Nästa artikel
Helt nya Range Rover Evoque får premiär
Nyheter

Helt nya Range Rover Evoque får premiär

Publicerad 2 juli 2010 (uppdaterad 27 april 2011)
Land Rover firar att modellfamiljen Range Rover fyller 40 år genom att presentera helt nya Range Rover Evoque. Bilen blir minst i familjen och börjar säljas nästa sommar.

Med anledning av att Range Rover fyller 40 år anordnades på torsdagen ett jubileum på Kensington Palace i London.

Vid evenemanget introducerades helt nya Range Rover Evoque.

Mindre
Range Rover Evoque är mindre och lättare än Range Rover och Range Rover Sport.

Formgivningen är i stort sett identisk med Range Rover LRX som visades som koncept på bilsalongen i Detroit för två år sedan.

- Efter det positiva gensvar som modellen fick var det naturligt att ta LRX från konceptbil till produktion, säger Gerry McGovern, designchef på Land Rover.

Skillnader jämfört med konceptbilen är att dörrhandtag tillkommit och att sidospeglarna blivit mer konventionella.

Gerry McGovern framhåller att Range Rover är en designikon inom bilvärlden.

- Likt den nuvarande modellen, är den klassiska Range Rover-designen så enkel att den lätt känns igen. Den nya Range Rovern innebär en djärv utveckling av Range Rovers design.

Första framhjulsdrivna
Range Rover Evoque kommer som första Range Rover att erbjudas med fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift.

Bilen blir också snålast i familjen med ett CO2-utsläpp under 129 gram/km.

Phil Popham, vd för Land Rover, har höga förväntningar.
 
- Bilens sportiga utseende och unika kvaliteter kommer att öppna upp för en helt ny målgrupp som tidigare inte övervägt att köpa en Range Rover, säger han.

På plats vid presentationen i London fanns också sångerskan Victoria Beckham som presenterades som ny medlem i Land Rovers designteam.

Mer detaljer om Range Rover Evoque är att vänta i samband med bilsalongen i Paris i slutet av september.

Nästa sommar
Bilen ska tillverkas i Liverpool vilket innebär 1 000 nya jobb i företagets fabrik.

Varianten med tre dörrar kommer så småningom få sällskap av en femdörrarsversion.

Försäljningsstart blir sommaren 2011.

Diskutera: Vad tycker du om Range Rover Evoque?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-02 11:42
Haubits77B (ej verifierad)

Nog för att Ford gjorde ett bra jobb med samverkan mellan Volvo och Land Rover, men en sak är då säker, att med Ratan Tata som ägare så går L-R från klarhet till klarhet. Detta kommer at bli en säljande modell för "innefolket" i Europas storstäder. Dock behöver vi vanliga dödliga inte oroa oss, för prislappen kommer naturligtvis att vara väl tilltagen.........

#2 • Uppdaterat: 2010-07-02 11:48
Raphael Mabo (ej verifierad)

Det är positivt att nischtillverkare som Land Rover anstränger sig för att minska miljöbelastningen för sina modeller, men det går att göra ännu mer.

#3 • Uppdaterat: 2010-07-02 12:01
Haubits77B (ej verifierad)

Re: Raphael Mabo
Förvisso, men de är på god väg. Ta exempelvis Freelander 2 med PSA-dieselmotor och stop/start. Om man väljer bort en del onödig energislukande extrautrusningen går den bilen att köra på strax under 0,75l/milen blandad körning, och då är det ju ändå en terrängbil med totalvikt på 2,5 ton-och med partikelfilter samt det faktum att Land Rover klimatkompenserar alla sina bilar så känns det som ett seriöst ansvarstagande från L-R:s sida.

#4 • Uppdaterat: 2010-07-02 19:50
Jes (ej verifierad)

Nog så intressant Haubits77B ... men L-R har alltid varit ganska mycket skräp för pengarna .. inte direkt det vettigaste i bilägande.
En bil för somliga ..

