Nästa artikel
Provkörning: Toyota Avensis 1,8 Valvematic
Provkörning

Provkörning: Toyota Avensis 1,8 Valvematic

Publicerad 20 januari 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Den är lite större, något snålare, mycket bekvämare och mer avancerad. Toyota har ägnat några år åt att bygga en ny Avensis. Och lyckats, förstås.

”Perfekt obalans”. Så vill Toyotas chefsdesigner Wahei Hisahi karakterisera nya Avensis, den tredje generationen sedan 1997. Lite oväntade svängar, bukter och detaljer gör att en bil inte blir tråkig att titta på, menar han.

Resultatet av den japanska ritpennan är väl inte det vackraste man sett. En del former är tämligen dissonanta, men Avensis är dessbättre inte obalanserad att köra.

Som tidigare görs den stora Toyotan i två varianter varav den sju centimeter längre kombin kommer att säljas mest i Sverige,  trots att den kostar 9 000 kronor mer än sedanmodellen.

Storleken är ungefär som förut, med fem centimeters tillägg på längden och bredden. Utrymmena räcker väl för fem. Baksätet testsitts av en drygt 180 centimeter lång man som hävdar att han har det bekvämt.

Till Sverige kommer Avensis med fem olika motorer; två bensin och tre dieslar. Billigast är en 1,8 liters bensinmotor på 147 hk som går att köpa för bara 202 500 kr (i sedanmodellen). 

Pappren lovar att den klarar sig med 0,67 l bensin per mil och med dagens höga dieselpris kan man fråga sig om det är värt att betala cirka 26 000 kr mer för att få den minsta dieseln på 126 hk. Den drar bara 1,4 deciliter mindre bränsle per mil än den avancerade bensinmotorn.

Jag sticker iväg med en 1,8 Valvematic,  ihopkopplad med Multidrive S, Toyotas egen steglösa och remdrivna växellåda.

Jobbar bra
Beteckningen Valvematic betyder att motorns ventiler öppnar olika beroende på hur hårt föraren gasar. På insugssidan styrs både öppningshöjd och tid, på avgassidan regleras enbart öppningstiden. Tekniken gör förbränningen effektivare. Motorn drar mindre bränsle och får bättre dragkraft.

Provkörningen har inte pågått länge förrän jag är övertygad:  1,8-litersmotorn och den steglösa växellådan jobbar perfekt tillsammans.

Remdrivna bilar brukar låta som kaffekvarnar när de accelererar. Men Toyota har lyckats dämpa skavandet till en behaglig nivå. I jämn fart låter det inte mer om Avensis Multidrive än om vilken annan bil som helst.

I bilköerna rullar Avensis ryckfritt och lugnt, på trafiktomma kurviga vägar är det bett i accelerationen. Med elektronikens hjälp har CVT-lådan blivit extra trevlig. Istället för att entonigt mala upp i varv ”växlar” den i sju mjuka steg likt en riktig automatlåda.

Riktigt inspirerande blir växellådan på manuella läget. Växlingarna sker blixtsnabbt när spaken trycks framåt eller bakåt.

Som standard har Toyota Avensis en sexväxlad manuell låda. Den steglösa Multidrive-lådan kostar
12 600 kr och det är den värd. Automatväxlingen kostar bara tio centiliter mer soppa per mil.

Nya Avensis har ungefär samma hjulupphängningar som modellen från 2003, men komponenterna är nya och väghållningen har blivit lite fastare, samtidigt som åkkomforten mjukats upp. Fjädringen är bekväm.

Gamla Avensis var en bullerlåda som Toyota fick ta tillbaka och ljudisolera bättre. Nya modellen ska vara tystare, lovar teknikerna, men frågan är hur mycket. Provkörningsvägarna är mestadels släta men på de få skrovliga partierna mullrar det oroväckande från däcken. På motorvägen räcker det med dryg svensk fart för att luften ska fräsa runt vindrutestolparna.

Oljudet når dock aldrig några alamerande nivåer.

Sveriges säkraste
Nya Avensis ger intryck av att vara precis så välbyggd som man kan förvänta av en Toyota i familjeklass. Redan gamla modellen utsågs av Folksam till Sveriges säkraste bil och den nya lär inte vara sämre.

Krocksäkerheten har förstärkts bland annat med skydd mot pisksnärtskador i framstolarna och sju kuddar är standard. Körsäkerheten kan förbättras med ett antal system – Toyotas teknik ligger inte efter konkurrenternas.

