Nästa artikel
Inte nog superb
Test

Inte nog superb

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Lever Superb upp till sitt namn? För att få besked lät vi den nya tjeckiska vardagslimousinen möta Ford Mondeo i en testduell. Skodan höll ut länge, men den avgörande ronden gick till Ford.
Skoda är en modig tillverkare, åtminstone när det gäller att döpa sina bilar. En mer utmanande modellbeteckning än Superb är svår att tänka sig. För att leva upp till namnet krävs, enligt ordboken, att bilen är både "storartad" och "magnifik". Riktigt så långt är testlaget kanske inte redo att sträcka sig i helhetsbedömningen av den nya Skodan. Men på två punkter försvarar bilen definitivt sin förpliktande modellbeckning.

Den finurliga tvådelade bakluckan, Twin Door, kan utan tvekan betecknas som en storartad innovation. Den gör att Superb fungerar som två bilar i ett skal, det är bara att välja vad du för tillfället behöver. Normalt öppnas bakluckan som i en vanlig sedanmodell. Perfekt när bara mindre kollin ska med, men inte särskilt praktiskt efter ett besök på byggmarknaden. I det läget kan Skodan med en enkel knapptryckning förvandlas till en betydligt mer lättlastad
halvkombi. Då öppnar luckan ända upp till taket och byggprylarna är att bara att hiva in. Saken blir inte sämre av att den smarta bakluckan döljer klassens största bagageutrymme: 565 liter.

Plats för basketspelare
Det magnifika benutrymmet i baksätet är en annan stark sida hos Superb II. Redan i den tidigare modellen fick basketspelare plats och i den nya finns ytterligare två centimeter att spela på. Sanningen är att bara några få, betydligt mer plånboksfientliga, lyxlimousiner kan matcha den tjeckiska bilens baksätesmått.

Det är onekligen en angenäm känsla att kunna sträcka ut benen som hemma i TV-fåtöljen utan att behöva lägga ut pengar som för en bättre landsortsvilla. Extra komfortkryddor på vår test-Skoda var dessutom stolvärme och en egen liten display för klocka/yttertemperatur: finesser som är standard i baksätet på Elegance-versionen. Demokratiserad lyx är en formulering som Skoda-ledningen gärna använder när nya Superb ska beskrivas. Med det menar man att modellen förenar limousinegenskaper, elegans och utrymmen till familjebilspris.

Till stor del kan testlaget hålla med om den beskrivningen. Men på en punkt, som kan vara nog så viktigt för köpintresset, faller Skodan ur ramen. Karosslinjerna är knappast superba, i alla fall inte om tanken är att bilen ska signalera lyx och flärd.

Lamt intryck

Framifrån ser visserligen nya Superb helt okej ut, men sedan tycks skaparglädjen ha sinat hos formgivarna. I profil ger bilen ett oinspirerat och lamt intryck och bakpartiet är, för att uttrycka det snällt, ganska charmlöst. Då har designteamet bakom testmotståndaren Ford Mondeo lyckats bättre med karosslinjerna. Vår kritvita halvkombi ser både kraftfullare, elegantare och spänstigare ut än Skodan ur de flesta vinklar.

Man får heller inte glömma att även Mondeo är en mycket rymlig bil, trots att den inte riktigt når upp till Skodans nivåer. Men lastutrymme och baksäte räcker med råge för familjebruk och sittplatserna, både fram och bak, är dessutom bekvämare än i den tjeckiska bilen. Ford tar också täten när det handlar om kördynamik.

Chassiet är ett av klassens bästa och förenar vass väghållning, fön spänst och hög fjädringskomfort på ett sätt som få konkurrenter kan matcha. Det ger full utdelning på testslingans krokigaste partier där Mondeon, trots sin storlek, är rena nöjesmaskinen att hantera. Styrresponsen är snabb och precis och bilen smiter villigt och med full kontroll genom böjarna även när den pressas hårt.

Superb klarar också krokvägarna bra, men är en aning trögare och mindre följsam i reaktionerna än den svängglada Forden. Skodans sävligare beteende har dock ingen betydelse för körsäkerheten, utan påverkar bara hur kul föraren har bakom ratten.

Sväljer gupp
Även på dåliga vägar är Mondeo att föredra. Den bumpar inte lika hårt över de värsta ojämnheterna och sväljer dessutom längre och mer böljande gupp på ett behagligare sätt än Superb. Fordens fjädring är också följsammare mot underlaget än Skodans, som har tendenser att studsa när underlaget är riktigt uselt.

Vid normal körning rullar båda bilarna stadigt, bekvämt och riktningsstabilt: som gjort för avslappnade landsvägsetapper. I alla fall så länge vägen är slät. På grov asfalt störs åkkomforten i båda bilarna av ett dånande muller från de breda 17-tumsdäcken och de elakaste frekvenserna finns i Superb. Trist, eftersom Skodan är i det närmaste knäpp tyst på slätt underlag.

En annan gemensam egenskap är att båda bilarna lider av dålig bakåtsikt, något som ställer till problem vid trånga parkeringsmanövrar. Sämst är Ford med sitt höga bakparti. Än värre blir det om man, som på testbilen, sätter en spoiler på bakluckan. Då är en parkeringssensor nästan ett måste.

Passar perfekt

När det gäller motorkapacitet har etanol-Forden inte mycket att sätta emot Skodans kraftfulla och lent arbetande 160-hästars turbo. Den passar perfekt i bilen och har prestanda som borde tillfredställa de festa. Men det gäller, som med alla turbomotorer, att vara försiktig med gasfoten. Annars finns risk att bränsleförbrukningen skenar iväg.

