Nästa artikel
Biltest: Smart Forfour, Mitsubishi Colt
Nybilstest

Biltest: Smart Forfour, Mitsubishi Colt

Publicerad 3 maj 2004 (uppdaterad 22 september 2010)
Smart Forfour och Mitsubishi Colt inte bara ser helt olika ut. Bakom ratten känns det också som om de inte har minsta skruv gemensamt. Märkligt med tanke på att bilarna är snart sagt identiska. Colt är en rymlig och prisvärd småbil, om än bullrig och lite vinglig. I Forfour har tillverkaren prioriterat designen, på gott och ont.

Att jämföra dessa två är som att jämföra äpplen och päron, trotsa att Colt och Forfour är byggda av samma beståndsdelar. Colt är en rymlig, prisvärd och praktisk småbil som tyvärr bullrar för mycket. För den som inte tillbringar timmar i hög fart på motorväg och prioriterar utrymmet, är den ett intressant alternativ i småbilsklassen och det bättre köpet av dessa två. Men köp till ESP och sidokrockgardiner!

Smart är körglad och fräckt designad. Kanske är den ett sätt för företaget att behålla gamla kunder som skaffat familj och växt ur lilla tvåsitsiga Smart Fortwo. Men design kostar i såväl innerutrymme som kronor och konkurrensen i småbilsklassen är mördande.

Mitsubishi Colt och Smart Forfour delar nästan alla väsentliga komponenter. För oss stod detta fullständigt klart när vi hissade upp testbilarna på lyften för att studera dem underifrån. Under båda bilarna satt en blank och fin ljuddämpare med Mitsubishis logotyp inpressad.

Plattformstänkandet skördar framgångar inom bilbranschen. Genom att tillverkare samarbetar om komponenter som motor, växellåda, hjulupphängningar, bromsar, styrning och avgassystem, pressas tillverkningskostnaderna.

Det var efter att Volvo lämnade samarbetet med Mitsubishi och Nedcar fabriken i Holland som Mitsubishi tvingades att söka en ny partner för framtida projekt. Så småningom slöt man ett avtal med Daimler-Chrysler om att gemensamt utveckla en småbil. Resultatet blev Mitsubishi Colt och Smart Forfour. Båda bilarna tillverkas nu sida vid sida vid Nedcars fabrik i Born, Holland.

Snabba omkörningar
Vi har testat bilarna med det kraftigaste motoralternativet på den svenska marknaden; en fyrcylindrig 1,5-liters maskin på 109 hästkrafter. En dragvillig och smidig motor som ger prestanda som för tio år sedan skulle anses platsa i en sportig GTI-bil. Här finns resurser för snabba omkörningar, speciellt om föraren bemödar sig om att växla ned ett eller två steg.

Som tillval finns en automatiserad sexstegad växellåda som också kan styras manuellt. Den kostar 5 900 kronor till Mitsubishi och 5 750 kronor till Smart. Du gör bäst i att spara de pengarna och växla själv. I stadstrafik växlar robotlådan ryckigt och osmidigt.

Vid landsvägskörning skrämmer den livet ur dig. När du trampar gasen i botten och svänger ut för att köra om den där långa timmerbilen, faller lådans datorhjärna plötsligt i koma. Efter en betänketid som känns som en evighet växlar den ned så långt den kan. Med motorn vrålande på 6 000 varv per minut, segar du dig så småningom förbi med bultande hjärta.
  
Men segheten är en illusion. Vår mätutrustning visar att i själva verket förbättras accelerationen något med robotlådan. Dessutom ger den en högre utväxling, vilket sänker motorvarvet och därmed också bullret i hög fart.

Ingen av bilarna är särskilt välisolerad från oljud. Mest illa låter det i Mitsubishi Colt. I den testade lyxvarianten Instyle ingår 16-tums lättmetallfälgar med mycket breda däck av dimension 205/45/16. "De borde sälja den med ett storpack Ipren", konstaterade en testförare efter en snabb och huvudvärksframkallande resa, Stockholm - Uppsala tur och retur. Att lyssna på radions P1 är knappast möjligt i Colt, trots att den standardmonterade stereoanläggningen med sex högtalare i sig håller hög klass.

Det är synd att Mitsubishi inte lagt mer krut på att minska bullret. På många andra sätt är nämligen Colt en trevlig vagn som inte skäms ens på längre turer. Fjädringen är mjukare och bekvämare än i Smart. De flesta sitter också alldeles utmärkt, såväl fram som bak. 
 
Liknande stolar finns i Smart Forfour men där är de inte alls lika sköna. I sin iver att göra bilen sportig och ungdomlig har Smart gjort skålningen alldeles för kraftig. För oss mer bredaxlade (eller bredbakade möjligen) är det svårt att komma ned i ryggstödet. Ryggen sitter som i ett U och tröttnar efter bara några mils körning. Dessutom hamnar nästan alla förare med höger knä i smärtsam närkontakt med Forfours mittkonsol.

