Nästa artikel
C5 - med system som ska rädda liv
Test

C5 - med system som ska rädda liv

Publicerad 29 maj 2007 (uppdaterad 21 september 2010)
Citroën, som förknippas med ovanliga idéer och utföranden, har länge vilat på hanen. Nu kommer man dock loss med tekniska innovationer på rad. I den uppgraderade modellen C5 finns ett av de bästa säkerhetssystemen på länge, AFIL. Ett varningssystem som kan rädda många liv i framtiden.
Det darrar till under höger skinka och stolen vibrerar med ett markant zzrrrrrrr. Jag har passerat sidolinjen på vägen utan att använda blinkern. För att uppmärksamma mig på vad jag gjort har Citroën skapat sitt "AFIL-system" som varnar för ofrivilligt passerande av mitt- eller sidolinjer.

Systemet presenteras i höst i den uppgraderade C5:an och den helt ny C4 och består av ett antal infraröda sensorer i fronten som "läser av" underlaget och om föraren inte använt blinkersspaken, sätter igång ett larmsystem. Larmet/varningen stängs av med blinkerspaken eller så tystnar det av sig själv efter ett antal sekunder.

Det känns som en helt ny bil när vi svänger ut från parkeringen med C5-sedanen. Bilen har fått ett nytt, förlängt, yttre och mer markerade drag som ger den en  kraftfullare profil.

Det märks snabbt att Citroën inte vill vara sämre än någon annan när bilen ska smälla in i barriären hos Euro NCAP. Man har tänkt på det mesta. Bland annat finns en bild på skärmen framme hos föraren som grafiskt varnar om någon i baksätet skulle få för sig att ta av bilbältet under färd. För föraren finns förutom de vanliga krockkuddarna även knäkrockkuddar.

I säkerhetstänkandet ingår naturligtvis också antisladdsystem samt strålkastare som följer rattens vridning och ger ett säkrare ljus i kurvor.

I säkerheten ingår även bilens extra tolv centimetrar, uppdelade på lika mycket fram och bak. De främre centimetrarna är främst till för att skydda gående vid en eventuell påkörning.

Citroën C5 är en vägvagn av dignitet. Rymlig och bekväm så det förslår. Sedan tidigare vet vi dock att förra generationen C5 inte klarar att dämpa bullret från de svenska asfaltvägarna. Så den audiella bekvämligheten lämnar vi därhän tills vidare.

Motorutbudet består av tre bensin- och tre dieselmotorer. Naturligtvis är det den sexcylindriga bensinmotorn på tre liter som kittlar mest. Med 210 hk (152 kW) under huven har man både smidighet och komfort som räcker långt. Den stora dieselmotorn på 138 hk och med ett maximalt vrid på 320 Nm kommer inte långt bakom. Det kraftiga vridmomentet gör att bilen utan vidare klarar av att köras länge på sjätte växeln.

Med den uppgraderade C5:an vore det konstigt om inte Citroën kapar åt sig ytterligare andelar på den svenska bilmarknaden. Bekvämligheten kopplat till priset, 179 900 kr för den enklaste modellen i sedanutförande och 186 900 i kombiutförande, är förbluffande lågt. För att använda ett slitet uttryck - man får mycket bil för pengarna.

Testad i Vi Bilägare nummer: 14/2004

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.