#5 • Uppdaterat: 2010-07-02 21:50
Haubits77B (ej verifierad)

Re: Jes
Jag skulle säga att du får vad du betalar för! Den sämsta L-R någonsin var Freelander 1. Det var ett billigt BMW/Rover-bygge i nivå (och med stort släktskap) med första generationens Honda CR:v. Visst håller Defender också lägre kvalitet än Mercedes Geländerwagen, men då får du ju också 3 stycken Defender:s till priset av 1 GW. Det finns kanske en anledning till att både det svenska och det ryska försvaret (med många andra) använder Land Rover. För övrigt är Land Rover ett av två bilmärket i världen som erbjuder 100% terrängvagnar (Jeep är den andra tillverkaren). Sedan har du ju lyxvarianten Range Rover som slår det mesta i terrängen och exempelvis Mazda Miata på asfalt. Snälla "JES", jag begär inte att en person i din nivå ska förstå det här - men L-R är bäst när det gäller. Se exempelvis denna illa beryktade BMW/Rovern Freelander 1. Den är med rätt kritiserad för kvalitetsbrister, men är också berömd för (t.o.m i ViB) sina goda vinter-/terrängegenskaper. Få se nu, vad är viktigast för en terrängbil? Ja JES, kan du räkna ut det? Däremot så är det personer i din "nivå" som köper en L-R och sedan pressar max på Autobahn. Vad tror du händer?!?!
Nåväl - om du tittar i statistiken så är det ett faktum att de flesta L-R som NÅGONSIN producerats fortfarande rullar! Och då hör det till saken att företaget är 62 år gammalt... Jämför detta med valfri annan biltillverkare... Så snälla "JES" var vänlig att studera fakta innan du uttalar dig skriftligt. Och, om du vill lära dig lite om motorfordon så är jag villig att erbjuda dig en kostnadsfri korrespondanskurs!

#6 • Uppdaterat: 2010-07-03 11:46
Jes (ej verifierad)

Oj då. Har du aktier i firman?
Min nivå Haubits77B, vad kan du mena med det? Nåväl, jag är inte speciellt aktiv på verkstadsgolvet sedan flera år men är inte helt novis. Har haft flera L-R på liften och vidhåller att "man får ganska mycket skräp för pengarna".
Som en tidigare kollega en gång sa, tja man skulle jobba på i en engelsk bilfabrik, de tycks ju bara jobba en dag i veckan .... måndagar :o)
Allvarligt talat är, eller i varje fall var L-R Inte det vettigaste köpet, vilket naturligtvis säjs utifrån delvis tycke och smak ... men också med viss erfarenhet.

#7 • Uppdaterat: 2010-07-03 14:23
Haubits77B (ej verifierad)

Re: JES
För din information har det hänt mycket med L-R sedan Ford-Tata tog över. Äktenskapet med Rover och BMW var däremot ingen höjdare. När det gäller engelsk bilindustri i stort så har den ju utvecklats mycket sedan 1970-80:talet. Se exempelvis den allt mer populära Mini, det "nystartade" Jaguar - också de under Tata-flagg. Därtill har ju många andra tillverkare också lagt sin biltilverkning i England-såsom både Toyota och Spyker. Om du är negativ mot L-R så bör du ju också vara negativ gentemot ex. Volvo som ju länge var systerbolag under mamma Ford-se exempelvis likheterna mellan L-R Freelander 2 och Volvo XC60!!!
Jag kan informera om att L-R år 2010 är ett vettigt köp-och det har folk börjat märka även ute i Europa; f.n är L-R tätt följd av Volvo de bilmärken som procentuellt sett har ökat sin försäljning mest detta år. (Källa Svt Text förra veckan.) Dessutom hyllas på Freelander 2 och Discovery 4 i en förvånansvärt enig bil-press. Så....

#8 • Uppdaterat: 2010-07-04 02:35
Jes (ej verifierad)

Jamen då så Haubits77B .. varför är du då så negativ mot vissa fabrikat som uppenbarligen sätts ihop av samma gubbar .. ??
nåväl .. Jag är inte speciellt positiv till just XC60, en riktig dålig Volvo ... för att vara en Volvo.
Jamen, låt folk köpa L-R .. Jag vet många som redan gjort det .. Folk handlar på Lidl också ... fast i L-R fall är det nog mest okunniga med för mycket pengar och i Lidl-fallet enbart för ont om pengar ..
Det ska nog hända mer .. och mer tid visa vad gäller .. innan Jag kan lovorda L-R som ett vettigt bilköp. Jag vill helt enkelt uppleva en L-R som är ihopsatt ordetligt.

#9 • Uppdaterat: 2010-07-05 00:51
bruno (ej verifierad)

utan att lägga mig i debattens innehåll, men Haubits 77B, LR används väl inte i någon större omfattning i svenska försvaret? en hel drös Geländewagen och Toyota LC har jag sett, men LR? Vilka enheter använder LR och var? fö är "riktiga" LR mycket ändamålsenliga fordon...

#a • Uppdaterat: 2010-07-11 20:27
Haubits77A (ej verifierad)

Re: Bruno
Defender används bl.a av svenskarna i ISAF.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.