Nästa artikel
Långtest 2008: Ford Mondeo – nästan perfekt
Långtest

Långtest 2008: Ford Mondeo – nästan perfekt

Publicerad 19 juni 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
Från nos till akter är Ford Mondeo en näst intill perfekt semesterbil: snål, rolig att köra, bekväm att åka i och generös att lasta. Undertill är Forden snarlik Volvo V70. Båda bilarna har utvecklats parallellt men Mondeo är lite större och har bredare mellan hjulaxlarna. Den är teststallets största bil. Det märks när vi stuvar in folk och last, men inte på andra sätt.

Ford har lyckats ge sin stora kombi köregenskaper som är både roliga och livliga. Med Mondeo styr man gärna in på små krokiga omvägar, bara för att få ha kul en stund.

Dieselmotorn gör sitt till för att liva upp kör-egenskaperna. Den jobbar tyst, mjukt och kraftfullt. När gasen trycks i botten överladdar turbon under ett kort ögonblick vilket ger ett extra starkt vridmoment och en acceleration som känns i ryggen. Mondeo är blixtsnabb på trean och fyran, men femman och sexan är högre utväxlade och om varvet kommer ned för lågt känns bilen seg.

Föraren har det trevligt på alla sätt. Sätet är rymligt och rejält stoppat och sittkomforten håller länge, vilket testförare Håkan vittnar om:

– Jag har sträckkört Mondeo i 127 mil och sen klivit ur och känt mig helt oberörd, säger han.

Inte ens under sådana resor lär det komma några protester från baksätet, ty det håller nästan limousinestandard. Sittdynan är lång och bekvämt vinklad och även storväxta passagerare har skönt stöd för hela kroppen. Men tre vuxna i bredd går inte så bra, även om bilen är stor. Sitter någon på mittplatsen måste ytterpassagerarna sitta snett uppe på sätets kraftiga yttervalkar.

Precis som i Volvo V70 sitter utsläpp i mittstolparna som spolar svalka över baksätet under heta sommardagar.

Lastutrymmet sväljer familjebagaget utan problem men för att kunna stuva upp till taket behövs ett nät som håller prylarna avskilda från kupén. Det tar Ford duktigt betalt för - 2 500 kr. Takreling är heller inte standard utan kostar från 1 500 kr.

Om baksätet fälls blir Mondeo en lastbil med ansenlig kapacitet. Den rymmer över 1,7 kubikmeter, vilket kan omsättas i 48 drickabackar. Men frågan är hur den tål hårdhänt behandling. Visserligen har kvaliteten förbättrats rejält, men inredningen håller fortfarande budgetstandard. Mattan i bagagerummet, exempelvis, är av billig nålfilt som ligger lös på golvet. Kanterna börjar redan vika upp sig.

Vissa detaljer tillhör klassen under "premium". Men för sitt pris ger Ford Mondeo hållbara värden.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.