Nästa artikel
Rosttest: FORD Fiesta (2009)
Rost

Rosttest: FORD Fiesta (2009)

Publicerad 19 november 2009 (uppdaterad 28 november 2016)
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Ford gör en extra rostskyddsbehandling på de bilar som säljs i Sverige och Fiesta har fått ett bra extraskydd av underredsmassa och vax i huv och baklucka. Även dörrarna har en invändig behandling och är noggrant tätade. Underredets balkar har en inre hinna av rostskyddsmedel.

Däremot har inget gjorts för att skydda plåten i bakre hjulhusen mot den fukt som oundvikligen uppstår av innerskärmarna, som är av pressad filt. Skärmkanterna lär dock klara sig bra - de är konstruerade så att de inte samlar lort.

Extra plus blir det för stänklappar som stoppar grussprutet från framhjulen från att blästra sparklådorna.

Betyget för Fords "svenska" rostskyddsbehandling blir en fyra.

 - Men en köpare bör förvissa sig om att bilen verkligen har fått extra behandling - det har hänt att fabriken "glömt" att skydda en del bilar som exporterats till Sverige, säger Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.