Nästa artikel
Biltest: Skoda Octavia
Nybilstest

Biltest: Skoda Octavia

Publicerad 3 maj 2004 (uppdaterad 22 september 2010)
Skoda har definitivt lämnat sin plats som VW-gruppens enkla, "nuftiga" slitvarg. Nya Octavia är byggd med koncernens bästa teknik och kan mäta sig med medelklassens elit i allt utom priset.

Det stod vid OKQ8-macken: Bordet som skulle bli perfekt vid sommarstugan. Och det såldes för halva priset. Vilket tillfälle! - Du får fyra karmstolar för halva priset också, sa macktjejen generöst.

Hade jag åkt en annan halvkombi hade jag knappast reflekterat. Jag kom just från Åda golfbana i Trosa där Lars-Gunnar Gustafsson jobbat hela dagen med att ta en massa bilder på bilen. I bagaget låg golfbagar, klubbor, putsprylar, kassar och annat smått och gott som gått åt vid fotograferingen.

Men nu körde jag Skoda Octavia. Jag slog till på utemöbeln. Jodå, både bord och stolar gick in. Jag kände mig väldigt nöjd när jag åkte hem. Både med fynden och bilen.

"Nuftig"
Octavia är helt enkelt "nuftig". Detta fyndiga ord myntades när märket Skoda lanserades i Sverige 1995.  Tyvärr får det inte längre användas. De tjeckiska direktörerna har aldrig förstått vad det betyder. Nu, när Skoda vill klättra i statusligan, ska det inte göras reklam med ett uns av skämtsamhet.

Märkets nya slogan är "Simply clever".  Engelska även i Sverige. Det är en liten lek med ord och kan betyda både "enkel och klyftig", eller "helt enkelt klyftig". "Enkel" kan knappast Skoda Octavia kallas längre. Men klyftig. Inte minst baktill.

Bagageutrymmet var stort även på gamla modellen, men på bekostnad av benutrymmet i baksätet. Passagerarna klagade ibland över att de skavde knäna mot framstolarna. Det har Skoda fixat till. Nya Octavia har fått både ett större bagageutrymme - 560 liter last går att stuva in under hatthyllan - och ett baksäte där karlar på uppåt 195 cm förvånat konstaterar att de sitter riktigt bra. Bakom en välvuxen chaufför dessutom.

Octavia har blivit en större bil. Alla mått kan jämföras med den gamla modellen i en tabell på sidan 35 men vi kan berätta att längden ökat med sex centimeter, bredden med fyra och höjden med tre centimeter. Hjulaxlarna har dragits isär med hela sju centimeter, vilket gjort kupén längre och där ligger förklaringen till att jämrandet från baksätet nu har upphört.

Tjeckisk Golf
Den som tittar under upptäcker, att Skoda Octavia inte är något annat än en VW Golf, försedd med en tjeckisk kaross.Designchefen Thomas Ingelath kan lägga ut texten om de flesta plåtbitar, till exempel B-stolparna, vars "böjning ska väcka tankar på ett träd som lutar i hård vind och ger intrycket av flexibilitet och dynamism".

Detta drömska fikonspråk kan dock inte släta över, att Octavia är en fegt designad bil. Nosen har fått lite skarpare drag och bakljusen blivit större, men karossens form är snarlik den gamla modellen. Under de två testveckorna har vi noterat, att inte ens ägare till gamla Octavia lägger märke till den nya, även om den står parkerad bredvid deras egen bil.

Att Skoda inte vågat mer är lite trist. Men även om det inte finns så mycket att visa utanpå, finns det desto mer innanför plåten. Det räcker med att öppna dörrarna och kika in i kupén för att förstå att Skoda är i färd med att tvätta bort stämpeln som VW-koncernens enkla skottkärra.

Det brukar skapas trevliga bilinteriörer i Mlada Boleslav och i nya Octavia har det tillförts lite extra lyxkänsla. Någon billig hårdplast går knappt att finna. De ytor som man vanligtvis berör har en mjuk, exklusiv yta.

Omtänksam
Octavia är inte bara smakfullt utan även omtänksamt inredd. Det märks i många små detaljer. Hållarna för muggar och flaskor, till exempel, är av olika storlek och passar alla vanliga läskflaskor. Det finns till och med ett urtag för mjölkpaket. Urtagen på dörrarna är lite vinklade så det blir lättare att fiska upp flaskan.

Runt om i kupén finns inte mindre än 18 fack där man kan sortera upp sin egendom. De lockförsedda facken, som är avsedda för dyrare småsaker som glasögon, mobiltelefon och nycklar, är klädda med filt eller gummi som skyddar innehållet och dämpar skrammel.

Skodas inredare tycks ha tänkt på det mesta som förenklar billivet. Men att massor av Skodaförare skulle behöva en krok eller ett fack för sin handväska har de missat totalt.
Inom VW-koncernen delas grejorna broderligt mellan bilmärkena. Bakom ratten kan man känna igen en hel del detaljer från Golf och Seat. Men det är inget att klaga över, för reglagen sitter logiskt placerade och är trevliga att fingra på.

Förarplatsen går att ställa in med stor precision. Stolen kan höjas och sänkas cirka 20 hack och skjutmånen är anpassad både för tvåmetersmän och kvinnor på knappt 160 cm.

