Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Multivan Comfortline 2,0 TDI 4-motion
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Multivan Comfortline 2,0 TDI 4-motion

Publicerad 24 mars 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Bättre bil för stora familjer är svårt att tänka sig. Synd att de som behöver den bäst oftast inte har råd att köpa den. Vi Bilägare provkör Volkswagen Multivan.

I dagarna är det 60 år sedan produktionen av Volkswagen Typ 2 startade (8 mars 1950).

Privatkunder köper begagnat
Men dagens version har förstås inte mycket gemensamt med ursprungsmodellen mer än utrymme och användbarhet.

VW Multivan är ingen jättestor säljare i Sverige; i år räknar Volkswagens Group Sverige AB med att sälja 400 Multivan och lika många Caravelle.

Sju av tio Multivan har företagare som kunder, resten går till tjänstebilsförare. Det är först i begagnat-ledet som privata kunder stiger in.

Ingångspriset är 303 800 kronor för billigaste versionen, en 115-hästars bensindriven Comfortline. Men antalet sålda Multivan med bensinmotor är lätträknade.

Dyr
Här är det diesel som gäller och då står det 330 300 kronor på den billigaste prislappen. Väljer man den högre utrustningsnivån, Highline, får man förstås vara beredd på att betala ännu mer.

Multivan i den uppdaterade varianten har bland annat fått en nydesignad front, nytt multimediasystem samt möjlighet till dubbelkopplingslådan DSG i kombination med fyrhjulsdrift.

Ett sådant ekipage kostar hisnande 419 000 kronor utan att man gjort ett enda kryss i tillvalslistan!

Utslaget på hela storfamiljen, två vuxna och fem barn, blir det 60 000 kronor per stol - och det går ju inte. Dessutom, lagom till introduktionen höjdes priserna ytterligare.

Fyra nya dieselmotorer
Den stora nyheten med senaste modellen av Multivan är fyra nya dieselmotorer, alla med samma volym, två liter.

Det som skiljer är effekten; 84-, 102-, 140- och 180-hästarsmotorer är alternativen. Vi provkörde de två sistnämnda, båda med fyrhjulsdrivning, 4-motion på VW-språk.

Den med 140 hk var försedd med sexväxlad manuell låda, 180-hästarsmotorn kombinerades med den sjustegade DSG-lådan.

Det skiljer 45 500 kronor i pris men 180-hästaren är helt klart att föredra.

Dels för att den större effekten verkligen märks när det kommer till omkörningar och accelerationer, dels för att Multivan är en ännu mycket mera bekväm bil att köra när man slipper växla manuellt.

Och - förstås - för att DSG-lådan gör jobbet så bra.

Sänkt förbrukning
Enligt Volkswagen har de nya dieselmotorerna sänkt bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppet med tio procent i genomsnitt.

Även utan automatlåda är Multivan mycket komfortabel och ger trots sin storlek en personbilskänsla i körningen. Till det bidrar den treekrade personbilslika ratten.

Med dubbla armstöd till de bekväma stolarna och en luftig innermiljö med suverän utsikt är det lätt att trivas under resan. Och när man stannar till för att fika kan stolarna i mittenraden vridas och ett bord (tillval) fällas upp.

Blir det problem med nattlogi så kan stolsryggarna fällas och ge sovplats åt tre-fyra personer.

De två stolarna i mitten samt tresitssätet längst bak kan via skenor i golvet flyttas i längsled. De kan också helt lyftas ut, vilket är tekniskt lätt men fysiskt tungt.

Dyra centimetrar
VW Multivan finns med två axelavstånd, 300 cm och 340. Med det längre axelavståndet ökar totallängden från 489 cm till 529, 40 centimeter.

Men det är dyra centimetrar, 75 000 kronor. På köpet reduceras smidigheten; vänddiametern ökar från 11,9 till 13,2 meter.

I standardutrustningen ingår elektronisk differentialspärr (EDS), antispinn (ASR) och antisladd (ESP) med bromsassistent och motorbromsreglering.

Detta är som sagt en drömbil för storfamiljen. Som ny förblir den dock på grund av prisnivån just en dröm.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Multivan?

Testinformation

Modeller i det här testet:

VW Multivan Comfortline, 2,0 TDI 4-motion

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Pris, från kr: 373 500. (Prishöjning i början av mars.)
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars sjusitsig minibuss.
Mått, cm: L 489/B 190/H 197.
Tjänstevikt: 2 153-2 488 kg.
Släpvikt: 2 500 kg.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad (Common-rail) diesel med 6-vxl manuell. Cylindervolym: 1 968 cm3. Max effekt 103 kW (140 hk) vid 3 500 v/min. Max vrid: 340 Nm vid 1 750-2 500 v/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim på 15,3 s. Toppfart 170 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,3 l/100 km.
CO2-utsläpp: 219 g/km.
Konkurrenter: Chrysler Voyager, Hyundai H1. Mercedes Vito, Toyota Hiace, m fl.

Vad nytt? Fyra nya dieselmotorer.
För vem? Företagare och tjänstebilsförare som ny, storfamiljer som begagnad.
Bra köp? Ja, men dyrt.

Plus: Utrymme, komfort, flexibilitet, säkerhet.
Minus: Pris.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-24 18:31
JJ (ej verifierad)

Löjligt dyrt för en plåtlåda!

#2 • Uppdaterat: 2010-03-24 23:08
Doc... (ej verifierad)

Mycket bra bil men tror dom att vanliga bilköpare är Miljonärer? nej det blir en Passat i stället...

#3 • Uppdaterat: 2010-03-25 21:14
Ricko (ej verifierad)

....jag tycker att det är jätteroligt att göra barn....och jag har precis köpt en multivan. Ny nollnia för rätt pengar.

#4 • Uppdaterat: 2010-08-10 00:58
sid (ej verifierad)

Tyckte alltid folk var dumma som köpte ny e-klass/5-serie med startpriser kring 363 k..men nu har de underbara barnen fått en att stirra blint på dessa priser. Visst är den dyr, men kan man spara ihop 120-150 k o klarar ca 3-4k avbetalning (högsta restvärdet) så klarar man sig. jag o frugan tjänar 22-26 k/mån var.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.