Nästa artikel
Provkörning: Opel Zafira Cosmo 1,6 CNG Turbo ecoFLEX
Provkörning

Provkörning: Opel Zafira Cosmo 1,6 CNG Turbo ecoFLEX

Publicerad 18 augusti 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Med turboladdad gasmotor blir flexibla Opel Zafira CNG ett högintressant alternativ för den som söker en miljövänlig bil för den lite större familjen. Komforten är överraskande hög men gastankarnas installation innebär problem med markfrigången.

För en gångs skull är experterna någorlunda eniga. En gasbil som tankas med biogas är det absolut miljöbästa valet man kan göra! Opel Zafira har funnits i flera år i gasutförande. Visst har den varit miljövänlig och praktisk men den hopplöst trötta 1,6-litersmotorn på 94 hästkrafter har inte gjort någon glad.

Med turbo är läget ett annat. Zafira CNG Turbo erbjuder inga sportbilsprestanda men accelererar villigt vid omkörningar och har inga problem att följa trafikrytmen ens med tung last. Turbomotorn kompletteras av en smidig sexväxlad manuell låda (automat går inte att få i dagsläget).

Under golvet ligger fyra gasflaskor, två framför samt två bakom bakaxeln. De rymmer sammanlagt 21 kg gas vilket enligt Opel ger 38 mils räckvidd på gas. För att klara det krävs försiktig behandling av gaspedalen. Vid mer normal körning kopplade vår bil över till bensindrift efter 34-36 mil.

Tyvärr går det inte att få gasversionen av Zafira med färddator. Det är dumt, sällan har vi så önskat oss information om hur långt vi kommer på det tankinnehåll vi har kvar. I dagsläget finns bara 94 tankställen för gas i Sverige.

Fler är på gång men ännu finns stora vita fläckar på Svenska gasföreningens karta över gasmackar. En GPS och en adress-förteckning över var man hittar gasen är klokt att ha med i handskfacket.

När gasen är slut blir det till att köra vidare på bensin. Dock inte särskilt långt då bensintanken bara rymmer 14 liter och motorn är optimerad för gasdrift och därmed också ganska törstig på bensin. Längre än 15 mil kommer man inte på reservtanken.   

Oväntad markkontakt
Nedfarten till Vi Bilägares garage innehåller ett par knixar som kan orsaka bottenkänning när man är på väg med riktigt låga sportbilar. Det visar sig att med tre personer ombord får även Opel Zafira CNG Turbo ecoFlex markkontakt.

Avgassystemet har fått byggas om för att inte konkurrera om utrymmet i bakvagnen och mynnar nu ut före bakaxeln. Ändröret utgör den lägsta punkten och kan ta i underlaget även när föraren inte alls väntar sig det.

Gasinstallationen inkräktar inte på kupéutrymmet och även den gasdrivna Zafira är lika rymlig och praktisk som vi minns från tidigare möten med modellen. Även vuxna får plats i extrastolarna längst bak och när de inte används, fälls de enkelt ned i golvet och det bildas ett helt plant och gigantiskt bagageutrymme.

Förarstolen är av det fasta slaget men ger bra stöd för kroppen även under långa körpass. En extra finess är att stolens framkant går att höja, vilket garanterar ett bra lårstöd för det flesta förare. Instrumenteringen är enkel och begriplig men känslan i knappar och reglage är kanske lite plastig.

Motorn går tyst på tomgång och man får verkligen anstränga sig för att höra att den är igång. Även i fart bjuder Zafira på fin ljudkomfort, såväl väg som motorbuller är väl dämpat. Långa landsvägsetapper är inget problem i Zafira.

I stadstrafik handikappas Zafiraföraren en smula på grund av att sikten är dåligt. Ovanligt grova vindrutestolpar tar bort stora områden av sikten snett framåt och ynkligt smala ytterbackspeglar ger dålig sikt bakåt.

Säkerheten håller hög klass. Zafira fick fem stjärnor när den testades av Euro NCAP. Antisladdsystem är standard.

Rena klippet
Prismässigt har det hänt något riktigt spännande. Tidigare var gasbilarna dyra men nu ligger priset på gasdrivna Tubo ecoFLEX bara 2 200 kr över det för den lika starka dieseldrivna 1,9 CDTI.

Lägre skatt gör dock gasbilen väsentligt billigare att äga för den som köper in Zafira privat. För tjänstebilisten är valet enkelt. Den gasdrivna Zafiran klassas som miljöbil och får 40 procent rabatt förmånsvärdet. Det gör den till rena klippet!

