Nästa artikel
Rosttest: Kia Magentis 2,7 V6 EX
Rost

Rosttest: Kia Magentis 2,7 V6 EX

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Kia Magentis  är gammalmodigt konstruerad med skarvar och kanter som kan förvandlas till rosthärdar. Det finns tätningslim runt skarvarna på huven, dörrarna och bakluckan, men hörnen har lämnats öppna. Här och där, inuti både motorhuv och dörrar, finns det en stor klump med något rostskyddsmedel som inte har flutit ut. Detta gör ingen nytta.

De bakre innerskärmarna är tudelade och bildar öppningar som släpper in smuts på ovansidan. Underredet har ett ganska välgjort slitlager ute i kanterna, men inuti balkarna finns bara lort och fukt. Inget skyddsvax.

Även Kia Magentis åker från rostbesiktningen med en klen tvåa i betyg.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.