Nästa artikel
Rosttest: Subaru Forester XE
Rost

Rosttest: Subaru Forester XE

Publicerad 8 juli 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Subaru Forester har en bra konstruktion av framskärmarna med rejäl luftspalt. Motorhuven är limmad och tätad dock inte i hörnen. Den är obehandlad inuti. Dörrar och baklucka är limmade och tätade och har vax inuti. Forester har hårda plastinnerskärmar fram och bak, men saknar stänklappar i nederkant. Skärmkanterna skyddas inte vare sig bak eller fram av innerskärmarna. Baktill blir skärmen en del av dörrkarmen. Det är inte så lyckat särskilt inte med en punktsvetsad skarv som bara skyddas av en mjuk gummilist.

Den binder också fukt och samlar smuts. Skärmkonstruktionen är av äldre typ men med bra utförande på plåtskarven. Undertill har Forester ett antal skarvar, tyvärr är inte alla tätade och skyddade. Det finns ett visst skyddande pvc-lager för bottenplattan och behandling i vissa balkar.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru Forester 2.0 XE Ford Kuga Titan
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.