Nya Avensis lanseras i en kärv tid då många hellre håller i pengarna än rusar iväg för att spana in en ny familjebil. Men Toyota har taktiken klar. Den som inte vill köpa en Avensis kan prenumerera på den för från 4 337 kr per månad (i tre år).  Med ett sådant erbjudande kan nog Toyota få avsättning för säljplanens alla 4 000 bilar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Avensis 1,8 Valvematic

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Avensis 1,8 Valvematic

Pris, kr från: 202 500. Kombi 211 500.
Modeller: Kombi eller fyradörrars sedan.
Säljstart: Slutet av januari.
Mått, cm: Sedan: L 470/B 181/ H 148.
Kombi: L 477/B 181/H 148.  
Motor: Fyrcylindrig på 1,8 liter. 147 hk vid 6 400 v/min. Vridmoment 180 Nm vid 4 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,4 s.
Toppfart 200 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 6,5 l/100 km (kombi 6,7 l/100 km).
CO2-utsläpp: 154 (155) g/km.
Övriga motorer: Bensin 2,0 152 hk. Diesel: 2,0 126 hk, 2,2 150 el 180 hk.
Konkurrenter: Audi A4, Citroën C5, Ford Mondeo, Mazda6, Opel Insignia, Skoda Octavia, VW Passat m fl.

Vad nytt? Lite större kaross, lite bättre av allt.
För vem? Familjer och tjänstebilsåkare.
Bra köp? Säkert. En ny Toyota står sig.

Plus: Priset, säkerheten, kvalitetskänslan, motorn, CVT-lådan, styrningen.
Minus: Vind- och vägbuller, korta säten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-01-05 11:14
Jocke (ej verifierad)

Hur kan det komma sig att vissa journalister menar att tex Toyota är en någorlunda bra bil med tanke på att de Japanska bilmärkena blir totalt krossade om man ser hur många bilar av tex årsmodell 2000 och nyare som finns kvar efter bara 15 000 mil. Jag utgår från Blocket.se och kan konstatera att den procentuella andelen bilar som finns kvar efter 15 000 mil och som är åtta år eller yngre som följer:
Volvo 18%, SAAB 17%, Mercedes 14%, Ford 9%, Toyota 8%, Nissan 7% och Honda blott 4%! Av detta kan man utläsa att hela 92% av alla Toyota, 93% av alla Nissan och hela 96% av alla sålda Japanska bilar skrotas - eller - fungerar inte efter 15 000 mil... Dvs drygt 93% av de Japanska bilarna som säljs skrotas innan de gått 15000 mil eller inom 8 (åtta) år!!! Av den anledningen är det så oerhört SÄLLAN man ser en 10 år gammal Japansk bil. Motsvarande andel av fullt fungerande Volvo, SAAB och Mercedes är mer än DUBBELT så hög, här rullar mellan 14% - 18% av bilarna efter åtta år eller 15000 mil. Personligen tror jag att detta avspeglar Volvo, SAAB och Mercedes höga långtidskvalitet men med "småstrul" i början av bilägandet men som sedan de är avhjälpta leder till att bilägaren har en bil som fungerar väl under mer än dubbelt så lång tid jämfört med de Japanska bilmärkena däribland Toyota, Nissan och Honda. I Japan finns i huvudsak Japanska bilmärken eftersom Japan har en form av "embargo" mot utländska bilmärken i syfte att SKYDDA den inhemska industrin. Detta i kombination med en politiskt styrd låg Yen kurs missgynnar import av utländska varor tex bilar. Miljömässigt är det dessutom klokt av Japan att främst konsumera inhemska varor på samma vis borde även vi i västvärlden minska vår import av tex bilar, av just miljöskäl. Avslutningsvis kan man verkligen fundera på om den nya Toyotan fortfarande kommer att vara i trafik efter 8 år eller endast 15000 mil? Ja, om historien går igen, som den brukar, är det högst sannolikt att över 90% av även denna "Nya" Toyota är skrotade eller för dyra att underhålla år till och med år 2016.

#2 • Uppdaterat: 2009-01-05 12:01
Johan (ej verifierad)

"Svenskarna har tillsammans med finländare de äldsta bilarna i hela EU, något som miljön får sota för. En gammal bil kan motsvara utsläpp från 100 nya, enligt Bil Sweden"

#3 • Uppdaterat: 2009-01-05 12:02
Johan (ej verifierad)

'Svenskarna har tillsammans med finländare de äldsta bilarna i hela EU, något som miljön får sota för. En gammal bil kan motsvara utsläpp från 100 nya, enligt Bil Sweden'

#4 • Uppdaterat: 2009-01-05 12:23
Simon (ej verifierad)

