Nästa artikel
Provkörning: Mitsubishi Outlander 2,4 FFV 4WD Business
Provkörning

Provkörning: Mitsubishi Outlander 2,4 FFV 4WD Business

Publicerad 28 juni 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Fyrhjulsdrivna miljöbilar är det ont om. Men Mitsubishi Outlander 2,4 FFV är ett av få undantag. Den kan drivas med etanol och räknas därför som miljöbil.

Mitsubishi Outlander kom i sin senaste generation 2007 och är syskonbil med Peugeot 4007 och Citroën C-crosser.

Törstig miljöbil
Nu är det dags för en facelift med större grill, mer utrustning och dessutom en 2,4-liters flexifuelmotor.

Det är samma motor som annars finns i familjebussen Grandis, fast här konverterad för etanoldrift.

Enligt Mitsubishi ska motorn dra omkring 9,0 l bensin per 100 km blandad körning.

Men med etanol i tanken istället för bensin blir bilen rejält bränsletörstig.

Under provkörningsperioden gjorde vi av med ungefär 1,5 liter per mil.

Tre lägen
Det blir till att tanka ofta och även om etanol är billigare än bensin så blir det ändå dyra mil. I alla fall för privatkunden.

Som förmånsbil får bilen 20 procent lägre förmånsvärde än tidigare och då kan Outlander blir ekonomiskt intressant ändå.

Drivsystemet kan ställas i tre olika lägen, framhjulsdrift, automatisk fyrhjulsdrift och låst fyrhjulsdrift.

I det sistnämnda läget driver bilen lika mycket fram som bak, en fördel om man ska ta sig fram på besvärligt underlag.

Men trots fyrhjulsdriften och bra markfrigång är Outlander ingen terrängbil.

Vi provade framkomligheten i sand- och grusbackar och där ville gärna hjulen gräva sig ner i sanden.

Lågväxel, diffbroms och broms för nedförsbackar saknas.

Stabil och alert
Om man räknar Outlandern som en högbyggd familjebil är utrymmena goda och komforten fullt godtagbar.

I den dyraste utrustningsvarianten business-paket för 39 900 kr ingår bland annat kurvljus, parkeringssensorer och en tredje sätesrad.

Extrasätet längst bak gör bilen sjusitsig i nödfall. Men sätet passar bara för barn under korta färder

Extrastolarna fälls i alla fall smidigt ner i lastgolvet.

På vägen känns Outlander både stabil och alert i reaktionerna.

I exemplaret vi körde fanns en steglös CVT-låda med paddlar vid ratten (tillval för 14 000 kr), som tillsammans med den 170 hästar starka motorn gör Outlander till en trevlig bil att köra.

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Outlander?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mitsubishi Outlander 2,4 FFV 4WD Business

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Mitsubishi Outlander 2,4 FFV 4WD Business

Pris, kr från: 249 900.
Modell: Femdörrars suv.
Mått, cm: L 464/B 180/H 172.
Tjänstevikt: 1 740 kg.
Släpvagnsvikt: 1 600 kg.
Markfrigång: 21,5 cm.
Motor: Fyrcylindrig bensin/etanol, cylindervolym 2 360 cm3, max effekt 170 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 232 Nm vid 4 100 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 10,8 s. Toppfart 190 km/tim.
Bränsleförbrukning: 9,0 l/100 km blandad körning (bensin). ViB-prov 14,9 l/100 km (etanol).
CO2-utsläpp: 213 g/km (bensin).
Konkurrenter: Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Nissan Qashqai+2, Volvo XC70 m fl.

Vad nytt? Facelift med miljöbilsklassad motor.
För vem? Den som söker en fyrhjulsdriven familjebil.
Bra köp? Ja, om man vill ha en miljöbil och behöver 4WD.

Plus: Fyrhjulsdrift,köregenskaper, miljöbilsklassad, goda utrymmen.
Minus: Törstig med etanol, trångt extrasäte, ej för terrängkörning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-28 12:21
Jarl (ej verifierad)

Varför slutar ViB inte att skriva om sådant här skräp?

#2 • Uppdaterat: 2010-06-28 13:43
samuel (ej verifierad)

Jarl:
Varför kan inte du sluta snacka skit?

#3 • Uppdaterat: 2010-06-28 14:20
Haubits77B (ej verifierad)

Re: Samuel
Vänligen klaga inte på Jarl när han nu äntligen har skrivit ett vettigt inlägg!!!

#4 • Uppdaterat: 2010-06-28 14:25
Hasse W (ej verifierad)

Det här är ingen dålig skäpbil. Jarls kommentar visar mer på hans inskränkthet än att Outlander är dålig.

#5 • Uppdaterat: 2010-06-28 14:32
kenneth (ej verifierad)

Skulle själv inte köpa en japansk bil igen men tycker att det är oerhört glädjande att också de har insett att vi konsumenter och allas vår miljö kräver etanol motorer i moderna bilar. Vi vet sedan tidigare att varje proaktiv biltillverkare har etanolmotorer tex SAAB, BMW, GM, Volvo, Audi, VW, Peugout, Citroen, Opel, Ford etc och nu mitsubishi. Bra!

#6 • Uppdaterat: 2010-06-28 14:53
Jack Black (ej verifierad)

Har BMW etanolmotorer?

#7 • Uppdaterat: 2010-06-28 16:13
Egil (ej verifierad)

Hade fotografen zoomat in lite mer så hade vi sett de påbörjade rostangreppen efter bilens sidor.

#8 • Uppdaterat: 2010-06-29 00:56
Hasse W (ej verifierad)

Och Egil bygger sitt rostpåstående på....

#9 • Uppdaterat: 2010-07-01 05:26
mitsubishi (ej verifierad)

Sista minnesbilden och erfarenheten av mitsubishi jag har var när volvo installerade deras gdi motorer i s/v 40 serien många smygkörande snåla volvoköpare som inte ville bekosta en riktig volvo av dumsnålhet drog ett kort strå!! Hade dom kört normalt och varvat ut motorerna hade dom sparat en hel del sotproblem. Jag bytte fläktrem på en sån volvo för några år sen (riktigt trångt)!!
Men mitsubishi gjorde ju en del bra videospelare i början av -90 och GDI motorerna var underskattade inte överskattade. Det var för övrigt toyota som uppfann dom. Men toyota släppte aldrig ut GDI motorerna i sina modellserier till försäljning, nåt att tänka på ..

#a • Uppdaterat: 2010-08-19 12:43
Roland (ej verifierad)

Synd om Er som inte kört en Outlander.
2,4 med automatlåda är underbar.
8000 mil, tre år.
Rost, vad är det?
Märks att de flesta olyckkorparna inte vet vad de pratar om eftersom de oftast blir rättade.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.