Nästa artikel
Provkörning: Mercedes-Benz GL 420 CDI
Provkörning

Provkörning: Mercedes-Benz GL 420 CDI

Publicerad 24 februari 2009 (uppdaterad 8 maj 2014)
Mercedes GL tillhör de största och dyraste suvarna på den svenska marknaden. Utrustad med gigantisk diesel-V8 är GL bekväm och snabb som få, detta i det närmaste oavsett vägens beskaffenhet.

När Mercedes största suv introducerades år 2006, provkörde vi den med bensindriven V8. Nu finns också GL med företagets diesel-V8 på fyra liter. En kombination som ger mersmak.

Motorn är sällsynt stark och ger som bäst 700 Nm vridmoment. Dessutom går den tyst och helt befriat från dieselknatter. Tillsammans med en smidigt arbetande sjustegad automatlåda förvandlar motorn denna 2,5 tons dinosaurie till en yster galopphäst. Det är nästan overkligt hur snabbt bilen reagerar på gaspådrag, oavsett hastighet.

Priset för den här upplevelsen betalar man vid dieselpumpen, även om Mercedes GL kanske inte är så törstig som man kan tro. Den deklarerade förbrukningen är på 11,6 l/100 km. Framför allt är det stadskörning som kostar bränsle.

Under vår provkörning med varierande vägförhållanden och en hel del kallstarter, hamnade vår snittförbrukning på 10,5 l/100 km. Men att tanka blir lätt en skrämmande upplevelse när depåstoppet på macken kostar dryga 1 000 spänn (bränsletanken rymmer 100 liter dyr diesel).

Suverän överblick
Det säger sig självt att en totallängd på över fem meter kräver rejäla luckor vid fickparkering. Vid trixiga backningsmanövrar önskar vi oss lite större backspeglar. För övrigt är Mercedes GL oväntat lättmanövrerad i stadstrafik. Den höga sittpositionen ger suverän överblick eftersom den gör det möjligt att se över taken på framförvarande bilar.

Under skalet är GL i princip en förlängd Mercedes ML. Det borgar för god framkomlighet även vid avsevärt sämre väglag än vi kom att utsätta bilen för under vår provkörning.

Förutom fyrhjulsdrift är GL standardutrustad med avancerad luftfjädring som gör att markfrigången kan ökas vid svåra förhållanden samt lågväxel för branta backar.

Luftfjädringen ger mycket fin åkkomfort. I hög fart eller på smala och slingriga vägar kan den nästan amerikanska gungigheten bli för mycket. Med en knapp på mittkonsolen går det då att ställa om fjädringen i sportläget varvid bilen förvandlas till ett stort och tungt strykjärn som ligger platt på vägbanan och erbjuder föraren full känsla och kontroll.

2 300 liter bagage
Instrument och reglage håller högsta klass och sittkomforten i framsätet är hög. I mellanraden är det oväntat snålt med benutrymmet, även om sätet är bekvämt. Tyvärr har inte Mercedes utrustat GL med möjligheten att skjuta sätet framåt eller bakåt, en finess vi hittar hos betydligt billigare konkurrenter.

En långresa i 15 minusgrader visade också att klimatanläggningen inte klarade att hålla imman borta från de bakre sidorutorna. Det är en brist man inte väntar sig i den här prisklassen.    

På de två platserna längst bak räcker till nöds för vuxna men ska man åka längre sträckor bör man inte vara längre än cirka 170 cm. När inte nödsätena används kan de med fördel fällas fram och ger då ett generöst bagageutrymme. Fälls även mittensätet fram får man plats med 2 300 liter bagage.

Tyngre än de flesta
GL har inte krocktestats av Euro NCAP men den mindre systermodellen ML fick högsta betyg, fem stjärnor.

När två bilar krockar sitter man tryggast i den största och tyngsta bilen. Med sin tjänstevikt på drygt 2,5 ton, är Mercedes GL tyngre än de flesta personbilar man riskerar att möta på svenska vägar.
gar. 

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes-Benz GL 420 CDI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes-Benz GL 420 CDI

Pris, kr från: 832 650.
Modell: Sjusitsig, femdörrars suv.      
Mått, cm: L 508/B 192/H 184.
Tjänstevikt, från: 2 550 kg.
Motor: V8 diesel med två turboaggregat. Cylindervolym: 3 996 cm3. Max effekt: 306 hk vid 3 600 varv/min. Max vridmoment 700 Nm från 2 000 varv/min.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim på 7,65 s. Toppfart 230 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning:  11,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 307 g/km.
Konkurrenter: Audi Q7, BMW X5, Land Rover Discovery, Volvo XC90.

Vad nytt? Urstark diesel gör jätteMercan snålare och klimatvänligare.
För vem? För den ekonomiskt oberoende storfamiljen.
Bra köp? Nja, en ”småbil” som Volvo XC90 kostar ungefär hälften så mycket…

Plus: Motor och växellåda, komfort, säkerhet.
Minus: Kostnader, klimatanläggningen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.