Den som vill ha motsvarande kraft i sin Mondeo får växla upp till 2,3-litersmotorn på 161 hk. Men då åker också priset upp med 18 000 kronor, inklusive den sexstegade automatlåda som är standard ihop med 2,3-litersfyran.

Nya Superb må se lite trist ut på utsidan, men på insidan överraskar bilen med att ge mer lyxkänsla än väntat. Behagliga material, omsorg i detaljarbetet, eleganta instrument och reglage och en skönt dov dörrklang gör att bilen upplevs som både exklusiv och solid. Här har Ford, med sin plastigare interiör, en hel del att lära. Kvalitetskänslan i Mondeo kommer inte i närheten av Superbs nivå och ronden går solklart till Skoda.

Olika utföranden

Både Skoda Superb och Ford Mondeo finns i en rad olika utföranden. De bilar vi provat är de mest påkostade: Elegance respektive Titanium X. Vi hade hellre valt några enklare utrustningsnivåer om vi kunnat, men några sådana finns inte i generalagenternas testbilsflottor.

Billigaste Superb kostar annars från 209 000 kronor. Då får man en 1.4 TSI Ambition på 125 hk, som med tanke på priset är överraskande välutrustad. Enklaste upplagan av Mondeo har beteckningen Trend och går på 224 800 kronor med E85-motorn på 2,0 l/145 hk. Men som privatköpare slipper man undan 10 000 billigare, eftersom Forden är miljöklassad. Så i praktiken är prisskillnaden mellan bilarna knappt 6 000 kronor, åtminstone fram till den sista juni då regeringen slopar miljörabatten.

Exklusiva finesser

Det finns också en prisgräns uppåt. Den går för Skodas del vid 328 900 kr. Då får man sin Superb med såväl fyrhjulsdrivning, V6-motor på 260 hk som dubbelkopplingslådan DSG. Dyraste Mondeon är en diesel, 2.2 TDCi/175 hk, och den har ett grundpris på 303 8900 kr. Tittar man på tillvalslistorna upptäcker man att Ford Mondeo kan förses med exklusiva finesser som radarstyrd adaptiv farthållare och aktivt chassi. Den typen av utrustning går inte att få till Superb ännu, men det lär inte dröja så länge innan det finns.

Skoda har numera omedelbar tillgång till all ny VW-teknik. Ett exempel är de nya "tänkande" xenonstrålkastarna, som är standard på Superb i Elegance-utförande. De ger ett mycket fint ljusutbyte och anpassar sig dessutom automatiskt efter olika körförhållanden (se specialartikel på sidan 37)

Märkligt nog finns inte Mondeo med fyrhjulsdrivning, men Superb kan beställas med ett 4x4-system som kostar 15 000 kronor extra och är tillverkat av svenska Haldex. Hopkok av delarNär det gäller miljöegenskaperna är Ford en vinnare, åtminstone än så länge. Men även Skoda får en E85-motor en bit in på nästa är.

Dessutom finns en GreenLine-version på programmet. Den drivs av en diesel på 1,9 l/105 hk och har ett koldioxidutsläpp på 139 g/km.

Jämfört med gamla Superb är den nya modellen ett jättelyft. Den är bättre på alla punkter och dessutom mer "Skodifierad" än föregångaren, som i princip var en förlängd VW Passat. Nya Superb upplevs på ett helt annat sätt som en egen modell, även om mycket av grundtekniken är hämtad från just Passat. Den så kallade plattformen är ett hopkok av delar från Skoda och Volkswagen och många detaljer känns igen även från andra syskon och kusiner inom VW-gruppen.

Tynande tillvaro
Det som framför allt ligger den nya Skodan i fatet är att namnet Superb under lång tid fört en minst sagt tynande tillvaro på de flesta marknader. Inte ens i Sverige, som är ett av det tjeckiska märkets starkaste fästen, har modellen förmått locka annat än sporadiska kunder de senaste åren. Under hela 2006 registrerades 134 nya Superb i Sverige, en siffra som 2007 dalade till 77 bilar och hittills i år har bara 43 sålts. Snacka om uddabil!

I försäljningmatchen Mondeo-Superb blir det jordskredsseger för Ford. Bara under årets första åtta månader har det sålts dubbelt så många Mondeo i Sverige som det sålts Skoda Superb under den tjeckiska modellens hela livstid. Men nu ska det bli ändring på den saken har Skoda tänkt sig. Den internationella målsättningen är att sälja minst 40 000 exemplar av den nya Superb-modellen nästa år, en fördubbling jämfört med dagens siffror.

I Sverige planeras för 500 bilar och det en ökning med åtskilliga hundra procent. Med all säkerhet innebär modellskiftet att Superb snabbt seglar iväg från topplistans 193:e plats och börjar klättringen uppåt. Men det verkliga rycket kommer sannolikt inte förrän kombi-versionen lanseras våren 2010. Först då kan Superb på allvar utmana bilarna i Mondeo-klassen. För att få riktig fart på försäljningen krävs också att Skoda lyckas övertala tjänstebilsåkarna att satsa på en Superb.

I väntan på det, och att Superb kliver ur uddabilsskuggan, är Mondeo vår testsegrare. Det är långtifrån den bästa bilen i alla avseenden. Men den är bäst att äga.

Vi tycker:
Skoda har lyft vardagslimousinen Superb till nya höjder. Ändå måste man fråga sig: hur stort är egentligen suget efter ett baksäte för basketspelare. Och vilken attraktionskraft har den delade bakluckan?

Det kan bara framtiden utvisa. Vad vi däremot vet är att förra Superb snabbt hamnade i uddabilsträsket och det ger inget bra bilägande. Modellskiftet innebär med all säkerhet ett uppsving för Skodan, särskilt när kombin dyker upp på vårkanten 2010. Men till dess är Mondeo det bästa köpet och därför vinner Ford vår testduell.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.