Nästa artikel
Begtest: Skoda Octavia
Begbil

Begtest: Skoda Octavia

Publicerad 29 maj 2007 (uppdaterad 22 september 2010)
Skoda har nischat in sig som det förnuftiga valet för vanligt folk. Med Octavia, baserad på mekanik från Volkswagen Golf, fick Skoda verkligen fäste på den svenska marknaden.

Tack vare en effektiv prispolitik och smart annonsering var det många som fick upp ögonen för det tjeckiska märket som tidigare förknippats med vältande bilar i TV.

Octavia kom till Sverige hösten 1997 som 1998 års modell och många lockades av möjligheten att köpa en modern familjebil för 110 900 kronor.

Storleksmässigt befinner sig Octavia i gränslandet mellan Golfklassen och mellanklassen. Den är 36 cm längre än en Golf och det mesta har kommit bagageutrymmet till godo, hela 449 lådliter ryms under halvkombiluckan. Kombin som började säljas 1999 är givetvis ännu mer praktisk.

Octavia finns med en rad olika motorer. Minsta maskinen är på 1,6 liter och 75 hk. Den ersattes 2001 av en lika stark 1,4-motor. Den vanligaste motorn är 1,6 med 101 hk. Andra alternativ är 1,8/125 hk, 2,0/115 hk och 1,8T med 150 hk. Dieselmodellerna med 1,9-litersmotor har 90 eller 110 hk. Prestandamodellen RS som kom 2001 heter RS och har en 180-hästarsupplaga av 1,8-motorn med turbo. Den finns både som femdörrars och kombi och har sålt bra i Sverige.

Octavia är framhjulsdriven i grunden men fyrhjulsdrivna varianter finns också, både med bensin- och dieselmotor.

Vägegenskaperna är trygga och förutsägbara och med de starkare motorerna kan Octavia vara riktigt kul att köra.

Kvalitetsmässigt är inte allt på topp, särskilt de första årsmodellerna uppvisar  brister med  avgasreningen. Skodaverkstäderna fick de första åren byta många lambdasonder på garantin men nu får ägarna bekosta det själva, omkring 3 000 kronor kostar det.

Överlag känner vi igen mycket av barnsjukdomarna från VW Passat. Centrallåsen och larmets sensorer kan trilska liksom elfönsterhissarna. Skoda har också haft problem med vindrutetorkarnas funktion, ett mekaniskt fel.

Överraskningar av det mer ovanliga slaget har också drabbat vissa Octavia-ägare. Vindrutan och även bakrutan har spruckit utan synlig anledning. Spänningar, tunt glas eller snabba temperaturväxlingar har nämnts som möjligaorsaker. Vidare har det hänt att vatten sipprat in i kupén genom en otät torpedvägg.

I hålrummen finns riklig rostskyddsbehandling. Se där­emot upp med värmepaketets rör som är helt obehandlat. Här kan rosten få fäste med rekordfart. Skodaägarna åker förhållandevis ekonomiskt, men komfortmässigt finns det också vissa anmärkningar.

Framstolarna är hårt stoppade och knäutrymmet i baksätet är minimalt. Vidare kan både motorljud och däckbuller vara störande, allra helst på hårda sommardäck. Skodas kombiversion har standardutrustats med smala och relativt höga 80-profilsdäck som gör att bilen rullar något tystare.

Skoda Octavia är nöjaktigt utrustad, men den enklaste versionen saknade de första åren till och med låsningsfria bromsar. Vidare hade baksätet endast två nackskydd och därmed också bara midjebälte för mittpassageraren.

Trepunktsbälte och nackskydd på samtliga sittplatser finns från och med årsmodell 2001.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.