Nästa artikel
Ljustest: Mercedes GLK 220 CDI Blue Efficiency 4Matic
Ljus

Ljustest: Mercedes GLK 220 CDI Blue Efficiency 4Matic

Publicerad 22 december 2009 (uppdaterad 20 september 2010)

Bländrisk: Hög bländningsrisk för både X1 och GLK.

Lamptyp: halv/helljus: xenon/xenon. Båda har en reflektor med projicerande lins som ger både halv- och helljus genom en rörlig avskärmning.

Glödlampsbyte: I båda fallen rekommenderas auktoriserad verkstad. 

Omdöme: Båda bilarna har ett för föraren alldeles utmärkt halvljus. Men den siktnedsättande bländningen är flera gånger högre än medel och det drar ned betyget. Nämnas bör att också Mercedes hade fått 4 i betyg om räckvidden varit 95 m på halvljuset. 

BMW har dessutom bättre belysning åt sidan och snett framåt. Helljusen är däremot inget att skryta med om man ser till dess längd. Bredd, jämnhet och färgtemperatur är däremot mycket bra.

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW X1 xDrive 20d Mercedes GLK 220 CDI Blue Efficiency 4Matic
Betyg halvljus: 3 av 5
Betyg helljus: 2 av 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.