Nästa artikel
Hyundai i20 vs Toyota Yaris - en säker seger
Test

Hyundai i20 vs Toyota Yaris - en säker seger

Publicerad 17 juni 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Hyundai siktar högt med nya småbilen i20, men når inte ända fram. I matchen mot Toyota Yaris får den koreanska utmanaren stryk på flera viktiga punkter.
En indisk sydkorean mot en japansk fransman. Det är globalt så det
förslår när vi ställer Hyundai i20 och Toyota Yaris mot varandra i en
avslöjande testduell.  

Båda bilarna är ett resultat av minst
sagt gränsöverskridande tillverkningsmetoder. Gemensamt är också att de
utvecklats i Europa och är specialskräddade för den smak och de krav
som finns här. "Europiseringen" omfattar det mesta: från köregenskaper
och utrustning till design och säkerhetsnivå.  

Men det är bara
Yaris som byggs i Europa, närmare bestämt i nordfranska Valenciennes.
Hyundai har valt en annan strategi och förlagt tillverkningen av nya
i20 till Indien, där för övrigt även det mindre märkessyskonet i10
sätts ihop.

Skälet är förstås att produktionskostnaderna är
gynnsamma, indiska löner kommer inte i närheten av europeiska och
japanska. Det gör det lättare att hålla slutpriset på en rimlig nivå
och väl på plats i Sverige hamnar köpesumman för en Hyundai i20 1.4
ComfortPlus, som väntas bli den mest sålda modellversionen, på 139 900
kronor.

Följer med på köpet
Ett plusvärde är att i20
är generöst komfortutrustad redan i grundutförande. Även mer exklusiva
finesser som automatisk klimatanläggning, läderratt, ljudanläggning med
rattreglage och färddator följer med på köpet för den som väljer
1,4-litersvarianten.  

En femdörrars Toyota Yaris 1.33 med
motsvarande utrustning (Plus-paket) får en prislapp på 148 300 kronor,
8 400 kronor högre än Hyundais. Trots det får Yaris-köparen avstå från
den automatiska klimatanläggningen, bara vanlig luftkonditionering är
standard.      

Så när det handlar om inköpspris är det Hyundai
som tar hem spelet, i alla fall om affären görs upp efter
halvårsskiftet. Men innan dess är det Yaris som är billigast.
Förklaringen är att Toyotan är miljöklassad och det ger privatköpare en
statlig rabatt på 10 000 kronor om bilen registreras innan 1 juli.

Vips,
så var det ombytta roller. Plötsligt blir Yaris det mest
plånboksvänliga alternativet. Det gör inte saken lättare för i20, som
har priset som ett av sina tyngsta vapen i kampen om kunderna.         
 

Ett klart lyft
Den nya Hyundai-modellen är den
tredje i märkets "i"-serie och täpper igen luckan mellan Golfklassaren
i30 och minibilen i10. Jämfört med föregångaren Getz innebär i20 ett
klart lyft på de flesta punkter: utrymmen, köregenskaper,
säkerhetsnivå, design. Allt, utom priset, är bättre på den nya
bilen.      

Men när i20 ställs mot den intelligent byggda Yaris
får den svårare att hävda sig. Toyotan, som är landets just nu mest
sålda småbil, har efter tre år i produktion piffats upp både kosmetiskt
och maskinellt.

Den viktigaste tekniska förändringen är den nya
drivlinan. Kraftkällan är en avancerad 1,3-litersmotor (1,33 kallas den
av Toyota) på 100 hästar, som är hopkopplad med en sexväxlad manuell
låda och försedd med start/stopp-system.

Koppla ur, lägg
växeln i friläge och släpp upp kopplingen så stannar Yaris-motorn
automatiskt: exempelvis vid rödljus. Allt blir tyst och som förare
känner man sig extremt miljövänlig. När det blir grönt är det bara att
trycka ned kopplingen igen så puttrar motorn igång.     

Men hur
mycket start/stop-systemet egentligen gör för bränsleförbrukningen kan
diskuteras. Toyotan drar cirka 0,6 liter i timmen på tomgång. Under
hela vår två veckor långa testperiod stod motorn bara stilla i drygt 21
minuter, enligt det tidtagarur som ingår i systemet. Besparing: ynka
0,2 liter!      

Till saken hör att det var lite för kallt för
start/stop-funktionen när vi testade bilen. Systemet arbetar bäst i
temperaturer över fyra plusgrader. Vid kyligare väder fungerar det bara
sporadiskt, eftersom det annars finns risk att batteriet dras ur.      

Överraskande pigg
Hyundai
i20 har varken start/stop-system eller sex växlar. Men den har en
1,4-litersmotor som känns överraskande pigg och rivig, mycket tack vare
den snabba gasresponsen. Hyundaien är också betydligt kvickare än Yaris
från stillastående till 100 km/tim. Toyotan kontrar dock med bättre
siffror på alla växlar när omkörningsaccelerationen 70-110 km/tim
mäts.

Bränsleförbrukningen blev en besvikelse i båda
bilarna och värsta syndaren var i20 som under testet drog 32 procent
mer bränsle än vad som anges i deklarationen: 7,4 l/100 km istället för
5,6. Yaris behövde i snitt 6,2 l/100 km och det är nästan 22 procent
mer än bilens officiella siffra: 5,1 l/100 km. Samtidigt är det 19
procent mindre än i20 gjorde av med.         

Även Hyundais
åkkomfort gjorde testförarna besvikna. Kupébullret är besvärande högt
på alla underlag och fjärdringen är onödigt stum och stötig. Säkert har
teknikerna tänkt sig att i20 ska upplevas som kul och sportig och
därför valt att stränga chassiet hårt.