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Zafira Cosmo 1,6 CNG Turbo ecoFLEX

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Zafira Cosmo 1,6 CNG Turbo ecoFLEX

Pris, från kr: 269 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Sjusitsig femdörrars flexibil.       
Mått, cm: L 447/B 180/H 164.
Tjänstevikt, kg: 1 735.  
Max släpvagnsvikt, kg: 1 100.
Motor: Fyrcylindrig turbomotor. Cylindervolym: 1 598 cm3. Max effekt: 150 hk vid 5 000 varv/min. Max vridmoment 210 Nm från 2 300 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim på 11,5 s. Toppfart 200 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,3 kg l /100 km (gas).
CO2-utsläpp: 139 g/km (23 g fossil CO2/100 km vid biogasdrift).
Konkurrenter: VW Caddy Maxi Life EcoFuel, Ford Focus S-Max Flexifuel.

Vad nytt? Turbomotor gör miljöversionen av Zafira pigg.
För vem? Rabatterat förmånsvärde gör den högintressant för tjänstebilisten.
Bra köp? Ja, men kanske för dyr för många privatkunder.

Plus: Komfort, utrymmen, prestanda.
Minus: Låg markfrigång, ingen färddator.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-08-26 12:24
göinge (ej verifierad)

Taxiförare brukar motivera att de inte väljer etanoldrift för att det är för dålig räckvidd mellan tankningarna; "Körschemat är så hårt pressat så det finns inte tid att tanka stup i kvarten." Men varför är det då så vanligt med gasbilar på vissa håll när dessa tydligen måste tankas ännu oftare?

#2 • Uppdaterat: 2009-08-26 15:49
Staffan (ej verifierad)

Det låter som ett svepskäl. Gasbil som taxi har många fördelar utöver miljön - ekonomin ffa. Gaspassaten borde vara klockren för taxi, fin drivlina med DSG-lådan och helt ok räckvidd som borde räcka för ett genomsnittligt arbetspass. Bensintanken som reserv om man får långkörningar till gaslöst land och vid tidsbrist. Inga ursäkter kvar ....

#3 • Uppdaterat: 2009-08-26 15:51
Staffan (ej verifierad)

Och glömde att kommentera Zafiran: Obegripligt att den inte kommer finnas med automat - man tappar hela taximarknaden och många privatbilister. Det finns dessutom ingen enda att provköra i mina trakter - hur förväntar dom sig att sälja då? Köpa utan provkörning - tror inte det.

#4 • Uppdaterat: 2009-08-26 22:30
pg (ej verifierad)

Så länge som varje återförsäljare är sin egen smed, kommer inga Opelmodeller att vinna marknad i sverige,. I vart fall inte de ovanligare modellerna. Någon uppbackning från GM sweden lär de inte få, då hela deras intresse kommer att vara Saab. Det är lika bra att lägga ner Opel i Sverige, när inte generalagenten lägger manken till för att hjälpa återförsäljarna.

#5 • Uppdaterat: 2009-08-26 23:41
Trex (ej verifierad)

Bra jobbat Opel!! Ni har blivit ett föredömme inom biltillverkning och lyft er rejält...Vissa andra sk biltillverkare har inte fattat vad som gäller..Go Opel GO!!

#6 • Uppdaterat: 2009-08-27 01:22
Minns rosten (ej verifierad)

Ja, Opel är verkligen ett märke att räkna med idag. Värre var det med min Astra årsmodell 1993, en hemsk rosthög. En bakskärm rostade genom på knappt 6 år, fick den på rostskyddsgarantin som är just 6 år. Sen fick man betala själv. Hemsk bil. Men det var sista dåliga Astran. Samtliga modeller verkar vara av bra kvalité idag, till skillnad mot konkurrenter som Hyundai t ex. Har inte vågat mig på någon Opel sen sist men man vet aldrig. Dock lockar Skoda Octavia mig mest i dagsläget.

#7 • Uppdaterat: 2009-08-30 18:20
Saabnisse (ej verifierad)

Zafira vore en perfekt bil om den hade gått att få med automatväxel.
Vad är det för bakåtsträvare som inte begriper att det hör stenåldern till att sitta och rycka i en pinne på en bruksbil?
Sätt in en automat i den bilen så är det ett klart alternativ vid nästa byte! (Om inte Saab kommer med en högbyggd Kombi!).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.