Nästa artikel
Provkörning: Subaru Legacy 2,5 GT
Provkörning

Provkörning: Subaru Legacy 2,5 GT

Publicerad 22 juni 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Subaru Legacy 2,5 GT är en ulv i fårakläder. På utsidan är det här en anonym familjebil. Men turboladdning gör den körgladare än vad utseendet ger sken av.

Utsidan är rätt anonym, få lär märka att det här är en familjesportbil med fartresurser utöver det vanliga.

Ett kjolpaket och 18-tumsfälgar är de främsta kännetecken på utsidan att det här handlar om GT-versionen av Subaru Legacy.

Ska upplevas bakom ratten
Invändigt märks aluminiumklädda pedalställ och högre utrustningsstandard än de mer vanliga Legacybilarna.
Fast så kan även andra Legacy utrustas om man så vill. Det enda som går att köpa till är dragkrok och metalliclackering.
Men farthållare med radarfunktion finns inte, en svaghet om man vill konkurrera med Audi, BMW, Mercedes och Volvo.
Det är bakom ratten som Legacy 2,5 GT ska upplevas.

Subaru har ett arv att förvalta som sportig familjetransportör med Legacy Turbo från 1992 och Legacy Spec B från 2004.
Det här är en bil för den som drömmer om en Subaru Impreza WRX STi men som egentligen föredrar högre komfort och bättre utrymmen än vad denna erbjuder.

Tre körprogram
Ut på krokiga vägar, där Subarun känns hemma.
Motorn är densamma som i Legacy 2,5, fast med turbomatning ger den här 265 hk eller 350 Nm.
Det märks vid accelerationer, motorn gör att bilen kan skickas iväg upp till 100 km/tim på drygt sex sekunder.

Tre olika körprogram anpassar gasrespons och automatlåda efter körstil.
För mjuk körstil används inställningen intellegence, som ska ge något lägre förbrukning.
Sportläget gör bilen vassare och i körläget Sport sharp blir reaktionen vid gaspådrag blixtsnabb från bilen.
Bromsar och väghållning matchar bilens fartprestanda.

Ingen miljöbil
Fyrhjulsdriften slungar bilen igenom kurvorna på ett mycket förtroendeingivande sätt.
Det krävs mycket för att bilen ska släppa taget.
Att på torr, allmän väg utforska väghållningens gränser är i praktiken omöjligt, det krävs bankörning för detta.

För den som inte kör märks att baksätet är större än på förra generationen. Bagageutrymmet bör räcka för de flesta behov
Att Legacy 2,5 GT inte är någon miljöbil är i det närmaste underförstått.
Förbrukningen är hög, dryga litern per mil är över två deciliter mer per mil än för 2,5-liters motorn utan turbo.

Konkurrenskraftig
Högt är också priset, lyxutrustade prestandaversioner är ju alltid dyrare än enklare standardbilar.
Mäter man mot konkurrentbilar som VW Passat Variant R36, Opel Insigina OPC och Volvo V70 T6 AWD är priset dock konkurrenskraftigt.
Subaru vill dock inte mäta sig mot prestandavärstingar som Audi S4, BMW M3 och Mercedes AMG.
Dessa bilar är snabbare än Legacy GT och, för all del, också betydligt dyrare.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Legacy 2,5 GT?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru Legacy 2,5 GT

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Subaru Legacy 2,5 GT

Pris, kr från: 379 900 (kombi 391 900).
Modell: fyrdörrars sedan eller femdörrars kombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 473/B 178/H 150.
Tjänstevikt: 1 600 kg (kombi 1 670 kg).
Dragvikt: 1 800 kg.
Motor: Fyrcylindrig turbomatad motor på 2 457 cm3, effekt 265 hk vid 5 600 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2 400-5 200 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 6,2 s. Toppfart 245 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 10,6 l/100 km.
C02-utsläpp: 250 g/km.
Konkurrenter: VW Passat R36, Volvo V70 T6 AWD, Opel Insignia OPC.

Vad nytt? Turboladdning av Subarus 2,5-liters motor.
För vem? Familjebilsköparen med smak för prestanda och som vill betala för det.
Bra köp? Nja, vanliga Legacy är vettigare för de flesta, men inte lika rolig.

Plus: Körglädje, prestanda, vägegenskaper, utrymme.
Minus: Design, pris, förbrukning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-22 19:19
jarl (ej verifierad)

Jag tycker Subaru Legacy 2,5 GT verkar vara en trevlig bil.

#2 • Uppdaterat: 2010-06-22 19:54
Jimmy (ej verifierad)

Håller med dig Jarl, jag gillar bilar som har stora motorer med en jäkla massa hästar. Hoppas subaru tar fram en ny motor med ännu fler hästar till nästa år

#3 • Uppdaterat: 2010-06-22 23:08
Perre (ej verifierad)

I mina ögon är det en oerhört ful bil med en livsfarlig öppning på motorhuven. Den som blir påkörd av en Subaru måste ha änglavakt för att klara sig. Motorhuven borde förbjudas. Är ens CE märkt?

#4 • Uppdaterat: 2010-06-23 10:27
Fredrik (ej verifierad)

Ser ut som en gammal Seat dvs inget vidare. Inga jappsar är snygga o vem köper en ful bil. Motorhuven klarar inte en fotgängarkollision = 0 poäng. Gör om gör rätt! Miljöbiten ska vi inte tala om!!

#5 • Uppdaterat: 2010-06-23 17:19
Street (ej verifierad)

Vad är det för några miljötöntar som tycker till här.."motorhuven klarar inte en fotgängarkollision....mygod..sök er till ett geek forum istället.
Cool bil

#6 • Uppdaterat: 2010-07-16 17:09
Observer (ej verifierad)

Subaru Legacy fick 5 stjärnor i Euro NCAP. Det måste väl betyda att den fick 5 stjärnor även i kriteriet fotgängarskydd.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-14 16:09
S-E (ej verifierad)

Mycket gnäll över designen både i motorpress och i olika forum. Har själv en 2010 outback 2.5i, och vart man än stannar kommer folk fram och kommenterar hur snygg den är o.s.v. men bortsett från såna ytliga aspekter, så är det den bästa bil jag haft, alla kategorier, speciellt som dragbil, och den steglösa, underhållsfria lineartronic-lådan som växlar utan att man märker det är grym. De stora backspeglarna är också riktigt bra.

#8 • Uppdaterat: 2011-01-13 18:02
Fredrik_C (ej verifierad)

VILL HA!!! Brutal familjefraktare med ett grundmurat kvalitetsrykte.. kan det bli bättre? Fast min plånbok hade behövt vara en eller ett par storlekar större tyvär.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.