Nästa artikel
Femstjärniga semesterekipage
Test

Femstjärniga semesterekipage

Publicerad 8 maj 2007 (uppdaterad 21 september 2010)
Med plats för massor av bagage eller många passagerare torde familjebussen vara det perfekta semesterfordonet. Oavsett om det handlar om att få med sig fyndet hem från auktionen eller frakta hela släkten till Kolmården klarar bussen biffen.

Renault Espace var en revolutionerande konstruktion när den kom 1984. En rymlig familjebuss med flexibel inredning och köregenskaper som en personbil. Den kom att bilda skola och nu är fjärde generationen Espace här.
En tuff konkurrent dök upp 1994 i form av det fransk-italienska projekt som kom att resultera i Peugeot 806, Citroën Evasion och Fiat Ulysse. Förra året presenterade de tre tillverkarna en ny serie familjebussar. Peugeots variant heter 807 och gjorde sig snabbt ett namn genom att bli den första familjebussen som knep fem stjärnor i krockprovet hos Euro-NCAP. (Numera har även Renualt Espace fått 5 stjärner för sin krocksäkerhet, det resultatet offentliggjordes efter att detta test skrevs för papperstidningen Vi Bilägare. webreds. anm.)

I grundkonstruktionen är dessa båda bilar mycket lika. Ibland kan man tro att de tillhör samma familj, men så är inte fallet.  Utrymmet är tillräckligt för att sju personer ska få plats. Eller fem personer och en massa bagage. Eller två personer och en himla massa bagage. Väljer man bort passagerarna för bagage så gäller det att ha tillgång till eget garage. För att få lastutrymme måste stolarna, hatthyllan och insynsskyddet lyftas ut och alla dessa prylar ska förvaras någonstans. Smarta lösningar som den hos Opel Zafira, där extrastolarna fälls ned i golvet, lyser med sin frånvaro.

Bilarnas reklambroschyrer är fyllda av käcka exempel på olika kombinationer och möbleringar av stolarna. Verkligheten är betydligt knepigare. Stolarna är tunga och otympliga. Beskrivningen av hur man ska ta i och ur dem haltar i bägge bilarnas instruktionsböcker. Mest krångligt är det dock i Renault.

Peugeot är några centimeter större på alla ledder utom bredden där den får stryk med en ynka centimeter. Sju sittplatser är standard. Peugeot har skapat en luftig känsla i kupén. Delvis genom att knapra på sittdynornas längd. Även i de två stolarna längst bak, kan vuxna passagerare sitta. Det gäller dock att de är pigga och rörliga om de ska lyckas klättra dit. Det platta golvet ligger drygt 48 cm över marken. Renault är dock ännu värre och kräver att farmor kliver 52 cm upp i luften för att komma in. I Peugeot kompliceras insteget av att dörröppningens överkant är låg. En stor bula i pannan väntar den ouppmärksamme som kliver rakt in utan att hålla ned huvudet. Peugeot har dock en stor fördel i sina praktiska skjutdörrar.

Framsätet i Renault känns som det främre soldäcket på en Ålandsbåt. Det är bara paraplydrinken som saknas. Ovanför instrumentbrädan tronar en enorm glasveranda. A-stolparna är sällsynt tunna vilket ger utomordentlig sikt.


Dyra extrasäten
Ju längre bak i bilen man flyttar, desto trängre blir det tyvärr. Andra sätesraden går bra även om man snabbt upptäcker att antalet fack och flaskförvaringsmöjligheter är beskuret jämfört med i 807:an. Extra baksäten ingår inte i Espace. Dessa kostar hela 10 000 kronor extra (inklusive extra sidokrockkuddar).
Insteget till tredje sätesraden är om möjligt sämre än i Peugeot och takhöjden räcker inte för vår längsta passagerare. Väl på plats får passagerarna snällt sitta kvar tills någon behagar släppa ut dem. Det är nästan omöjligt att nå fällmekanismen till mellanstolarna. Peugeot har ordnat detta i form av ett litet handtag på stolarnas baksida.

