Nästa artikel
Provkörning: Opel Agila 1,0 Enjoy
Provkörning

Provkörning: Opel Agila 1,0 Enjoy

Publicerad 16 december 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Opel Agila är överraskande rymlig och bekväm för att vara en 3,7 meter lång minibil. Visst, för långfärden finns bekvämare val men de flesta av oss skulle säkert kunna klara oss mycket bra med en Agila. Till glädje för såväl miljön som den egna plånboken.

Opel Agila börjar nu säljas med en liten bensinmotor, tillräckligt snål för att bilen ska klassas som miljöbil. Opel Agila tillverkas av Suzuki i Ungern. I grunden är Agila en Suzuki Splash med några kosmetiska förändringar.  

Agila/Splash är en förvånansvärt rymlig minibil. Trots en totallängd på strax över 3,7 meter, lyckas man skapa en luftig känsla för åkande såväl fram som bak. Det är inga problem för en medellång man att få plats "bakom sig själv". Sittdynorna är möjligen lite korta men bilen erbjuder ändå jämförelsevis hygglig sittkomfort.

Nu är väl på intet sätt långresan Agilas rätta element men behaglig fjädringskomfort och inte alltför påträngande kupébuller gör ändå att man står ut ovanligt många mil.

Trots den måttliga effekten hänger man utan problem med i trafikrytmen men den lilla motorn får jobba hårt och har inte särskilt mycket kraft över för omkörningar. För snabba omkörningar av timmerbilar, finns bättre bilval än Agila.

Växellådan är tajt och lättmanövrerad med tydliga lägen och fin känsla. Styrningen känns däremot väldigt artificiell.

Liten vändcirkel och fint samspel mellan motor, koppling och växellåda gör Agila lättkörd i stadstrafik. Detta trots att sikten hämmas lite av tjocka vindrutestolpar. Även snett bakåt hindrar plåtsjoket bakom bakdörrarna sikten vid exempelvis filbyten.

Bra förarmiljö
Opel Agila har bra förarmiljö. Både ratt och stol går att justera i höjdled vilket gör det möjligt för de flesta förare att hitta en bra körställning. Reglagen är bra utformade och enkla att använda.

Den stora hastighetsmätaren är extremt tydlig men den lilla varvräknaren som sitter monterad på ett litet spröt ovanpå panelen är svårare att läsa av. Materialvalen känns bra och förtroendeingivande.

Efter en stunds letande inser man dock att två knappar saknas: nya Agila har inte värmestolar som standard! Dessa finns bara att köpa i ett utrustningspaket för 5 900 kr extra. Dumsnålt!

Inköpspriset är annars konkurrenskraftigt. I utförandet Enjoy får man en nästan fullutrustad bil med luftkonditionering, centrallås, CD-stereo, färddator, servostyrning och antisladdsystem för 118 900 kronor.
För privatpersoner som köper bilen ny och får den inregistrerad före halvårsskiftet 2009 avgår dessutom 10 000 kronor i statlig miljöbilsrabatt.

Agila säljs också i det nästan helt nakna utförandet Advantage för 109 900 kr. Förutom det mesta av komfortdetaljer förlorar man då också de sidokrockgardiner som ingår i Enjoy. Undvik Advantage!

Systermodellen Suzuki Splash fick fyra stjärnor av Euro-NCAP. Ett godkänt betyg även om vi tycker att en bil som lanseras 2008  borde erbjuda fem stjärnor. Det är standarden som den nya generationens småbilar som Fiat 500 och Ford Ka sätter.                        

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Agila 1,0 Enjoy

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Agila 1,0 Enjoy

Pris, kr från: 118 900.
Modell: Femsitsig, femdörrars halvkombi.      
Säljstart: Nu.  
Mått, cm: L 374/B 168 /H 159.
Tjänstevikt, från: 1 050 kg.
Motor: 3-cyl. Cylindervolym: 997 cm3. Max effekt: 65 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 90 Nm från 4 800 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 14,7 sek. Toppfart 160 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 l /100 km.
CO2-utsläpp: 120 g/km.
Konkurrenter: Toyota Aygo, Subaru Justy, Hyundai i10, Ford Ka.  

Vad nytt? Helt ny bil, och som tidigare Agila döljer sig en Suzuki bakom dekalerna från Opel.
För vem? För den som vill ha en praktisk och billig bil och inte har så bråttom.
Bra köp? Jodå, men hade den kommit med fem krockstjärnor, hade vi varit mer entusiastiska.

Plus: Fina utrymmen. Lättkörd. Ekonomi.
Minus: Styrkänsla. Värmestolar ej standard.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-12-23 13:50
Raphael (ej verifierad)

Fiat 500 fick 5 stjärnor för den är fullutrustad säkerhetsmässigt på alla marknader i Europa - Euro NCAP testar bilarna i enklaste tillgängligt grundutförande.
Men visst är det tråkigt att tillverkare kompromissar med säkerheten i billigaste versionen för att spara in några kronor...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.