Men de har tagit i för
mycket och resultatet har blivit en bristfällig fjädringskomfort. Det
är knappast vad man önskar sig i en familjebil.

Betydligt bättre

är Yaris fjädring/dämpning betydligt bättre avstämd. Toyotan rör sig
mjukt och behagligt över de flesta ojämnheter och ljudnivån i kupén är
riktigt anständig med tanke på att det handlar om en småbil. Åtminstone
så länge den, som testbilen, rullar på mjuka dubbfria vinterdäck. Våra
ljudmätningar visar att Yaris bullrar mindre på grov asfalt än i20 gör
på slät väg i samma fart. Det är skillnad det!

När det handlar
om väghållning har i20 mer nytta av sin bestämda chassisättning.
Hyundaien är både stadigare i kurvorna och kvickare och mer exakt i
styrreaktionerna än Yaris. Så i ronden körglädje har i20 ett litet
försprång, även om ingen av bilarna är någon direkt nöjesmaskin.     

Yaris
är aningen diffus i styr-känslan och svajar lite mer än i20 när den
pressas hårt i testböjarna. Fast det stör inte nämnvärt, ens vid
forcerad körning. I stadstrafik är däremot Toyotan smidigast att
hantera. Vändcirkeln är snävare, växellådan mer lättjobbad och sikten
bättre än i i20.     

Obehaglig vinkel
Hyundais hårda
linje går igen i sittkomforten. Framstolar och baksäte är nästan
kyrkbänksstumt stoppade och risk för träsmak finns vid längre
sittningar. Ett annat irritationsmoment är att gasfoten ofta hamnar i
en obehagligt tvär vinkel, med krampkänningar i underbenet som följd.
Fenomenet drabbade alla testförare   
Det
man stör sig mest på bakom ratten i Yaris är de centralt monterade
digitala instrumenten, som tvingar blicken åt sidan varje gång de ska
avläsas. Bättre och mer naturligt är att mätartavlorna sitter mitt i
förarens blickfång, som i Hyundai.   

Men för den som vill ha
ordning på småprylarna är Toyotans förarplats rena drömmen. Alla - och
då menar vi alla - tomma ytor har utnyttjats för olika typer av
förvaringsfack. Framför växelspaken finns till och med en liten
löstagbar serveringsbricka med tillhörande mugghållare.  

Kvalitetsintrycket
inuti testbilarna har en bit kvar till toppnivå. Hyundai spretar mellan
högklassig (känslan i värmeanläggningens reglage) och billig hårdplast.
Toyotan ger också ett ganska plastigt intryck, men interiördesignen är
snitsig och känns lekfullare och modernare än Hyundais ganska strikt
hållna former.

Ligger i topp
När det handlar om
verklig byggkvalitet, som är en helt annan sak än kvalitetskänsla, har
Toyota sedan många år bevisat vad man kan och ligger i topp i de flesta
undersökningar. Även Hyundai brukar placera sig hyggligt, men har
fortfarande en bit kvar till Toyotas nivå.   

Nya i20 är 15 cm
längre än Yaris och det märks framför allt på lastkapaciteten. Hyundai
sväljer mer bagage än Toyotan, både med uppfällt och nedfällt baksäte.
Yaris baksäte är dock smidigast att fälla, det görs med ett enda
handgrepp.   

Fyra vuxna ryms i båda bilarna, men när det
handlar om kupérymd och flexibilitet är det Yaris som är testvinnare. I
Toyotans baksäte kan en 185 centimeter lång person utan problem sitta
"bakom sig själv" och det är inte illa i en bil som bara mäter 379 cm
mellan kofångarna.

En smart finess är att Yaris baksoffa inte
bara är fällbar, utan också skjutbar. Sätet är gjort i två sektioner
som var och en kan justeras 15 centimeter i längsled. Det gör att man
kan välja mellan ett generöst benutrymme eller mer plats för last.

Ingen större skillnad
Ekonomiskt
är det ingen större skillnad mellan testbilarna. Milkostnaden är
ungefär densamma även om Yaris köps efter 1 juli, då miljörabatten
försvinner. Förklaringen  är att Toyotans bättre andrahandsvärde på
lite sikt kompenserar det drygt 8 000 kronor högre inköpspriset.     

Men
på en viktig punkt, som i högsta grad påverkar ägarekonomin, är Toyotan
en förlorare. Rostskyddet är klent och den som tänker behålla sin Yaris
länge borde ta med en seriös behandling i sin ekonomiska kalkyl.       

En
annan skillnad mellan i20 och Yaris är att Toyotan går att beställa med
komfortdetaljer som normalt sett bara finns i de lite större och dyrare
storleksklasserna. Yaris-köparen kan utrusta sin bil med finesser som
integrerad navigator, nyckelfritt låssystem och parkeringssensorer både
fram och bak. Den typen av lite mer exklusiv utrustning finns
överhuvudtaget inte på Hyundais tillvalslista.

Men smakar det
så kostar det. Vår test-Yaris var laddad med det så kallade
Spirit-paketet, som innehåller de flesta tillval utom parkeringshjälp.
Då rusar förstås priset iväg ganska rejält och slutnotan blir hela 173
400 kr.

Säkerhetsmässigt är Hyundai i20 fortfarande ett
oskrivet blad, eftersom den ännu inte testats av Euro NCAP.  Det har
däremot Toyota Yaris som klarade fem stjärnor och höga 35 poäng när den
krockprovades enligt det gamla rankingsystemet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.