Nästa artikel
Biltest: Skoda Fabia, Volkswagen Fox
Nybilstest

Biltest: Skoda Fabia, Volkswagen Fox

Publicerad 31 juli 2007 (uppdaterad 21 september 2010)
Gamla Skoda Fabia har under en längre tid varit Sveriges mest sålda småbil. Den nya modellen lär inte placera sig sämre.

Fabia II utklassar inte bara VW Fox, utan är också ett av småbilsklassens absolut bästa köp just nu. Bäva månde konkurrenterna!  Fox, däremot, får nog finna sig i en placering på topplistans undre hälft även i fortsättningen. Just nu ligger bilen på 153:e plats.

Skoda är billigast, Volkswagen några snäpp dyrare. Det är den normala rang-ordningen inom VW-koncernen, där det tjeckiska märket är det uttalade budgetalternativet.

Men när Fox och Fabia ställs mot varandra i en testduell blir situationen den omvända. Då är det Volkswagen som frestar med lägsta prislappen, 98 800 kronor, medan enklaste versionen av den nya Skoda-modellen går på 113 400 kronor. Det gör en skillnad på hela 14 600 kronor till Folkvagnens fördel.     

Därmed är Fox med god marginal VW-gruppens billigaste budgetbil. Men är den också det bästa köpet?

Nej, knappast. Synar man VW Fox närmare i sömmarna avslöjas snabbt att utrustningsnivån är extremt mager, på gränsen till anorektisk. Bara ett minimum av normala säkerhets- och komfortdetaljer följer med på köpet.

Resten har bantats bort för att Fox ska smyga in under det magiska 100 000-kronorstrecket.

På listan över utrustning som inte ingår i priset finns bland annat: servostyrning, centrallås, sidokrockkuddar fram, sidokrockgardiner och antisladdsystem.

Sidokrockgardiner går inte ens att få som tillval och samma sak gäller finesser som färddator och farthållare.

Speciellt säkerhetsbantningarna sticker i ögonen och rimmar illa med Volkswagens i övrigt seriösa profil på området. Är det verkligen så viktigt att kunna erbjuda en bil under 100 000 kronor?    

Sundare strategi
Skoda har valt en, enligt testlaget, betydligt sundare utrustningsstrategi för nya Fabia.  Framför allt har man undvikit frestelsen att slopa viktiga säkerhetsdetaljer för att hålla priset nere.

Resultatet är att alla modellversioner, inklusive billigaste 1,2 Ambiente, är standardutrustade med ett gediget säkerhetspaket där både antisladdsystem och sex krockkuddar ingår.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.