Fjädringen i Peugeot 807 ligger mot den fastare delen av skalan men fungerar oftast utmärkt.
Med undantag av mittplatsen i mittensätet har alla passagerare reglerbara luftinsläpp. Det finns gott om praktiska fack, mugghållare och läslampor. Längst bak finns fack med 12V-uttag, perfekt för dataspel och andra strömslukande baksätesaktiviteter.

I hastigheter över 90 km/tim börjar dock ljudnivån bli så pass påträngande att det blir svårt för en som sitter längst bak att kommunicera med de i framsätet.

Sittkomforten är sådär. Ju längre man är desto mer lider man av Peugeots korta sittdynor. Flera testförare klagade också på körställningen. Peugeots förarstol är inte höjbar i framkanten.
 
Mästerverk

Renault Espace är den mest komfortabla bilen. Fjädringen är silkesmjuk och sväljer allt från längsgående skarvar till potthål.

- Har den luftfjädring, undrade en testförare.

Nix. Bak sitter en halvstel axel med torsionsstavar. Fram är det McPherson fjäderben. Renault har tagit vanliga komponenter och skapat ett mästerverk.

Sittkomforten är bättre än i Peugeot. Stolarna känns bättre stoppade och sittdynorna håller normala mått. Dessutom är förarstolen reglerbar i framkant. Fack för prylar och flaskor finns också i Espace. Dock är Peugeots stora fack i skjutdörrarna överlägsna. Det är inte många dörrfack som slukar en 1,5-liters läskflaska.

Renaults största fördel är dock den fina ljudisoleringen. Varken motorljud, vindbrus eller däcksbuller är påträngande. Föraren kan samtala med alla i bilen i farter långt över den i Sverige tillåtna. Att lyssna till radions P1 går utmärkt även på grov asfalt. 


Spännande design


Renault har spänt bågen rejält när det gäller att få designen futuristisk och sciencefiction-inspirerad. Plana ytor och digitala instrument dominerar inredningen. Det känns som om Renault tagit på sig att förvalta det franska individualistiska arvet sedan Citroën kapitulerat för (den tyska) likformigheten och börjat bygga tråkiga bilar.

Instrumenteringen är digital och placerad mitt på panelen. I normala fall är inte hastighetsmätarens läsbarhet något problem. När solen skiner in snett bakifrån, ser det ut som om varje liten diod tänds i panelen. Då är det nästan omöjligt att med en snabb blick avgöra om man kör 65 eller 85.

Till höger om ratten sitter reglaget till den elektroniska handbromsen. Handtaget ser ut att ha samma funktion som på gamla Mercedes, det vill säga, när man drar i det så lossnar handbromsen. I själva verket är det tvärtom. Dra i handtaget och handbromsen dras åt. Hur får man den att lossna då? En testförare stod länge, länge ensam på en parkeringsplats och funderade över detta. Efter idogt bläddrande i instruktionsboken förstod han att själva poängen med den elektroniska handbromsen var att den lossnade automatiskt när man körde iväg. Visst fungerar det men är det verkligen smidigare än en vanlig spak på golvet?

Vanlig handbroms

Peugeot har en vanlig handbromsspak. Tyvärr är den placerad på vänster sida om förarstolen. Det finns visserligen en spak även på höger sida men den påverkar inte handbromsen utan kontrollerar förarstolens höjdinställning.

Framför ratten i Peugeot sitter en liten panel fylld med kontrollampor och kilometerräknare. Resten av instrumenten sitter även här mitt i panelen. Mätarna är visserligen analoga men läsbarheten vinner inga priser.

