vad? nytt?
Världens första massproducerade elektriska sportbil med litium jon-batterier.

För vem?
För den bilintresserade miljonären med miljösamvete.

Bra köp?
Varför inte? Tesla Roadster S accelererar snabbare än en Lamborghini Gallardo men släpper inte ut mer koldioxid än en cykel.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.