Nästa artikel
Produkttest: H4-lampor
Produkttest

Produkttest: H4-lampor

Publicerad 23 januari 2009 (uppdaterad 22 september 2010)
Lågenergilampor är inget nytt för husägare. Men nu når miljötänket också bilen. Först ut är Philips med Eco Vision, en lampa som sägs spara 14 liter bränsle och 36 kg koldioxid. Men hur står sig lampan mot konkurrenterna? Vi Bilägares Erik Rönnblom har svaret.

Tio olika H4-glödlampor. En av dem är grön och märkt "Eco Vision Energy saver". Alla är märkta 60/55 W. 60 watt på helljus och 55 på halvljus.

Enligt Philips är deras lampa 20 procent snålare på energi jämfört med en standardlampa samtidigt som den ska ge tio procent mer ljus och hålla dubbelt så länge.

Kan verkligen ett par glödlampor spara energi av någon väsentlig mängd? Granskar vi Philips beräkningar så blir minskningen av såväl bränsle som koldioxidutsläpp avsevärd. 14 liter bränsle på hundratals timmar av bilkörning låter inte mycket men om det är en miljon, fem miljoner eller 50 miljoner bilar blir det enorma mängder bränsle.

Allt bygger på beräkningar av förbrukningen under lampans livslängd och då får naturligtvis hållbarheten stor betydelse. Men det låter ändå lite som ett slags trolleritrick. Är det verkligen möjligt att minska strömförbrukningen, förbättra ljuset samtidigt som livslängden fördubblas?

Kortare glödtråd
Enligt tillverkaren är det som skiljer Eco Vision från vanliga standardlampor ett annat filament (glödtråd) och en helt ny sammansättning av gasen inne i bulben. En kortare glödtråd bör förstås minska energiåtgången men håller den längre också? Ja, det är bland annat en materialfråga.

Det vi kan göra är att kolla ljusutbytet genom en vanlig ljusmätning. Vi ställde Eco Vision mot nio andra H4: or i ett jämförande test. Som testbänk fungerade en av Vi Bilägares nya långtestbilar - Honda Jazz.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.