Nästa artikel
Provkörning: Saab 9-3
Provkörning

Provkörning: Saab 9-3

Publicerad 8 februari 2003 (uppdaterad 21 september 2010)
Saab vill tävla med de bästa bilarna i klassen och framhåller gärna att nya 9-3 är en så kallad premiumbil. Och visst, köregenskaperna är klart premium. Bilen är tyst, stadig, alert och samspelar med föraren på ett utsökt sätt.

Men byggkvaliteten når knappast premiumnivå.

 o Saab 9-3 hann inte ens påbörja vintertestet förrän felen började rada upp sig:
 o En fönsterhiss lade av.
 o Låset i höger framdörr slutade fungera.
 o Justeringen till ena elbackspegeln sa upp sig.
 o Värmen i ytterbackspeglarna slocknade.
 o Radion började slå av sig själv.
 o "Immobiliseringsfel. Försök starta igen. Kontakta verkstad". Uppmaningen lyste ilsket varje gång bilen startades.
 o När bilen rullade över vassa väg-skarvar skramlade det betänkligt från bakvagnen.

Inget påverkade driftsäkerheten eller andra viktiga egenskaper, men så förargliga småfel får bara inte finnas på en bil som ska kalla sig "premium". Saab erkänner att man har problem med att få bilens elektronik att fungera perfekt.

När Saab får ordning på alla småskavanker hos 9-3 blir den emellertid en bil som är lika skön i alla årstider. Den är väl rustad för vinterklimat. Ett exempel är vindrutespolarna som skickar ut sex kraftiga strålar och gör rutan ren på nolltid. Lyktorna spolas automatiskt var femte gång.

Anti spin-systemet är ett av de bästa på marknaden. Det jobbar nästan omärkligt men stadgar upp bilen så effektivt, att halka knappt märks.

Värmeanläggningen är ordentligt dimensionerad och orkar hålla värmen jämn i hela kupén. På läge "auto" blåser luften rutorna rena ända ned till minus 15 grader, även när det sitter två i bilen. I kallare klimat och med flera passagerare måste fläkten skruvas upp för att det ska gå att se genom sidorutorna.
Den minsta turbomotorn, som kallas 1,8 fast den är på två liter, är en pigg och körglad maskin som startat utan knot även när det varit nedåt  minus 30 grader.

Startmotorn låter visserligen inte vackert, men så länge den glatt drar igång maskinen får man väl stå ut med skorrandet.

Tyvärr går bilarna med minsta motorn inte att få med sladdhämmaren ESP. Det kanske inte är en helt nödvändig utrustning i en så väl balanserad bil, men vissa testförare tyckte att 9-3 ibland verkade lite orolig i bakdelen i vissa svängar. Att ESP ger en extra trygghet är helt klart och det är svagt att inte Saab erbjuder den extra säkerhetsutrustningen i alla sina modeller.

Kupévärme: Värmen stiger inte särskilt snabbt i kupén, men den sprider sig jämnt. Separat inställning för höger och vänster sida. Klimatanläggningen håller inställd värme bra. I drygt 15 graders kyla hålls rutorna isfria även med två personer i bilen. Med fyra åkande immar bakrutorna igen och fläkten måste tvångsstyras.
Stolsvärme: Tre värmelägen av vilka inget ger någon snabb uppvärmning av stolen. Värmen sprider sig emellertid skönt i både rygg och sits - ända fram till knävecken.
 

Testad i Vi Bilägare nummer: 2/2003

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.