Nästa artikel
Matiz - en billig miljöbil
Test

Matiz - en billig miljöbil

Publicerad 22 oktober 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Enligt GM är Chevrolet Matiz den billigaste miljöbilen på den svenska marknaden. Förutom lågt pris erbjuder den hyfsad komfort och generös utrustning. Säkerheten är det stora frågetecknet.
Chevrolet Matiz var tidigare känd som Daewoo Matiz, men bytte namn år 2004 i samband med att GM köpte Daewoo. I somras presenterades en ansiktslyft version av Matiz. Ny front, akter, inredning och färgskala ska locka nya köpare. Dessutom finns den nu också som miljöbil. Med en blott 796 cm3 stor trecylindriga motor, har GM pressat förbrukningen och därmed också koldioxidutsläppet, under gränsen för den svenska miljöbilsklassningen.   

Chevrolet Matiz är främst en väldigt billig bil. I grundutförande kostar den 82 500 kronor. Eftersom den klassas som miljöbil ger dessutom staten privatköpare 10 000 kronor i miljöbilspremie. Den provkörda versionen SE innehåller godis som servostyrning, sidokrockkuddar, luftkonditionering och fjärrstyrt centrallås. Då stiger priset till 89 900 kronor exklusive miljöbilspremie.

Säkerheten är Matiz sämsta kort. Finesser antisladdsystem och bältesvarnare saknas. Dessutom gav Euro-NCAP modellen hård kritik när den krockprovades med uselt resultat för några år sedan. Sidokrockskyddet bedömdes vara särskilt svagt. Förhoppningsvis gör SE-modellens sidokrockkuddar nytta och höjer nivån. Sedan är det alltid ett problem när småbilar krockar med den betydligt tyngre svenska genomsnittsbilen. Lilla Matiz väger strax över 900 kg. Om en så lätt bil krockar med en dubbelt så tung Volvo, finns det risk att det slutar illa, oavsett krockbetyg.    

Instrumenten är placerade mitt på instrumentbräden. Det minimerar kostnaderna för att producera såväl höger som vänsterstyrda varianter. Mätartavlorna är dock hyggligt lättlästa och kompletteras med varningslampor för vitala funktioner framför föraren. Reglagen är rediga och lättanvända.

Sikten är utmärkt och bidrar, tillsammans med de minimala yttermåtten, till att Matiz trivs bra i stadstrafik. Vändradien är snäv och fickparkeringar går befriande enkelt. Men den lilla trecylindriga motorn är klen och kräver varv för att ge tillfredsställande dragkraft. Om inte föraren ger rejält med gas i staren, är det lätt att drabbas av tjuvstopp. Väl på rull gäller att föraren får arbeta en del med växelspaken för att hänga med den övriga trafiken.

Komforten är överraskande hög. Ratten är inte ställbar men trots det är det lätt att finna en bra körställning. Stolarna är små men ger hyfsad stöd och det är inga problem att klara även längre etapper utan avdomnade kroppsdelar. Visst är det trångt kring pedalerna och redan en medellång förare får sitta med stolen i bakersta läget, men fjädringen är fin och bullernivån inte värre än i andra småbilar.

I baksätet är det trångt för fullvuxna. Varken takhöjd eller benutrymme räcker till. Bagageutrymmet är inte heller särskilt stort men visst ryms matkassarna från veckans storhandling.
Däremot är det väldigt irriterande att bakluckan öppnas med nyckel eller en spak på golvet framför förarstolen. Kostar verkligen en vanlig låsknapp så mycket?

Befriande prestigelöshet, komplett utrustning och hyfsad komfort, gör Chevrolet Matiz till en charmig bil. Parat med lågt pris och låg bränsleförbrukning blir den attraktiv för många som egentligen inte behöver en stor bil för långa resor eller med omfattande last. Tyvärr har Matiz allvarliga tveksamheter när det gäller säkerheten.  

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.