Vilken analys du gjort Jocke, det är bara synd att du lagt så mycket tid på en egen undersökning som inte har något med verkligheten att göra....
Att leta bilar på blocket har inget med hur många bilar som är skrotade, Toyota är det enda bilmärke som handlarna lämnar 15 000 mil eller 8 års garanti på sina begagnade bilar, ingen annan tillverkare har klarat att följa efter, varför...?
Du ska nog läsa lite vad bilprovningen säger om äldre bilar istället
Redan efter ett år ser det ut så här.....
ANTAL STÖRRE FEL/100 BILAR (förra årets placering inom parentes)
Bäst
1. Toyota Prius 3 fel (förra året: ej med)
2. Toyota Corolla 6 fel (9)
3. Subaru Legacy 7 fel (ej med)
4. Toyota Yaris 8 (4)
5. Hyundai Getz, 9 fel (ej med)
Sämst
38. Peugeot 307, 39 fel (32)
39. Citroën C5, 41 fel (29)
40. Mercedes B-klass, 41 fel (ej med)
41. VW Passat 44 fel (21)
42. Volvo V50 49 fel (27)
ANTAL MINDRE FEL/100 BILAR
Bäst
1. Toyota Prius 7 fel (ej med)
2. Toyota RAV4 8 fel (ej med)
3. Hyundai Santa fe 31 fel (64)
4. Mercedes B-klass 33 (ej med)
5. Subaru Legacy 39 fel (ej med)
Sämst
38. Peugeot 206 89 fel (68)
39. Audi A3 94 fel (ej med) 40.
39. Volvo S60 94 fel (53)
41. Ford Mondeo 100 fel (50)
42. Mercedes A-klass 132 fel (ej med)
ANTAL DAGAR PÅ VERKSTAD
Bäst
1. Mazda 6 1,24 dagar (1,28)
2. Skoda Octavia 1,27 dagar (1,5)
3. BMW 3-serien 1,28 dagar (0,92)
4. Toyota Yaris 1,36 dagar (0,92)
5. Ford Mondeo 1,42 dagar (1,1)
Sämst
38. Mercedes E-klass 2,9 dagar (1,35)
39. Saab 9-3 3,07 dagar(1,51)
40. Audi A6 4,24 (1,44)
41. Volvo S60 4,26 dagar (1,85)
42. Volvo V50 4,45 dagar (2,62)

#5 • Uppdaterat: 2009-01-05 14:19
LC4ever (ej verifierad)

Re Jocke!
Statistik från blocket.se, du måste skämta.

#6 • Uppdaterat: 2009-01-05 15:30
Jocke (ej verifierad)

Statistik från Blocket.se är en synnerligen god indikator på vilka fordon som är till salu i HELA Sverige och framförallt ett normalfördelat och representativt statistiskt verktyg eftersom inga subjektiva - egna - åsikter kan läsas in - tolkas - subjektivt. Mot denna bakgrund synes som bekant att ÖVER 93% av de Japanska bilmärkena däribland Toyota är skrotade eller irreparabla inom endast 8 (åtta) år eller 15000 mil, räknat på årsmodell 2000 eller nyare, ÖVER 93%!!! Vad gäller att gamla bilar smutsar ned 100 ggr mer än nya dito är det korrekt i så motto att man jämförde bilar med och utan katalytiskavgasrening. Denna jämförelse idag är irrelevant och är därmed av kvasinatur eftersom ALLA bensindrivna fordon har obligatorisk katalysatorrening sedan den 1:a januari 1989. Så frågan kvarstår: Kommer den över 90% av den "Nya" Toyotan att rulla knar på vägarna år 2016? Statistiskt sett är svaret: - Knappast!

#7 • Uppdaterat: 2009-01-05 15:46
Saabnisse (ej verifierad)

Men Jocke, det är ju detta som är japsens storhet.
Det är ju detta som gett lönsamhet, alltså konsten att konstruera för en bestämd livslängd.
Att som Saab och Volvo gjort, tillverka bilar som fortfarande efter tjugo år är i drift är ju inte särskilt lönsamt.
Jag läste för flera år sedan ett uttalande från Mitshubishi att de hade en konstruktionslivslängd på 15 år eller 250000 km!
Och detta gällde i Japan.
Vad blir då den faktiska livslängden på våra saltvägar?

#8 • Uppdaterat: 2009-01-05 16:00
Simon (ej verifierad)

Men varför tror du att alla som äger en bil som rullat över 15000 mil alltid har den liggandes till salu på blocket...?
Annars faller ju hela din undersökning.....

#9 • Uppdaterat: 2009-01-05 16:03
shogun (ej verifierad)

Jocke är bara en av alla psedonymer en användare använder sig av för att föra en antijapan kampanj mot japanska bilar för att de är överlägsna hans eget bilmärke. Och detta kan han inte ta. Så detta är bara att ingnorera. Jag hoppas bara att Ola Andersson tar tag i denna som använder flera olika psedonymer och stoppar denna. Annars tycker jag det ska bli mycket intressant att läsa Marianne Sterners provkörning av nya Avensis som är en mycket intressant bil för många. Och desseutom av den motortidning som jag anser vara den motortidning som är mest oberoende och beskriver bilarna från den normala bilägarens perspektiv och syn på bilägandet. Och inte bara prestanda och körglädje som vissa andra motortidningar, vad har man för glädje av det när bilen är på verkstaden ? Nej, tacka vet jag Vibilägare Sveriges bästa biltidning !

#a • Uppdaterat: 2009-01-05 16:15
Magnus (ej verifierad)

REPETITION!!!
Ursäkta mig men när jag läser Era sk "insändardebatter" verkar det som "ett gäng av Er" har gaddat Er samman mot och bekämpar ALLA de som inte gillar Toyota. Är inte det att likställa med kommunism eller diktatur???? I mina ögon finns det risk för genuin "inavel" i Toyotaklubben. Det spelar väl ingen jä-a roll vilken bil man har bara den fungerar. Jag har haft Opel, SAAB, Volvo och nu en Ford Focus etanol. Alla mina bilar har fungerat väl.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.