De vars kroppsform  är anpassad till Smarts ideal, trivs bättre. Smart rullar på något smalare sulor, 195/50/15, vilket bidrar till lägre däcksbuller än i Colt. Å andra sidan är kupén närmast kliniskt befriad från förvaringsmöjligheter.

Var ska man göra av CD-skivor, kartor, block, penna, frukt, tidningar, mobiltelefon och allt det där andra som behövs på långresan?  Vad som erbjuds är handskfacket samt dörrarnas plastbaljor. Det räcker inte till. Och solskydden är löjligt små. Rejäla solglasögon är att rekommendera Smart-chauffören. 

Plats för handväskan?
Colt har flera fack på mittkonsolen för småprylar och CD-skivor. Dessutom finns nätfack för baksätespassagerarna i framstolarnas ryggstöd. Men hur man kan komma på idén att bygga en bil som framför allt ska tilltala kvinnor, utan att se till att det finns ett bra fack mellan stolarna för handväskan?

Colt har i alla fall en vettig och redig instrumentering. Hastighetsmätaren är stor och lättläst. Alla reglage sitter och fungerar som man förväntar sig. Värmereglagens finish i halvt genomskinlig plast gillas dock inte av alla.

Svårtydd mätare
Reglagen fungerar lika bra i Smart, tyvärr har designavdelningen fått alldeles för lösa tyglar när det gällde att utforma instrumenten. Nu är hastighetsmätaren allt för svårtydd. Även förare med unga, pigga ögon, får då och då luta sig fram och fixera blicken noga för att se om det är 70 eller 90 man kör.

Smart är lägre och verkar klyva luftströmmen mer effektivt. Sidvindar bekommer den inte. Colt, med sin höga siluett och mjukare fjärdring, seglar däremot gärna iväg. När det blåser får man hålla i rejält i ratten. På grusväg blir Colt sladdrig när de breda lågprofildäcken flyter ovanpå underlaget. 

Chassiet är i allt väsentligt detsamma men Smart har bättre köregenskaper.

Smart Forfour är hårdare avfjädrad och går sportigt gocartlikt, precis dit föraren vill utan några hyss. I vårt undanmanöverprov klarar den 68 kilometer i timmen genom konbanan. Smart är standardutrustad med sladdhämmande ESP som griper in tydligt men utan att förstöra styrresponsen.

Vinglig i vardagslag
Mitsubishi Colt känns lite vinglig redan i vardagslag. Vid undanmanöverprovet visar sig bilens gräns gå vid 65 kilometer i timmen i ESP-utrustat utförande. Den mjukare fjädringen gör bilen svårare att kontrollera. Sladdhämmaren tvingas gripa in mycket kraftigt för att hålla ekipaget på vägen. I dessa extrema situationer känns Colten oharmonisk och alldeles för mjuk. 

Ingen av bilarna har ännu krocktestats av Euro-NCAP men båda kommer förmodligen att klara sig ganska bra. Säkerhetskonstruktionen är av senaste snitt. Aktiva bältesvarnare är standard hos båda. Till Mitsubishi kostar ett paket med ESP och sidokrockgardiner 5 900 kronor. Det borde ingå i standardutrustningen.

I stadstrafik lider både Smart och Mitsubishi av grova A-stolpar som begränsar sikten snett framåt. Föraren tvingas sitta och vagga i sidled som en uggla för att kunna hålla full uppsikt. Också bakåtsikten är begränsad men Colt har i alla fall stora, rejäla backspeglar som underlättar. Styrningen kan upplevas lite okänslig vid landsvägskörning men är behagligt lätt i stadstrafik och samarbetet mellan motor, växellåda och koppling löper smidigt.  
 
Gott om plats
Colt tillhör de allra rymligaste småbilarna på marknaden. Den höga och bussliknande karossen ger en rymlig kupé där även fullvuxna får plats i baksätet. Baksätet går att flytta framåt eller bakåt. Därigenom kan man balansera behovet av bagageutrymme mot eventuella baksätespassagerares önskemål om benutrymme.

Den finessen finns också i Smart. Den lägre och sportigare profilen har dock gått ut över utrymmet och Forfour känns riktigt trång.

Smart har en säkerhetscell av höghållfasthetsstål kallad Tridion, runt kupéutrymmet. En bieffekt av den är att tröskeln blivit ett högt hinder för baksätespassagerare att kravla sig över. Det krävs att farmor får upp benen 46 cm för att hon ska komma in i baksätet, det är tio cm högre än i Colt.

Bagageutrymmet är avsevärt mindre i Smart. Dessutom är lasttröskeln sju centimeter högre.
Viktigt att komma ihåg i sammanhanget är också att Smart bara är fyrsitsig i standardutförande. Den går att beställa med baksäte för tre passagerare till en extrakostnad av 1 100 kronor.

Ekonomiskt är Colt tveklöst det bästa valet. Smart kostar drygt 40 000 kronor mer i inköp med jämförbar utrustning. Det är för mycket att betala för det tjusiga glastaket.

Testad i Vi Bilägare nummer: 15/2004

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.