Nästa artikel
Provkörning: Renault Laguna Coupé 3,0 V6 dCi
Provkörning

Provkörning: Renault Laguna Coupé 3,0 V6 dCi

Publicerad 17 december 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Marknaden för snygga coupé­modeller växer och tillverkarna lockas i samma takt. Senast ut är den slanka, snygga tvådörrarsversionen av Renault Laguna Coupé. En behaglig bil med brett motorprogram och linjer nästan som Aston Martin.

Renault och coupémodeller går långt tillbaka. Kanske minns du 1970-talets 15/17? 1980-talets Fuégo kom aldrig till Sverige men Mégane Coupé ser man åtskilliga av fortfarande.

Nya Laguna Coupé kommer till Sverige i februari och får gott om konkurrenter: Audi A5, BMW 3-serie, Mercedes CLK - och från fransk hemmaplan förstås Peugeot 407 Coupé.

Dessa coupéer i det så kallade c-segment svarar för knappt 150 000 bilar per år i Europa och ökar på viktiga marknader som England och Tyskland, men även hos oss.

Bilen har en del starka kort på hand. Först och främst måste en coupé vara snygg och det är Laguna. Här finns drag av Aston Martin med markerad "egg crate-grill" och böljande baklucka (i plast) med utmejslad spoiler, men bilen är också diskret på ett vis Lancias stora coupémodeller ofta varit.

Längs sidan löper en linje i "vågrörelse", ungefär som på Audi A5.

Hyffsade proportioner
Karossen har samma axelavstånd som halvkombin och kombin men är fem centimeter kortare. Dörrarna är förhållandevis korta för biltypen, en välsignelse på p-platsen och när bilbältet ska på.

Utrymmena är godkända, särskilt fram. Brett och luftigt, men förarstolen går inte att sänka tillräckligt för att få "kontakt" med bilen. Man sitter som på en pall, som i gamla Volvo 740.

Baksätet duger för två normallånga men är förstås lite knöligt att komma in i. Det kommer på köpet i en coupé.

Bagageutrymmet är anständigt, men högtalare och förstärkare till den utmärkta ljudanläggningen sticker oskyddade långt ned från hatthyllan.

Finish och förarmiljö är helt okej utan att kännas som i BMW eller Mercedes, men så kostar bilen heller inte i närheten av deras jämförbara versioner.

Återuppväckt 80-talsteknik
Fem versioner är aktuella hos oss: två bensinversioner med turbo och 170 eller 204 hk, samt tre dieselmotorer på 150, 178 (2,0 liter båda) eller 235 hk.

Största bensinare är en V6 på 3,5 liter som inte kommer hit.

Jag körde största dieseln, en V6 på 3,0 liter som konstruerats med Nissan och som alltid kombineras med en annan teknisk finess: elektrisk fyrhjulsstyrning.

Renault satsar alltså, precis som BMW i 7-serien, på en återuppväckt 1980-talsteknik för att ge mer spets och hanterlighet åt köregenskaperna.

Maximal vinkel för bakhjulen är 3,5 grader. Under 60 km/tim svänger hjulen mot framhjulens vinkel, över 60 km/tim med den.

Det fungerar alldeles utmärkt. Dieselmotorn är stark, tyst och har en oväntad spets när jag pressar bilen. På kurviga portugisiska bergsvägar ger fyrhjulsstyrningen (4Control kallad) lite känsla av "carvingskida", jag kör exakt det spår jag vill och behåller det även under provocerande fullgasacceleration.

Ändå vilar 66 procent av bilens vikt på framhjulen.

Frånvaron av "torque steer" imponerar.

Det är trots allt som mest hela 450 Nm i vridmoment på framhjulen, men det känns absolut inga ryck i ratten vid fullgas ut ur böjarna eller vid "maxax".

Imponerar utan att glänsa
Priset på den förväntade volymbilen (av totalt ca 100 bilar 2009) med 204 hk turbo är inte klart, men ca 300 000 kronor är nog en rimlig gissning.
Första intrycken av bilen är alltså klart goda.

Laguna Coupé lyser inte någon i ögonen men kan säkert göra sin ägare inte bara nöjd utan också en smula stolt.

Det är väl just därför det brukar vara skönt med en egen coupé.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Laguna Coupé 3,0 V6 dCi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Renault Laguna Coupé 3,0 V6 dCi

Pris, kr: Från ca 285 000 (ej fastställt).
Modell: Fyrsitsig, tvådörrars coupé.
Säljstart: Februari 2009.
Mått, cm: L 464/B 181/H 140.
Tjänstevikt, från: 1 578 kg.
Släpvagnsvikt: 650 kg (obromsat, 1 500 kg (bromsat).
Motor: 6-cyl. Cylindervolym: 2 993 cm3. Max effekt: 235 hk vid 3 750 varv/min. Max vridmoment: 450 Nm från 1 500 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim på 7,3 s. Toppfart 242 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 192 g/km.
Konkurrenter: Audi A5, BMW 3-serien, Mercedes CLK, Peugeot 407 Coupé.

Vad nytt? Slank och snygg tvådörrarskaross till nya Laguna.
För vem? "Äldre privatkunder, singlar (män och kvinnor) samt företagsförsäljning till chefer på mellanstora företag" (ur Renaults presentation).
Bra köp? Jovars, om du vill ha en coupé står sig Laguna mot tyskarna i pris, komfort och stil.

Plus: Kultiverad motor/växellåda, fin väghållning.
Minus: Styrning, hög sittposition fram, takhöjd bak.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.