En del kortbenta testförare har dock haft vissa problem med körställningen. Stolen har en ovanligt lång sits och framkanten skaver i knävecken. Men sätets ytterkanter är kraftigt rundade och man kommer ifrån bekymret genom att anamma en bredbent körstil.

Multilänkaxel

Skoda Octavia är, som nämnts, byggd på samma tekniska plattform som nya VW Golf.  Det betyder toppmoderna grejor rakt igenom, från databussen som styr bilens elektriska funktioner till multilänkaxeln mellan bakhjulen.

Det behövs inte många svängar på en gropig landsväg för att inse fördelen med det nya chassit. Octavia har en följsam, men bestämd, väghållning och är kvick och lydig i svängarna. Nya karossen är vridstyv och utgör ett stabilt fäste för länkar och stag. Det varken slamrar eller knarrar när hjulen dunsar över det svenska landsvägsnätet.

Jämfört med VW Golf är Skoda Octavia 37 cm längre och det sitter baktill. Den får lasta över ett halvt ton och full med folk och bagage kan man befara att den blir baktung. Jo, det stämmer, visar det sig när vi styr den genom en fingerad manöver som runt ett hinder på vägen.

Men Octavia klarar ändå provet med heder. Inte förrän farten är uppe i 70 km/tim släpper bakhjulen och bilen slänger ut i en sladd.  Det sker dock ganska lugnt och är lätt att korrigera. Den elektrohydrauliska styrningen är lätt, blixtsnabb och exakt.

Sladdhämmande ESP gör förstås bilen betydligt mer pålitlig. Det tillhör inte standardutrustningen, men säljs till ett ovanligt lågt pris: 3 900 kr.


Att Octavia delar hjulupphängningar med Golf är dock inte bara av godo. I den tyska kusinen uppstår det våldsamt oväsen från däcken på grov vägbana. VW anser inte att det är så allvarligt, men uppenbarligen har teknikerna i Mlada Boleslav en annan uppfattning. De har försökt dämpa däcksbullret - och lyckats.

Enligt vår ljudmätare skiljer bullernivån på grov asfalt  bara  ett par decibel mellan Golf och Octavia. Inte så mycket, men frekvenserna är mer skonsamma i Skoda. Öronen uppfattar tjecken som betydligt tystare.

Direktinsprutning
Vid lanseringen av nya Octavia i höst finns det fyra motorer att välja på. De tillhör VW:s standardsortiment. Bensinmotorerna är på 1,6 liter och skiljs åt av insprutningstekniken. Den enklaste är på 102 hk och är för klen för att hålla farten i uppförsbackar.

Vi har testat den modernare varianten av 1,6-litersmotorn. Den är utrustad med FSI-teknik: direktinsprutning som höjer effekten till 115 hk och sänker förbrukningen med över en halv deciliter per mil.

Även 115 hk kan verka väl svagt i en bil som nästan väger 1 400 kg. Men FSI-motorn är förvånansvärt alert och svarar blixtsnabbt på gasen. Den  har till och med förvånat en kräsen 18-åring med racerambitioner.

– Motorn låter nästan som en liten Ferrari, kommenterade ynglingen det vassa ljudet från direktinsprutningen.

Även om 115 hk räcker att köra både om och med tung last kan man inte låta bli att vänta på den 150-hästarsmotor som kommer senare.  För dagen är den sportigaste maskinen en tvålitersdiesel, 140 hk stark, som slänger iväg bilen till 100 km/tim på under tio sekunder. Fjärde motorn är även den en diesel, 1,9 liter och 105 hk. Den klarar miljöklass 2005 bara med automatlåda.

Med Octavia inriktar sig Skoda extra hårt på att sno kunder från andra märken och bli mer accepterad som tjänstebil. Det märks på utrustningslistan. Allt som tillhör säkerhet är standard: sex krockkuddar, whiplashskydd i framstolarna, barnstolsfästen… Även den enklaste versionen, som kallas Ambiente, lockar med luftkonditionering, fjärrstyrt centrallås, elhissar fram, färddator och annat smått och gott.

Ett tillägg på 15 000 kr förvandlar Octavia till modell Elegance som är rent överdådigt inredd med bland annat tvåzons klimatanläggning, farthållare, stereoradio, aluminiumfälgar och kylbox mellan framstolarna.  Skulle inte det räcka finns dessutom en lång lista med extrautrustning.

Det säger sig nog självt att en bil av Octavias kaliber måste kosta en del. Jodå. Med nya modellen höjer Skoda priserna rejält. Billigaste och klenaste modellen av nya Octavia kostar 149 900 kronor, vilket är åtskilliga tusenlappar mer än vad enklaste 1,6-litersmodell av den gamla kostade.

Men prisökningen oroar inte generalagenten som fört noggrann statistik över vad Skodakunderna hittills betalat. Få har köpt de billigaste versionerna. De flesta har lagt till utrustning som höjt priserna till nya modellens nivå.

Egentligen är nya Octavia ett par tusen kronor billigare än vad den gamla blivit med motsvarande innehåll. Octavia är dessutom fortfarande både billigare, större och mer välutrustad än någon av VW-gruppens andra Golf-baserade bilar.  VW-handlarna lär få det knepigt att motivera varför någon skulle köpa en mindre, dyrare och bullrigare Golf istället för att gå till Skoda.

Octavia är helt enkelt en av de nuftigaste bilarna i klassen.

Testad i Vi Bilägare nummer: 12/2004

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.