Vi föredrar tveklöst god ergonomi framför nyskapande individualism när det gäller förarmiljön.
Körkänslan skiljer sig ganska radikalt mellan bilarna. Renault har satsat på att filtrera bort så mycket information som möjligt från kupén. Ljud och vibrationer är dämpade. Från förarsätet känns bilen bred och svår att överblicka. Återigen kommer känslan av Ålandsbåt över oss. Eller Neoplan-buss kanske? När väl respekten för storleken har släppt, börjar man slappna av som förare. Man sjunker ner lite i fåtöljen, kopplar in farthållaren och kryssar lugnt genom landskapet.
Känns mindre


807 känns mindre
Förare som tycker Espace är för klumpig finner sig omedelbart tillrätta bakom ratten i Peugeot. Den känns som en mycket mindre bil. Dess styrning är mer kommunikativ och hjulupphängningen förmedlar hur underlaget är beskaffat. Vilket som är bäst blir en fråga om tycke och smak. Vill man som förare köra bil eller nöjer man sig att åka med?

Bägge bilarna är standardutrustade med elektronisk sladdhämmare (ESP). I undanmanöverprovet beter sig båda lugnt och säkert. Med full last klarar Renault 61 km/tim. Styrningen är förvånansvärt snabb men Espace känns bred och svåröverskådlig. Peugeot är snäppet mer lättmanövrerad och klarar 64 km/tim.
I stadstrafik är Espace att föredra. Grova A-stolpar begränsar sikten snett framåt i Peugeot. Här gör verkligen Renaults glasveranda nytta. Vår test-Renault var extrautrustad med backvarnare à 3 800 kronor (kostar 3 900 kronor till Peugeot). Utan sådan krävs starka nerver för att genomföra en fickparkering i rusningstrafik. Bakåtsikten är begränsad.

Trevlig bekantskap

Renaults 2-liters turbomotor är en mycket trevlig bekantskap som passar perfekt i Espace. Motorn är stark på låga varv, maximalt vridmoment kommer redan vid  2 000 varv/min. Den 6-växlade lådan är lättskött och stegningen utmärkt. Den enda invändningen är att Renault drar lite mer bensin än Peugeot.
Peugeots drivlina blir hopplöst efter i den här jämförelsen. Motorn är på 2,2 liter och ger 160 hk, fem färre än den i Espace. Dess maximala vridmoment ligger vid höga 3 900 varv/minut. Det innebär att växelspaken får användas flitigt för att få upp farten tillräckligt vid omkörningar.
Peugeot 807 var den första familjebussen som fick högsta betyg i Euro-NCAPs krockprov. Alla platser har trepunktsbälte, det finns sidokrockkuddar i framsätet samt sidokrocksgardiner som skyddar åkande i alla tre sätesraderna. 

Allt detta har också Renault Espace men dess krockprovsresultat är ännu okänt när detta skrivs. Renault har dock som ambition att alla sina bilar ska nå fem stjärnor.

När det gäller rostskyddet har Renault ansträngt sig. Resultatet blir mycket bra och får högsta betyg av vår rostskyddsexpert Thomas Widström.  Han blir dock inte lika glad när han ser vår andra testbil. Peugeot har gjort ett riktigt dåligt jobb med rostskyddet.

- Nu vet jag av erfarenhet att Peugeot håller mycket hög kvalité på plåt och galvanisering. Det är det enda som räddar den från en 1:a, säger han.

Dyr inträdesbiljett

Inträdesbiljetten för att åka Espace är dyr. Inköpspriset ligger 20 000 kr över jämförbar Peugeot 807. Kostnaderna för bensin och försäkring blir lägre för Peugeot som dock har dyrare reservdelar. För den som tänker behålla sin familjebuss i många år, eller kanske rent av köper en begagnad, kan Espace utmärkta rostskydd förändra bilden. Risken är stor att 807:an kommer att drabbas av svåra rostangrepp på sikt. 

För den som prioriterar åkkomfort är valet givet, Renault Espace 2,0 T är en rasande skön bil att färdas i. Motorn är fin och rostskyddet bland de bästa. Den digitala instrumenteringen går säkert att lära sig leva med.

Söker du däremot i första hand en praktisk och flexibel familjebuss till rimlig kostnad, är Peugeot 807 den du bör undersöka närmare. Men kanske det då räcker med en 807 SR 2,0 med 137 hästar? Då kostar den 229 900 kronor inklusive ESP och klimatanläggning.


Testad i Vi Bilägare nummer: 10/2003

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.