Nästa artikel
"Fokus på elbilar, men priserna sopas under mattan"
DIREKTRAPPORT FRÅN TOKYO:

"Fokus på elbilar, men priserna sopas under mattan"

Publicerad 21 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Vi Bilägares testchef Marianne Sterner besöker just nu bilsalongen i Tokyo. Hon rapporterar att fokus riktas mot elbilar - men att diskussionen om priser har glömts bort.
Med några sekunders fördröjning på allt som sägs får Vi Bilägare tag i Marianne Sterner som precis har lämnat mässområdet.

Hallå Marianne, hur är det?
- Jo det är bra, klockan är sex på kvällen här borta och jag är ganska trött. Nu är jag på väg hem från salongen, säger hon.

Vad har mässan bjudit på?
- Mindre än vad jag hade trott. Det är ju bara japanerna som ställer ut här, så det är ganska glest. Man har fyllt alla tomma ytor med stora skärmar där man satt upp barnteckningar av bilar.

- I krisens tecken håller man allt ganska påvert, inget glitter och glans. Man visar bara upp sina modeller.

Hur är utbudet bland det som ändå finns utställt?
- Det man saknar på bilsalongen i Tokyo är riktigt intressanta idébilar, nu koncentrerar man sig bara på elbilarna. Mitsubishi (i-MiEV) och Nissan (Leaf) visar till exempel upp koncept som är tidsbestämda.

- Alla jobbar vidare med el och hybrider. Man har inte kommit någonstans sedan salongerna i Genève och Frankfurt, utan man tuffar vidare på samma tema. Och fortfarande är det inget tal om priserna, säger Marianne Sterner.

Så vad försöker man göra med prisdiskussionen?
- Man försöker sopa den under mattan. Ett av de mest realistiska koncepten är istället Mazda som visar snåla bensinare och dieslar, och en ny växellåda som får ner förbrukningen 15 procent. Och det här tror jag att vi kommer få se mer av, lite mer realistiska koncept.

Vad händer resten av dagen?
- Jag är fullständigt slut, nu hägrar duschen och sängen. Imorgon ska jag däremot till testbanan och prova en illtrimmad iQ och Prius som laddhybrid, och det ser jag fram mot.
 
Ska du tillbaka till mässan någonting?
- Nej, en dag räckte eftersom det var så få som ställde ut. Så imorgon blir det provkörning och sen hemåt.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-21 17:41
Conny Karlsson (ej verifierad)

Har Marianne Sterner varit på samma mässa som bilnorge.no ? http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=34664

#2 • Uppdaterat: 2009-10-21 21:22
S-E S (ej verifierad)

Även CO2-utsläppen vid el-produktionen sopas till samma plats.

#3 • Uppdaterat: 2009-10-21 21:32
Saabnisse (ej verifierad)

Problemet med elbilar är inte enbart den begränsande räckvidden som de nuvarande Li-Ion batterierna, sodabatterier m.m. medger utan i ännu högre grad möjligheten att ladda dem.
Det kommer att krävas en enorm utbyggnad av distributionsnätet för el och det kommer inte att bli billigt.
Sedan kommer det att bli intressant att se hur man kommer att beskatta elbilar.
Det man kan vara säker på är att statsmakterna, oavsett partifärg, inte kommer att se till att förlora några skattepengar!

#4 • Uppdaterat: 2009-10-21 23:05
PREEVIA (ej verifierad)

I Sverige reser män och kvinnor ungefär lika mycket. Det gäller även i andra jämförbara länder. Men just när det gäller bilåkandet skiljer det sig stort. Män kör i snitt 26 km om dagen, kvinnor 10. Enligt VTI:s studie.
1.5 kwt per mil gånger 4 = 6 kwt som oftast laddas på natten då belastningen på elnätet är lågt gör att rätt många bilister skulle klara sig bra med en plug-in hybridbil utan att vare sig elnätet eller elproduktionen behöver ändras.
Enligt vår energimyndighet går Sverige mot ett stort elöverskott i framtiden.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=63&dok_id=GW10390

#5 • Uppdaterat: 2009-10-22 12:44
S-E S (ej verifierad)

Så bra PREEVIA att det finns några som tar hand om ett eventuellt framtida elöverskott. Det gör att hushållen kan räkna med fortsatt höga elpriser.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.